Ratrig cnc stepper drivers vallen uit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sanderm
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2020 23:05

Ratrig cnc stepper drivers vallen uit

Bericht door Sanderm »

Hallo.

Ik heb bij ratrig een cnc freesmachine gekocht. Omdat ik gebruik wilde maken van mach3 heb ik een andere controller en drivers moeten gebruiken.

Ik heb iemand gevonden die voor de hobby cnc frezen bouwt hij heeft voor mij de cnc freesmachine gebouwd en de controller en drivers geleverd.

Dit betreft een bitsensor bsmceo4u pp controller en tb6600(nieuwe versie)

De stepper motors zijn nema23 high torque van ratrig samen met de voeding van ratrig.

Nu werkt alles in eerste instantie prima maar na een tijdje frezen of überhaupt bewegen in de lucht vallen er 1 of meerdere drivers uit. De drivers hebben 2 lampjes 1 dat ze aan staan en 1 van signaal van de controller. Het aan/uit lampje van de Driver valt uit. Het signaal lampje blijft wel knipperen. In mach3 lijkt het alsof de Z as beweegt terwijl dit niet zo is(omdat de driver uit is)

Als ik de stroom van de drivers af haal en weer aan zet werkt het weer een tijdje. Dit gaat zowel mis bij de z as de y as(beide steppers) en de x as

De motoren zijn 3 ampere en de dipswitches staan ingesteld op 3.5a en 4a max op de drivers.

Wat hebben we al geprobeerd:

-Voeding gemonitord deze bleef rond de 24v
-Voeding iets hoger gezet
-Andere Voeding geprobeerd
-Andere drivers en nieuwe controller geprobeerd(deze gebruik ik nu nog steeds)
-Bekabeling van de drivers was in eerste instantie doorgelusd van driver 1 naar driver 2 enz. Ik heb parallelle plussen en minnen die dikker zijn rechtstreeks naar de voeding gelegd
-Bekabeling van de frees uit de rups gehaald(om storing te voorkomen)


Heeft er iemand nog tips wat ik zou kunnen proberen?

Alvast bedankt

Mvg sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ratrig cnc stepper drivers vallen uit

Bericht door benkr »

Ik kan zo 2 dingen bedenken nl.:

1. de stepperdrivers worden (te) warm en komen dan in temperatuur alarm
2. de USB poort is gevoelig voor storingen, gebruik om te beginnen een echt goede USB kabel, eentje met 2 van die knotsen aan elk einde

Ik heb zowiezo slechte ervaringen met onbekende controller kaartjes, dat zou het ook nog kunnen zijn, maar begin met de dingen die ik heb genoemd.
Sanderm
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2020 23:05

Re: Ratrig cnc stepper drivers vallen uit

Bericht door Sanderm »

Bedankt voor je tips
De stepperdrivers worden maximaal 45 graden op de heatsink
Ze zitten in een behuizing die vrij krap is ik heb daarom ook geprobeerd om ze er uit te halen. Nu leek het wel langer goed te gaan maar uiteindelijk ging het toch weer mis. De drivers waren toen niet erg warm. De stepper motors overigens ook niet.

Het gaat vaak mis als er een project klaar is, daarna zet ik hem terug naar de 0 positie en teken dan iets uit. Daarna werkt bijvoorbeeld de Z as niet meer. Stroom eraf en erop en dan werkt meestal vrij snel 1 van de andere assen niet meer.

De usb kabel lijkt gewoon in orde aangezien de drivers signaal blijven houden van de controller(de lampjes op de drivers knipperen alleen het aan lampje is uit) ik heb echter een nieuwe usb kabel gekocht maar is nog niet binnen...
Sanderm
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2020 23:05

Re: Ratrig cnc stepper drivers vallen uit

Bericht door Sanderm »

Ik heb deze usb kabel nu even besteld.
Niet met 2 van die magneten maar lijkt me wel een fatsoenlijke kabel met aarde draad en aluminium folie tegen storingen
https://www.bol.com/nl/p/vention-printe ... androidapp
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ratrig cnc stepper drivers vallen uit

Bericht door hfjbuis »

Sanderm schreef: 20 jan 2022 00:04 De usb kabel lijkt gewoon in orde aangezien de drivers signaal blijven houden van de controller(de lampjes op de drivers knipperen alleen het aan lampje is uit) ik heb echter een nieuwe usb kabel gekocht maar is nog niet binnen...
Ik denk ook niet dat het aan de kabel ligt omdat Mach3 nog gewoon lijkt te werken.
Net als @Benkr denk ik dat het een temperatuur probleem is. Ook een relatief koellichaam kan toch een hete driver zijn omdat die TB6600 drivers zonder koelpasta gemonteerd zijn. Als ze veel stroom moeten leveren (3.5A of meer) worden ze snel warm. Zet de stroom een flink stuk terug en probeer hoe het gaat. Dat kost maar een paar minuten en dan kun je mogelijk iets uitsluiten of je hebt een oplossing.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Sanderm
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2020 23:05

Re: Ratrig cnc stepper drivers vallen uit

Bericht door Sanderm »

Ik heb 2 koelers op de driver behuizing gemaakt en de drivers op half vermogen gezet en nu werkt alles prima!
Misschien ga ik nog proberen de drivers weer full power te zetten.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ratrig cnc stepper drivers vallen uit

Bericht door benkr »

Sanderm schreef: 22 jan 2022 00:48 Ik heb 2 koelers op de driver behuizing gemaakt en de drivers op half vermogen gezet en nu werkt alles prima!
Misschien ga ik nog proberen de drivers weer full power te zetten.
Schroef de driver IC's eens los van de koelplaat, grote kans dat er flinke bramen en geen koelpasta onder zitten, dan doen die koelplaatjes helemaal niets en gaat het IC erg snel in zijn overtemperatuur beveiliging.
Los daar van zou ik overstappen naar "echte" drivers, die lopen veel mooier en zeker ook veel sneller, daar ga je geen spijt van krijgen.

Ik denk dat ik nog wel een paar drivertjes van leadshine heb liggen met daar een 48V voeding bij, dat hoeft niet al te veel geld te gaan kosten.
Ik moet even kijken wat ik nog heb.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ratrig cnc stepper drivers vallen uit

Bericht door benkr »

Dit zijn de drivers die ik nog heb liggen:
Stappenmoto drivers.jpg
Ik heb er 15 Euro per stuk voor betaald, daar mag jij ze ook voor hebben.
Ik heb ook nog een nieuwe MeanWell voeding van 350W/48V liggen, die mag je voor 30 Euro overnemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sanderm
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2020 23:05

Re: Ratrig cnc stepper drivers vallen uit

Bericht door Sanderm »

Ik zal de koelribben eens los halen en kijken.
Bedankt voor je aanbod. Ik ben voor nu blij genoeg dat het werkt. Ik zal het in gedachte houden.
Plaats reactie