Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Moderator: Moderators

prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Bericht door prensel »

Ik dacht dat ik dit al een keer gevraagd had maar kan die vraag niet terugvinden dus bij deze:

Ik heb een (versleten) aluminium 4-cylinderkop van een auto en bijbehorende gietijzeren onderblok liggen.
Nu wil ik proberen of ik die zelf kan vlakken op mijn Bridgeport freesbank.
Daarvoor hoor/lees ik veel voors en tegens, dat het niet/wel kan etc etc.
De een gebruikt een grote flycutter, de ander een grote vlakfrees, ook zie ik veel (zelf gemaakt) ronde schijven met een (1) beitel erin.

Kwa gewicht kan mijn bank het wel hebben, maximaal te beladen op het bed is 135kg dus dat komt wel goed.
Bij een 'gewone' vlakbank ligt het onderdeel stil en gaat de frees er overheen.
Bij de freesbank is dat dus andersom en wordt gewaarschuwd voor 'doorhangen' waardoor je een 'bolle' kop of blok zou kunnen krijgen.

Ik zat zelf aan zoiets te denken: https://www.subtool.com/st/fcs_fly_cutter_sets.html
Zon rondraaiende schijf is zoiets als dit: https://www.youtube.com/watch?v=lltVPQFRMEA
Of zelf maken: https://youtu.be/juwULJPOSsE
Maar misschien is een standaard kotterkop gebruiken ook wel mogelijk ?

Zijn er hier mensen die zoiets al eens gedaan hebben en dan op welke manier ?
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Bericht door xander janssen »

Zo'n schijf fly-cutter heeft het grotevoordeel dat hij als vliegwiel werkt en veel energie opslaat waardoor de snijsnelheid gedurende een omwenteling bij onderbroken snede veel constanter blijft.

Tijdens het frezen zal er een aanzienlijke massa van links naar rechts bewegen waarbij het gevaar ontstaat dat richting de uiterste uitslag de tafel gaat afhangen waardoor er meer materiaal afgenomen wordt en dus inderdaad een bol oppervlak ontstaat.
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Bericht door Peter Bijlholt »

Helaas ben ik geen voorstander van een grote frees om te vlakken. Als je kop van de freesbank enkele honderste graden scheef staat zal het oppervlak een golf patroon vertonen. Dat is haast niet met het blote oog te zien. Die golven zie je weer als je de zaak op de slijpbank zet. Dat soort werk doe ik graag met een frees van 12mm.
Succes
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Bericht door keesfrees »

Een hulpstuk om de frees haaksheid te controleren :

12504
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Bericht door twentetwente »

keesfrees schreef: 05 jan 2022 16:16 Een hulpstuk om de frees haaksheid te controleren :

12504
Hoe werk dit dan precies? Welke assen controleer je op haaksheid?
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Bericht door keesfrees »

twentetwente schreef: 05 jan 2022 17:48 Hoe werk dit dan precies? Welke assen controleer je op haaksheid?
Alleen de Z-as tov van het bed.

Een eerder onderwerp er over :
Kop freesbank weer haaks zetten maho 400
viewtopic.php?f=6&t=15329

( teruggevonden door te zoeken op het foto-nummer )
Laatst gewijzigd door keesfrees op 05 jan 2022 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Bericht door staandeklok »

Het vlakken van een cilinderkop en eventueel onderblok, kan volgens mij prima op de freesbank. Cilinderkoppen heb ik meerdere keren gedaan met een Wohlhaupter kotterkop, zodat de volle breedte van de kop in één keer kan worden meegenomen.
Wat reeds eerder is gezegd, is het zeer belangrijk, dat de Z-as ten opzichte van het bed nauwkeurig haaks staat.
Indien je een vast bed hebt, valt daar weinig aan te stellen, maar moeten de geleidingen absoluut geen speling hebben.
Ik heb een universele tafel, die nauwkeurig is in te stellen, wat dan ook gebeurt indien zo'n kop gevlakt moet worden. De laatste koppen waren van een achtcilinder Rolls Royce, die mijn zoon in een oude bejaarde Landrover Defender heeft gebouwd.
Het klusje is geklaard op mijn Deckel FP4 en heb de koppen met nauwkeurig geslepen onderleg platen op het bed geklemd.
Na het vastzetten van de koppen eerst controleren of ze vlak liggen en hoe groot de eventuele afwijking is, die moet worden weggehaald.
Succes met dit klusje.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Bericht door keesfrees »

Dit is nu typisch een klusje wat niet mis mag gaan, zoals ik wel eens heb met dure materialen, eerst veel luchtfrezen en/of test in goedkoop materiaal.
In dit geval eerst oefenen op een kop van de sloop ? Toen ik eens wat plaatwerk wilde (moest) lassen aan een auto heb ik een motor kap van de sloop gehaald om op te oefenen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Bericht door Caesar »

Om te mieremneuken, maar wel correct te zijn, trammen is niet afstellen van je z-as, maar de draai-as van de spindel haaks zetten op het bed. In dit geval dan ook het belangrijkste. Echter kan je z-as as nog steeds zijwaarts of achterover leunen, zonder dat je dit met trammen meet.

Stel dat je spindel as haaks staat t.o.v. werkstuk/bed maar je z-as niet, dan heb je wel een vlak oppervlak, maar is je hoogte instelling afwijkend en introduceer je een beweging in de x en/of y as bij omhoog en omlaag bewegen van de kop.(component van de afwijkende hoek z-as t.o.v. het lood rechte verticaal).

Met een poupitaster is dit wel te omzeilen uiteraard. Dan meet je deze afwijking eruit.
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Bericht door prensel »

keesfrees schreef: 05 jan 2022 21:27 Dit is nu typisch een klusje wat niet mis mag gaan, zoals ik wel eens heb met dure materialen, eerst veel luchtfrezen en/of test in goedkoop materiaal.
In dit geval eerst oefenen op een kop van de sloop ? Toen ik eens wat plaatwerk wilde (moest) lassen aan een auto heb ik een motor kap van de sloop gehaald om op te oefenen.
Ik heb nog wel wat versleten spul liggen om te proberen voordat het voor het eggie gaat.
Welke soort frees zou de voorkeur hebben ?
Helaas lukt het mij niet om (nu) zelf iets als zon schijffrees te gaan maken dus de keuze wordt dan iets kopen.
Zou een standaard kotterkop voldoende goed kunnen werken ?

Ik heb een ISO30 opname dus daar is wel wat voor te koop zo. Bij HBM staat een kotterkop met ISO30 te koop maar ik vraag me ernstig af hoe de kwaliteit daarvan is. Wellicht dat 2e hands dan een betere optie is, mits beschikbaar ?
Iets bestellen uit de USA loopt al vrij snel behoorlijk op kwa tijd en geld, zelfde als uit de UK tegenwoordig :-(
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou het gewoon met een scherpe frees 12 (of zo) doen, moet je een paar baantjes, maar is het gewoon vlak.
Als je tafel kiept, wordt het met een grote kotterkop achtige oplossing ook niet vlak.
Als je kop zo scheef staat dat je bij frees 12 ribbels voelt, gaat het ook met die kotterkop niet goed.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Bericht door prensel »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 jan 2022 12:22 Ik zou het gewoon met een scherpe frees 12 (of zo) doen, moet je een paar baantjes, maar is het gewoon vlak.
Als je tafel kiept, wordt het met een grote kotterkop achtige oplossing ook niet vlak.
Als je kop zo scheef staat dat je bij frees 12 ribbels voelt, gaat het ook met die kotterkop niet goed.
Daar zat ik ook al aan te denken omdat ik dan ook niet de 'zwaai' lengte van de kotterkop bij het begin en eind van het t frezen oppervlak hoeft te rekenen maar slechts 2 keert de freesdiameter.
Scheelt toch al snel zon 18cm in totaal die ik dan ook niet hoeft te transporteren op de uiteindes van het bed.
Als ik de kop in het midden van het bed leg dan hoeft het bed ook maar de halve koplengte naar links en rechts te bewegen of zou dat niet slim zijn om halverwege te beginnen en te eindigen ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

prensel schreef: 06 jan 2022 12:31 Als ik de kop in het midden van het bed leg dan hoeft het bed ook maar de halve koplengte naar links en rechts te bewegen of zou dat niet slim zijn om halverwege te beginnen en te eindigen ?
Ik weet niet hoeveel je van plan bent er af te halen, maar met 0.05 lijkt het me allemaal niet zo veel uitmaken.
Het spannendste is, hoe houd je freestafel zich, heb je enig idee is wat 'kiepen' betekend?
Klemming van de Z-as vast zetten zou dat gunstig kunnen beïnvloeden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Cylinderkop en onderblok vlakken op freesbank

Bericht door xander janssen »

prensel schreef: 06 jan 2022 12:31 Als ik de kop in het midden van het bed leg dan hoeft het bed ook maar de halve koplengte naar links en rechts te bewegen of zou dat niet slim zijn om halverwege te beginnen en te eindigen ?
Dat helpt m.i. niet tegen het kiepeffect, noch tegen scheefstand. Ik zou aan 1 kant beginnen en dan in1 keer naar de andere kant. Stel dat tijdens de bewerking iets gaat opwarmen, dan krijg je een hellend vlak wat wel vlak is. Bij jouw voorstel kun je een stapje in het midden krigen.
Plaats reactie