Sorotec Compact Line 0605 - Verslag en vraagjes

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Sorotec Compact Line 0605 - Verslag en vraagjes

Bericht door serum »

Montagerei, haarliniaal, of een andere bekende rechte referentie.. (1 arm van een nauwkeurige haak bv).

Ik gebruik ook nog wel eens een haarlineaal, en heb daarvoor een 5mm cilindrische taster opzetstukje. Maakt het meten wat handiger. Haarlineaal is het meest nauwkeurige betaalbare gereedschap dat er is. 0,002 nauwkeurig over een halve meter voor nog geen 100 euro. Eigenlijk een koopje. Maar die 0,2mm afwijking die je oorpsronkelijk meet. dat kan niet doorhangen zijn. Kwam die fout door je meetafstand van je lagerblok? (maw, torderen van de lineaire geleider)?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Sorotec Compact Line 0605 - Verslag en vraagjes

Bericht door benkr »

serum schreef: 23 dec 2021 23:18 Montagerei, haarliniaal, of een andere bekende rechte referentie.. (1 arm van een nauwkeurige haak bv).

Ik gebruik ook nog wel eens een haarlineaal, en heb daarvoor een 5mm cilindrische taster opzetstukje. Maakt het meten wat handiger. Haarlineaal is het meest nauwkeurige betaalbare gereedschap dat er is. 0,002 nauwkeurig over een halve meter voor nog geen 100 euro. Eigenlijk een koopje. Maar die 0,2mm afwijking die je oorpsronkelijk meet. dat kan niet doorhangen zijn. Kwam die fout door je meetafstand van je lagerblok? (maw, torderen van de lineaire geleider)?
Ik zat aan precies het zelfde te denken, nu weer die opstelling met de taster wat verder weg op het bed, maar dan gaan er 2 dingen spelen nl. 1. torderen van de geleider (en dus waarschijnlijk ook van het alu profiel waar de geleider op zit geschroefd) en 2. een afwijking in het bed.
Wat ik me nu afvraag is als het tordatie is, hoe veel mag die dan zijn zonder dat je daar last van hebt? Ik denk dat zolang straks de gekoppelde geleiders van links en rechts soepel blijven lopen het allemaal wel mee zal vallen, er zitten nog tal van andere dingen in zo'n hele machine die het eindresultaat beïnvloeden. En moet het allemaal wel tot op de laatste honderdste kloppen?
maartenvd84
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 nov 2013 17:05
Locatie: Oost-Vlaanderen, België

Re: Sorotec Compact Line 0605 - Verslag en vraagjes

Bericht door maartenvd84 »

Aangezien ik maar een kort armpje heb geraak ik niet tot midden van de tafel, maar zo'n 80mm verder dan de eerste meting heb ik resultaten die perfect binnen mijn verwachtingen liggen.

https://youtu.be/TvPPizDzsUo

Niet echt verstandig om de magneetvoet vast te houden bedenk ik achteraf. :P

En inderdaad, het moet allemaal niet tip top. 't is een hobby waar ik wat wil uit leren. Maar als het nauwkeurig kan, graag! 8)
Plaats reactie