Bestanden opruimen en alibre herinrichten?

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bestanden opruimen en alibre herinrichten?

Bericht door Sven »

Door de jaren heen is de bestandsstructuur in alibre bij mij een werkelijk enorme teringbende geworden omdat ik niet wist hoe ik die structuur moest vormgeven en me ook niet realiseerde hoe erg dat gebrek aan structuur me later zou gaan opbreken.

Hoe het hoort weet ik denk ik nog steeds niet goed genoeg maar de volgende dingen zijn denk ik noodzakelijk:

- Een onderdeel of assembly moet maar een keer in je bestanden voorkomen
- Organiseer de getekende onderdelen in een duidelijke mapstructuur, voor mij bijvoorbeeld bevestigingsartikelen, standaardonderdelen, Subassemblies, assemblies van subassemblies

Ontbreekt hier nog wat?

Kan ik mijn teringbende opruimen en de bestaande (sub)assemblies weer correct krijgen?
Op zich kan ik alle bestanden in 1 proces ontdubbelen (in linux, ik weet niet of windows dat kan) maar dan zijn alle assemblies een flink deel van hun onderdelen kwijt.

Kleine assemblies zijn overzichtelijk genoeg om die onderdelen bij openen van de assembly terug te zoeken. Maar bij grote assemblies is dat onbegonnen werk. Ook zijn de contraints dan of weg of volledig in de stress.

Heeft een van jullie ervaring met zoiets?

Edit:
Even doorbroeden, ik zie voorlopig twee manieren om dit aan te pakken:
1: Eerst alle dubbele bestanden weggooien en daarna bestanden en assemblies opnieuw ordenen in mappen, dan de assemblies repareren
2: Eerst de belangrijkste assemblies opnieuw opslaan (save as) en dan voor alle onderdelen specificeren in welke map ze komen, daarna pas ontdubbelen
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bestanden opruimen en alibre herinrichten?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou denk ik gewoon in een hele nieuwe omgeving opnieuw beginnen.
Alles wat je aan standaard gebruikt kopiëren in die nieuwe map structuur en de rest laten wat het is.
Maar dat is natuurlijk heel erg afhankelijk van het soort werk en hoeveel je aan standaard delen hebt.
Ik heb gemerkt dat als ik iets ouds nodig heb, dat toch weer op de schop moet, en ander spul kijk ik nooit meer naar.
Standaard onderdelen blijven bij mij ook nooit langer dan voor 1 product standaard, daarna wordt er toch weer wat aangepast (boutjes en moertjes gebruik ik niet) Dus ik kopieer soms van te voren zo'n 'standaard' onderdeel naar die nieuwe map, en gebruik die, kan ik hem ook ongestraft aan passen.

Die methode werkt natuurlijk niet als je een fietsenfabriek hebt en ook nog een beetje aan versie beheer moet doen. :mrgreen:

Maar ik heb erg het gevoel dat al die opruim werkzaamheden niet opwegen tegen af en toe eens iets op moeten zoeken, en ik kan met CAD tekenen niet opwerken tegen de groei van opslagcapaciteit, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen. (volgens mij ben ik nu zo ver dat 20 jaar CAD tekenwerk bij wijze van spreken op het geheugen van de telefoon kan)
Ik ben wel begonnen met m'n projectmappen van een datum in de naam te voorzien, dat vind ik wel lekker werken. (klant-datum-onderwerp)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bestanden opruimen en alibre herinrichten?

Bericht door hainjedaf »

Elke map/bestand begint bij mij met
Jaar, maand, dag, versienummer naam.extensie.

Dus
20211228-001 kat op de bank.jpg

En datzelfde voor mappen.

Daarnaast splits ik op in mapp jaar, map maand, map dag

Dus bovengenoemd bestand staat in

Foto's/2021/12 DEC/28/

Zo is alles terug te vinden.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bestanden opruimen en alibre herinrichten?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: 23 dec 2021 12:42 Foto's/2021/12 DEC/28/

Zo is alles terug te vinden.
Bij mij helaas ook niet altijd even makkelijk, wanneer waren we ook al weer daar en daar op vakantie ? :lol:
Het voordeel, dan blader je nog es door die hele stapel en zie je nog meer herinneringen.
Ik gebruik voor foto's trouwens nog steeds picasa, helaas is dat ook al weer antiek (begrijp echt niet dat ze dat hebben verlaten). Heb nog niets beters gezien (vooral heel snel met doorbladeren en veel overzicht) Want dat windows-foto's, het verbaasd me altijd dat ze het toch weer voor elkaar krijgen, een gedrocht (in mijn beleving).
Als die windows functies werken wel, totdat er meer dan een demo hoeveelheid files in staat en je gewoon aan het werk bent.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Bestanden opruimen en alibre herinrichten?

Bericht door keesfrees »

Ja, bestandsbeheer is wel belangrijk !
Maar ook versie beheer.
En dan ben ik de enige op mijn systeem, nou ja, met boekhouding niet en dan moeten we al heel goed opletten om geen vork te krijgen.

Als het zo uitkomt dan vraag ik dat wel eens aan iemand die een opleiding doet in "iets met computers" of iemand die in een groter bedrijf werkt hoe het daar geregeld is, dan krijg ik tot nu toe altijd een wazige blik, "huh, hoe bedoel je ?".
En (ook) van grotere bedrijven krijg ik bestanden met de naam "nieuw document" of "de laatsteversie" of "definief" of, verzin het maar.
Ik begrijp niet hoe dat kan werken in zo'n bedrijf en dat het geen onderdeel van een opleiding maar dat kan ik me niet voorstellen dat dat zo is

Over een inkomende tekening :
Ik sla het origineel op, maak een kopie en hernoem het in : 2021-12-23_dinges.xyz
En zet het in het mapje : projecten/piet/2021-12-23_iets/

( sorry, dit is niet wat je vroeg, zullen we er een apart draadje voor aanmaken ? )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Bestanden opruimen en alibre herinrichten?

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 dec 2021 12:52 wanneer waren we ook al weer daar en daar op vakantie ?
Dat staat bij in het mapje 2021-07-06_texel (voorbeeld)
En dan zet ik ook vaak tekstbestandjes in de map met trefwoorden, in de naam van het bestand, om op te kunnen zoeken.
Bevalt mij prima.

Die "speciale" "handigheidjes" van W. heb ik nooit gebruik.
Ik kan (of wil) daar niets mee.

Voor plaatjes bekijken en eenvoudige bewerkingen gebruik ik al jaren het onovertroffen irfanview.
Helaas is daar geen linux versie van, met WINE werkt het wel, goed (genoeg).
Maar nu heb ik nomacs ontdekt, dat doet ook alles wat ik wil op dit gebied.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Bestanden opruimen en alibre herinrichten?

Bericht door Portje »

Als viewer gebruik ik al járen Faststone Image Viewer.

Als database voor boeken, strips, tv series, films, hobbybladen etc. het gratis Calibre dat makkelijk naar wens is aan te passen.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bestanden opruimen en alibre herinrichten?

Bericht door DaBit »

Ik mik de boel tegenwoordig structureel in Git of Subversion. Aparte repository per 'project' en voor de bibliotheek met generieke onderdelen. G-code staat wel nog in 1 repository voor alles.
Voor eenmansgebeuren wat overkill en ik gebruik prive nog geen 5% van wat het spul kan, maar oh wat is die commit-log nuttig na een jaartje, de diffs op textbestanden, en het makkelijk even terug kunnen naar een eerdere versie (zonder dat ik in assemblies een component weg moet gooien en overnieuw toe moet voegen omdat de bestandsnaam anders is).

Ik draai er een Gitea server voor (kan ook als docker op je NAS), maar volgens mij werkt de Git-repo op een dropbox neerzetten ook gewoon.
keesfrees schreef: 23 dec 2021 12:58 En (ook) van grotere bedrijven krijg ik bestanden met de naam "nieuw document" of "de laatsteversie" of "definief" of, verzin het maar.
Ja, als ik roep 'trek de productiedata maar uit de repo-server, tag v1.1.0' gaan ze glazig kijken. Een aardig deel van de (metaal)bedrijven vind E-mail al iets veel te moderns; als juffrouw Janneke van de administratie 2 weken ziek is kun je wachten op antwoord tot je een ons weegt. Dus dan maak ik braaf een zipje met als naam 'superduper_productiedata_v1.1.0_b16cbb732c_23dec2021.zip' ofzo. Versienummer is handig voor de andere partij, datum is handig voor beide partijen, die rare hex-code is handig voor mij want geeft het exacte punt in de historie, en met een ZIPje kan iedereen vrij probleemloos overweg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bestanden opruimen en alibre herinrichten?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik maak me ook nog wel eens schuldig aan Rommelig beheer van mijn bestanden, echter .. vorig jaar een nieuwe PC aangeschaft, en daarin vanaf het begin de boel wat beter gestructureerd.

Zo heb ik één map met "Standaard bevestigingsartikelen" keurig opgedeeld in DIN 912, 914,916, en daarin van elk boutje of stiftje één bestand per maat..
't bestand "DIN 912 M4" bevat dan configuraties met de diverse lengtes.. als ik ergens een boutje in moet zetten dan is het Insert part, map "Fasteners", "DIN 912" en dan DIN 912 M4.ad_prt

Boutjes en andere bevestigingsartikelen zet ik wel altijd in mijn tekeningen.. zo krijg je complete stuklijsten, die ik weer zo naar de toeleveranciers kan sturen, of aan de hand van die lijsten makkelijk kan bestellen in de webshop.
Ook heb ik op die manier de kosten meteen overzichtelijk, en dat is wel handig als je je brood ermee moet verdienen.. je moet het immers niet hebben dat je Marge verdampt omdat je de boutjes niet meegerekend hebt..

Elk project krijgt bij mijn zijn eigen map, met daarin een Submap voor sub assemblies
de Tekening en de hoofd assembly staan in de hoofdmap, samen met de Stuklijst en eventuele Global parameter file.

Tevens is het ook handig om een Template voor de stuklijkst aan te maken met een Custom kolom met "Configuration name", zodat bijvoorbeeld de bouten ook apart worden weergegeven op lengte..

Dan komt er voor CAM nog een mapje DXF bij en voor de programma's een map "NC BIN"
Plaats reactie