automatische voeding op Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

Heb onlangs de Sieg SX3L aangekocht en moet al snel vaststellen dat de Z-as in hoogte aanpassen een hele klus is , het is draaien een dat wieleke alsof je leven er vanaf hangt :lol:

naar beneden gaat vlot , naar boven al wat stroefer , is normaal door het gewicht , maar het gaat vooral traag , en omdat ik ook veel boor op de machine moet ik regelmatig de hoogte aanpassen .
Het wieltje staat alle geluk voorraan op de machine
Afbeelding

Daarom zou ik graag op de Z-as een automatische voeding bouwen , iets zoals in dit filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=tCNg5oZaXRs

probleem is dat ik een totale leek ben op gebied van automatisatie , mijn vraag is hier dan ook wie kan mij hiermee helpen , wat heb ik nodig
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door motormuis »

24v ruitenwisser motor van een vrachtwagen toerentalregeling op de trafo
door de twee snelheden van de motor he je ook nog een eilgang :mrgreen:
ik he dit op mijn Bridgeport werkt perfect en is simpel te maken
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

motormuis ,

Bedankt voor je reactie , ik had naar die man op youtube een berichtje gestuurd en die sprak ook al van een ruitenwissermotor :lol:
maar op 24V deze aansluiten op een transfo 24 - 230 v , dan zou ik best de 230v afnemen aan de hoofdschakelaar van de machine zodat de voeding automatisch mee aangaat bij inschakeling van de machine .

moet ik dan een transfo kopen met een toerentalregeling ingebouwd ? bestaat dat ?
dan moet ik nog een schakeling hebben om links en rechts te kunnen schakelen .

zoals ik al zij , ben een leek op gebied van electronica hoor , als ik een simpele tekening hiervan heb lukt het wel technisch zal het geen probleem geven .
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

en moet het best een 24V zijn of mag het ook een 12V zijn ?
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door assink »

Volgens mij kun je zulke motoren goed aansturen met een PWM regelaar. Zijn voor weinig te koop op diverse verkoopsites.
Wel even op het voltage en de maximale amps letten.
Je freesbank is een stuk lichter dan een bridgeport. Dus misschien wil het met een 12 volt ook wel.
FF een tripje naar de autosloop of een autocrosser.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

assink ,

bedankt om even mee te denken , als ik op zoek ga naar een PWM regelaar kom ik ook regelmatig bij zonnepaneel regelaars terecht wat niet de bedoeling is denk ik .

moet wel zien dat de motor krachtig genoeg is om de freeskolom omhoog te krijgen .
dus heb ik nodig

een motor 12 of 24 v
een transformator
een toerentalregeling
een schakelaar links - rechts
een schema om dit allemaal aan te sluiten :lol:
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

wat ik al een probleem vind bij een ruitenwisser motor is dat de as haaks 90° op de motor staat in plaats van in één rechte lijn .
Afbeelding
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

zou deze motor dienst kunnen doen ?
https://www.amazon.nl/Elektrische-Scoot ... B01BFEKDBU
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien moet je eerst bepalen wat het toerental is wat je maximaal wilt kunnen draaien.
Pak anders gewoon een accutol.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door bartL »

motormuis schreef: 07 apr 2022 15:10 ik he dit op mijn Bridgeport werkt perfect en is simpel te maken
Zou je misschien willen delen hoe je dat gedaan hebt. Misschien is dat ook wel iets voor mijn Bridgeport. Zat er ook al aan te denken voor de toerentalregeling.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

Hugo ,

ja het toerental dat ik wil bekomen , goei vraag maar zou het niet direct weten .
heb ook geen idee wat die man in het filmpje aan max. snelheid heeft , kan je moeilijk schatten .

als je weet dat één volledige toer van het wieltje overeen komt met 1mm en dat de Z-as een weg heeft van 320mm , moet ik dus nu van het laagste naar het hoogste punt 320 toerkes draaien :lol:

bedoel je met een accutol dat ik vb. door in het midden van het wieltje met behulp van een dop zo de kop omhoog en naar beneden draai ?
Dit zou kunnen , heb het zelfs gezien op youtube dat iemand dat gebruikte voor de X-as snel te kunnen verplaatsen .
is natuurlijk het minste werk en zeker de goedkoopste oplossing
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3072
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door hfjbuis »

Blazer schreef: 07 apr 2022 21:29 ja het toerental dat ik wil bekomen , goei vraag maar zou het niet direct weten .
In de basis wil je het (minstens) net zo snel hebben als dat je nu met de hand kunt zwengelen.

Ik zou er een Nema24 stappenmotor op zetten met een ali driver. Een encoder aan de zwengel die de pulsen genereert en je kunt ook nog positioneren.
Ik heb laatst een filmpje op YouTube gezien van iemand die zo de Z-as van z'n draaibank positioneert waar hij een KO op had gezet.

Er zijn ook goedkope kastjes om stappen motoren te testen met een draaiknop. Die kun je er ook voor gebruiken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Blazer schreef: 07 apr 2022 21:29 bedoel je met een accutol dat ik vb. door in het midden van het wieltje met behulp van een dop zo de kop omhoog en naar beneden draai ?
Dit zou kunnen , heb het zelfs gezien op youtube dat iemand dat gebruikte voor de X-as snel te kunnen verplaatsen .
is natuurlijk het minste werk en zeker de goedkoopste oplossing
Precies, daar zou ik eerst eens mee gaan experimenteren, en na een poosje weet je of er verbetering nodig is, en hoe die er dan uit moet zien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

hfjbuis,

bedankt , maar dit word dus chinees voor mij hé , " Ik zou er een Nema24 stappenmotor op zetten met een ali driver. Een encoder aan de zwengel die de pulsen genereert en je kunt ook nog positioneren.
Ik heb laatst een filmpje op YouTube gezien van iemand die zo de Z-as van z'n draaibank positioneert waar hij een KO op had gezet.

die stappenmotor vind ik ,bedoel je zoiets , maar klopt het dat die maar 2,1V is ?
https://www.reichelt.com/be/nl/hybride- ... 46352.html?

ik zou echt moeten in detail weten wat moet ik kopen ? en hoe moet ik dit aansluiten ? de handarbeid om het op de machine te bouwen dat is geen enkel probleem

denk dat ik iemand ga moeten zoeken in mijn buurt die me hiermee wegwijs maakt :shock:

en anders hugo zijn suggestie even volgen en experimenteren met de accuboormachine :lol:
Plaats reactie