poort in elkaar lassen; dikte kokers bepalen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
js84
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 feb 2016 22:15

poort in elkaar lassen; dikte kokers bepalen

Bericht door js84 »

Dag Allemaal,

Ik heb besloten als hobby ook wat te gaan lassen en zou willen beginnen met een poort maken. Dit wordt een samenbouw van een klein deurtje aan de linkerkant en een lange enkele vleugel aan de rechterkant. De vleugel heeft een totale breedte van 2855mm. De vleugel wordt met 3 scharnieren opgehangen aan een koker van 120x120x5.

Ik heb beslist om de lange vleugel te maken van vierkante kokers van 60x60mm. De 2 middelste horizontale kokers wil ik er graag in voor het uitzicht. De poort lijkt me gewoon mooi als ik hem op deze manier maak.

De 2 middelste kokers worden rechthoekige kokers van 60x30. De kokers zet ik dan rechtopstaand zodat aan de achterkant van de poort een open ruimte ontstaat van 30mm. Hierin wil ik zoals op de tekening een strip lassen die als schoor zal dienen. Deze begint aan de scharnierkant bovenaan en loopt door naar de verste onderste hoek. Zo moet het kader volgens mij hopelijk voldoende stevigheid krijgen.

Als beplating heb ik gekozen voor plaatjes met een dikte van 2mm en een breedte van telkens 10cm die er met een tussenafstand van 5mm in gelast worden.

De grote vraag is natuurlijk hoe dik de wanddikte van kokers moeten zijn om het geheel stevig genoeg te maken. Om in gewicht te sparen zou ik willen kiezen voor kokers van 60x60x2, maar ik moet zeker zijn dat het geheel na verloop van tijd niet zal gaan doorhangen. Hieronder vinden jullie een tekening. Wat is hierover jullie gedacht/ervaring? Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: poort in elkaar lassen; dikte kokers bepalen

Bericht door Piet Versleijen »

2 scharnieren zijn wel genoeg.
De beide scharnieren zover mogelijk naar onder en boven zetten (op het hart van de beide horizontale kokers).
60x60: welke wanddikte kies je?
Koker 60x60x2 is ruim voldoende.
Omdat je er stippen (platen van 100 breed) inlast lijkt mij die strip als schoor overbodig.


Gr,

Piet
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: poort in elkaar lassen; dikte kokers bepalen

Bericht door motormuis »

de kokers voor de port kan je kiezen na jou smaak ik zou ze zo klein mogelijk houden voor het gewicht
door jou constructie hoef je in de port ook geen schaar
ik schat dat de port +/- 2 m hoog wordt dan houden de kokers 120x120 die nooit of je moet ze na twee kanten scharen in richting als de port dicht is en als de port open staat
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: poort in elkaar lassen; dikte kokers bepalen

Bericht door Swake »

Dat wordt een zware poort, beschouw dat je zonder hulp van één of andere heftoestel of veel extra handen je die poort maar zeer moeilijk op haar plaats gaat krijgen.

Gaan die kokers van 120x120 ook nog aan de muur vastgemaakt worden of zijn die losstaand? Want zoals motormuis al aanhaalt gaan die redelijk wat flexen van het gewicht van die poort.

2 Scharnieren is al voldoende moeilijk om in te stellen en stevig zat. Instelbaar is wel broodnodig.

Met 1 mm dikke plaatjes ipv 2 mm zal het ook wel voldoende zijn. Tenzij je dat zicht absoluut wilt, 't is dat die milimeter een serieus extra gewicht is.

Hoe ga je die poort behandelen? Paar laagjes roestwerende primer en dan schilderen of eerst laten galvaniseren?
When it fits stop using the hammer.
js84
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 feb 2016 22:15

Re: poort in elkaar lassen; dikte kokers bepalen

Bericht door js84 »

Dag Allemaal,

Allereerst bedankt voor de reacties. Ik heb gemerkt dat ik zelf onvolledig ben geweest met mijn gegevens dus hierbij een update:

De Vleugel zal zoals gezegd een totale lengte hebben van 2855mm en een totale hoogte van 1740mm

opbouw vleugel:
- kokers van 60x60x2 voor het kader
- kokers van 60x30x2 voor de 2 horizontale verdeelstukken. (rechtop geplaatst)

Deze vleugel zal opgehangen worden aan een stevige koker (poortpaal) van 120x120x5.

Indien ik dan het totale gewicht optel van de materialen die ik gebruik voor de vleugel (kokers + platen) kom ik uit op 94,96kg. Het geheel zal uiteindelijk een poedercoat krijgen, dus inclusief de verf zal de grote poortvleugel dus ongeveer 100kg gaan wegen.

Het gewicht valt uiteindelijk nog goed mee, maar ik besef wel dat er over die lengte een grote kracht zal komen te staan ten opzichte van de lassen aan de scharnierkant van de vleugel.

Iemand nog meer suggesties? Alvast bedankt opnieuw ;)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: poort in elkaar lassen; dikte kokers bepalen

Bericht door kawarider »

Nou, ik zou toch gewoon drie scharnieren zetten en de schoorstrip. Koker 2mm is poppenspul, goed voor gewichtsbesparing maar verder zit er geen enkele vorm die doorhangen gaat voorkomen. En daar ga je om de 5 mm vertikale strips tussen lassen? Dat is een werk! Staander 120-120-5 is al een aardige jongen, maar mag ook wat zwaarder. Op een goed stuk beton zetten / instorten?
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: poort in elkaar lassen; dikte kokers bepalen

Bericht door FreesKever »

He hebt nu scharnieren getekend op de plaast precies tussen 2 horizontale kokers, en op die plaats creeer je de meeste spanning in de vertikale staander in de poort. Ik zou ook de scharnieren verder uit elkaar zetten zoals eerder gemeld. Bij voorkeur op de zelfde hoogte als de horizontale liggers, en maar 2 scharnieren gebruiken, Er zit altijd een rechte lijn tussen 2 scharnieren. Bij 3 scharnieren is dat een stuk moeilijker.

Als de hartlijnen van de scharnieren niet precies recht boven elkaar zitten, dan blijft de poort niet in elke stand staan.
Dit kun je vervelend vinden, of je doet het juist express zodat de poort vanzelf dicht (of juist open) gaat als je hem loslaat.
Maak de scharnieren ook nastelbaar, zodat je ze kunt nastellen :)


En wat voor scharnieren wil je gebruiken?
Gewoon iets "standaards", of iets maken 30 jaar lang onderhouds vrij is zonder piepen in regen, wind en vrieskou buiten?
Met b.v. een vertikale pen recht omhoog, en daar een buis over die aan de bovenkant dicht is en ook aan de onderkant afwatert zonder dat het water via spleetjes en capilaire werking het scharnier in kan ben je al een heel eind.
Direct staal-op-staal is ook niet ideaal. Vaak zitten er messing ringen tussen, of je gebruikt b.v. gehard stalen ringen van een taatslager.
Maar een poort van 100kg is ook niet extreem, dus misschien overdrijf ik.

Ik vind het een beetje amitieus project voor een eerste las klus, maar ik ken je achtergrond en technisch inzicht niet.
Staal trekt altijd krom bij lassen, en als je niet weet hoe daarmee om te gaan houd je dus een kromme poort over als je pech hebt.

Of een diagonale schoor zin heeft weet ik niet, ik heb niet zo'n goed zicht op al die plaatjes die er in komen.
js84
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 feb 2016 22:15

Re: poort in elkaar lassen; dikte kokers bepalen

Bericht door js84 »

Het is inderdaad een beter idee om de scharnieren verder op de uitersten te plaatsen. Hier ga ik rekening mee houden. Ik dacht eraan om onderstaande scharnieren te gebruiken:
https://shop.amf.de/application/amf_app ... E:Liste)=Z
artikel 11445 van M24

Voor de zekerheid zal ik voor het kader vierkante kokers met een wanddikte van 3mm gebruiken. Dit zal ongeveer 15kg toevoegen aan het gewicht. Die 15kg is geen ramp als dit een grote toevoeging in stevigheid geeft.

De staander zal 1,15 meter diep in beton worden gezet. Tussen de staanders wordt eveneens een gewapend betonnen balkje gegoten. Omvallen zal hij vermoed ik dus niet snel doen ;)

Alle tips en opmerkingen zijn nog steeds welkom ;)
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: poort in elkaar lassen; dikte kokers bepalen

Bericht door FreesKever »

Dikker staal is ook gemakkelijker te lassen dan dun staal omdat er bij dun staal gemakkelijk gaten in je laswerk komen. voor een beginner is wat dikker dus wel een voordeel.

Bij stijgende wand dikte worden ook de afrondingen in de hoeken groter.
Ik vind zelf die hele dunwandige kokers met scherpe hoeken niet mooi, maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk.

Met die horizontale kokers er tussen is het ook wel erg gemakkelijk om er overheen te klimmen. Is dat een punt om rekening mee te houden voor jou?
js84
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 feb 2016 22:15

Re: poort in elkaar lassen; dikte kokers bepalen

Bericht door js84 »

Hallo,

Ja inderdaad, helaas moeten we dan weer rekening houden met het fijt dat er over de poort geklommen kan worden. Hier had ik nog niet aan gedacht, dus terecht een goede opmerking.

Ik ga de beplating ongeveer 1cm voor het einde van het profiel zetten. Op 1cm is er niet meer zoveel grip. Maargoed, rekening houdend met de grondafstand wordt de poort 1m85 hoog. Indien iemand er echt over wil zal hij er steeds wel over geraken.

De beslissing is genomen. Het kokermateriaal voor het kader wordt 3mm dik. Nu nog op enkele plaatsen prijs vragen en dan bestellen.
Plaats reactie