Uitrichten gietmal

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Willemfrees
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2020 11:02

Uitrichten gietmal

Bericht door Willemfrees »

Hallo
Ben hobbyist met eenvoudig cnc machientje.
Ik heb een vraag over het frezen van een gietmal
uit aluminium.
Die bestaat uit twee helften met ieder
een deel van het te gieten werkstuk.
Deze heeft een grillige form , hoe kun je dit goed uitgelijnd gaan frezen.
De gietvorm moet paspennen hebben lijkt mij.
Maar hoe dan de twee in spiegelbeeld vormen exact op de juiste plek in het aluminium frezen.
Is daar een foefje voor.

Mvg Willem
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Uitrichten gietmal

Bericht door benkr »

Met een goed 3D CAD/CAM programma tekenen/modelleren, dan ook meteen beide helften voorzien van de gaten voor paspennen en dan frezen.
Denk vooraf al heel goed na over het opspannen van beide delen en één of meerdere referentie punten die je gebruikt voor het vastleggen van het werkstuk nulpunt, dan kan het eigenlijk niet mis gaan. Als het 3D model past dan moet het gefreesde product precies zo goed passen.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Uitrichten gietmal

Bericht door xander janssen »

Inderdaad, zowel mal als paspengaten in 1 opspanning maken. Dan liggen die altijd juist tov elkaar.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Uitrichten gietmal

Bericht door Sven »

Het maakt nogal wat uit wat er gegoten moet worden en waar de mal van wordt gemaakt (alu dus ;).
En de mate van lossendheid speelt ook een grote rol.

Je kan de te gieten vorm tekenen inclusief zwevende paspennen en daar twee halve negatieven van maken, en die cam op loslaten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Uitrichten gietmal

Bericht door Ballegooijen »

In Fusion kun je het model in 1 keer helemaal compleet maken en daarna doormidden "snijden" Dan heb je 2 perfect passende helften.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Uitrichten gietmal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien moet je iets meer prijsgeven van je mogelijkheden en de gewenste vorm, dan kunnen we iets gerichter antwoord geven.
Waar teken je mee, en welk CAM pakket.

Heel kort door de bocht:
teken je de gehele gietmal inclusief de paspennen, wanneer je dat spiegelt heb je de andere helft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Willemfrees
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2020 11:02

Re: Uitrichten gietmal

Bericht door Willemfrees »

Met de reacties is er een lichtje gaan branden.
Je moet vanuit de tekening alles al op elkaar
Uitlijnen met paspennen.
In lagen twee waarvan één helft dan spiegelen.
Ik gebruik nu sketsup met plugin sketucam.
Dit is niet direct goed geschikt voor echte 3d.
Het werkt prima voor 2.5 d en dat is in mijn geval
geschikt voor dit éénvoudige ontwerp.
Zodra ik mijn kennis iets heb vergroot wil ik een
echt 3d cam programma gaan gebruiken.
Hierin moet ik mij nog verdiepen .
Ik wil daaraan niet te veel geld uitgeven omdat ik het niet
erg veel gebruik.
Mischien nog wat suggestis.
Mvg Willem
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Uitrichten gietmal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 04 jan 2022 00:52 In Fusion kun je het model in 1 keer helemaal compleet maken en daarna doormidden "snijden" Dan heb je 2 perfect passende helften.
Dat kan in elk zichzelf respecterend CAD pakket..
Wat ik zou doen om een Gietmal te ontwerpen is beginnen met het product, met daaraan de gietboom, of de inloop en opkomers
Let hierbij, of eigenlijk overal bij op de lossing van het deel.. inloop en opkomers conisch maken.
Dan teken je een blok om je model heen.. en doe je een Boolean Subtract, dan hou je de holte van je model in je blok over.. deellijn erin tekenen, en doorsnijden
Afhankelijk van de mogelijkheden van je CAD pakket kan dat zijn: Configuraties gebruiken, waarbij je tenopzichte van de deellijn de ene,dan wel de andere helft weghaalt
Of.. 't blok opslaan onder 2 namen, en die afzonderlijk (maar uitgaande van dezelfde deellijn doorsnijden en de andere helft wegnemen.
Samenstellen in een Assembly en de gaten erin voor de paspennen, of de paspengaten al in het massieve blok zetten.. dan zitten ze er al in..

Ik weet niet of het spuitgieten of vallend gieten wordt?.. in het eerste geval moet je ook rekening houden met ontluchting,
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Uitrichten gietmal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kwam een leerzaam filmpje tegen waarin een aantal specifieke uitdagingen goed getoond worden.
Zo'n beetje alles zit er wel in, opspannen, omdraaien, schuin leggen omdat het te groot is.
Dankzij een andere vraag over HNC Felder.
https://youtu.be/UMj9k3JTZHo
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Uitrichten gietmal

Bericht door keesfrees »

Ik interpreteer de vraag anders, het filmpje van Hugo gaat over dubbelzijdig bewerken.
De vraag ging over een mal in 2 delen, dan is er geen sprake van nog een keer opspannen en dan zie ik het hele probleem eigenlijk niet.
( of begrijp ik het verkeerd ? )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Uitrichten gietmal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je het heel letterlijk bekijkt inderdaad. Maar als je de algemene aanpak ziet, kun je er zoveel van leren dat je dat van zo'n mal ook zou moeten kunnen verzinnen.

Schuin leggen van die gitaar-hals. Kun je ook zeggen: Gebruik ik nooit want ik frees geen gitaarhalzen. :lol:

Maar misschien had de link iets beter op z'n plek geweest in een ander topic.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Uitrichten gietmal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe je het ook wend of keert.. als je complexe onderdelen wilt gaan maken neemt de vereiste nauwkeurigheid zo'n beetje exponentieel toe..

Ik heb een tijdje geleden wat horloge onderdelen moeten maken uit 1.5 mm messing plaat.. nogal dun en fijn spul.. smalle onderdeeltjes met allerhande bogen..
moesten aan 2 zijden bewerkt worden.. hoe span je iets op dat je amper beet kan pakken zonder het te beschadigen.. Superglue.. maar hoe positioneer je het?. paspennetjes 2 mm op strategische plaatsen, zodat het er maar op 1 manier, en 1 positie tussen past.. Alu "Spoilplate" gemaakt.. plaat erop gelijmd, onderdelen frezen.
Je kunt dan helemaal doorfrezen..beetje Aceton om de lijm op te lossen, gaatjes boren, paspennen erin.. beetje lijm, onderdelen ondersteboven erop.. en de achterkant bewerken.. paspennen eruit.. aceton erover.. en klaar..

Als je gietmallen gaat maken.. zou ik zeggen.. frees er een randje in zodat je em rondom kan pakken met kikkertjes.. of gebruik zijspanners , maar zet alles met paspennen in positie.. die gaten moeten er toch in om de helften op hun plek te krijgen. dus die gebruik je meteen bij het frezen van de holtes..

zoals wel bekend heb ik jaren geleden een Boeing 747-400 in schaal 1:144 gefreesd uit Aluminium, die was langer dan de slag van de Beagle.. aanslagjes langs de lange kant van het materiaal.. die kon ik tegen de lange kant van mijn tafel houden.. en een groefje ingefreesd in het materiaal om de opschuiving te meten.. makkie..
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Uitrichten gietmal

Bericht door keesfrees »

Ik doe vaak dubbelzijdige freeswerk maar dat ter zijde.

In dit geval, je freest de 2 helften ( al dan niet per stuk ) in een opspanning, inclusief de gaten voor de paspennen, in welke rotatie dan ook.
Pennen er in en klaar.
Dit in geval van een ideale machine natuurlijk.

Maar ging de vraag niet meer over het tekenwerk eigenlijk ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie