ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Voor de home sensoren zijn die plastick connectoren idd prima want een homesensor is eigenlijk een harde schakelaar naar gnd of +12/24V.
Bovendien worden deze alleen tijdens het homen gebruikt, een operatie die niet kritisch is.

Nadeel van die plastick connectoren is dat je geen afscherming hebt of montage mogelijkheid om de shield van de kabel te aarden.
Dan moet je werken met een pigtail die je bv via een FASTON connector op de kast erbij plakt of een extra pin die je dan als aarde gebruikt en aansluit.

Echter als je wat signalen met hogere frequenties zoals de step signalen via kabelrupsen gaat transporteren naar bv een JMC servo zou ik toch echt willen aanraden om een connector met metalen afscherming te gebruiken. Mijn goto connector voor dat werk is momenteel de SUB-D-9 of SUB-D-15 connector, oude zeer betrouwbare connectoren die wij op het werk op machines hebben zitten sinds de jaren 80 en 24/7 draaien. De kosten zijn iets hoger, ik betaalde twee weken terug voor de connector zelf minder dan 1 euro :lol: maar voor de metalen kap 3,50

Voor de spindelmotor power signalen inderdaad de METALEN Neutrik Speakon NLT4FX en NLT4M of wat je ook vaak ziet zijn de Harting HAN pluggen, die zitten vaak ook al op de spindel gemonteerd, zelfs bij onze chinese vrienden.
alleen aan de kastzijde aan het kabelscherm)
Daar kunnen we ook lang over praten en discussieren. Mijn standpunt is dat ieder metalen deel van de machine hard geaard moet zijn met een aardkabel (litze is het beste maar kostbaar en dus is geel groene montage draad beter als niets). Zeker bij aluminium waar overgangsweerstanden door de oxydehuid aanwezig zijn maar ook de bewegende delen die alleen door de kogellagers in de lineaire geleiders en de spindel verbonden zijn.
Als je dat doet kun je de spindelkabel gewoon aan beide zijden hard aarden. Aangezien beide delen al hard aan aarde hangen gaan er dan geen significante zwerfstromen lopen en je schermt daarmee de rest van de machine en overige elektronica beter af tegen de velden van de motorstromen.
Zie ook de EMC cursus in de knowledge base.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Goudgele »

Persoonlijk heb ik niks afgeschermd in mijn machine. Ik gebruik een 1.5kW spindel en JMC servo's. Alle kabels lopen door dezelfde kabelrups. De hele besturing is vastgeschroefd op een stuk hout. In de besturing lopen 230V en signalen door dezelfde goot.

Eigenlijk geen problemen mee gehad. Het is dus maar net hoe professioneel je het zelf wil maken en wellicht een kleine factor "geluk" :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Ik ben altijd verbaasd dat mensen wel ruim duizend(en) euros uitgeven voor motoren, profielen en geleidingen en dan gaan bezuinigen op kabels en connectoren, ja zelfs de hersenen van de machine het controleboard mag soms nog geen 100 euro kosten.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Goudgele »

Snap ik!
Ik heb hem zelf als student gebouwd. Dan speelt geld zeker een grotere rol. Echter, als het goedkoop werkt, waarom dan duur doen...
Met een Arduino van een tientje kunnen de meeste hobbyisten prima aan de gang. Heb je geen Eding of andere meer professionele/industriële controller voor nodig.
Het ligt er maar net aan wat je precies wil doen met de machine. Voor een simpele 3 asser zonder al te veel toeters en bellen zou ik altijd naar een Arduino of goedkope BoB met Mach3 grijpen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Dan geef je ook geen duizenden euros uit aan geleidingen en spindels, dat was mijn punt.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Allereerst: wat een fantastisch forum is dit zeg :P .
Een hoop kennis behulpzaamheid, en volk wat de moeite neemt om uitgebreid te reageren op vragen, enorm fijn!
Kjelt schreef: 07 apr 2022 11:13 Voor de spindelmotor power signalen inderdaad de METALEN Neutrik Speakon NLT4FX en NLT4M
De NLT4FX word niet meer gemaakt en is vervangen door zijn opvolger NLT4FXX en NLT4MPXX
Hieronder staat alleen te lezen dat die connector niet gebruikt mag worden voor "power supply connector"
Afbeelding
Is dat finaal te negeren of...?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik na het openen van het spindle kapje niet erg onder de indruk ben van de 1mm diameter draadjes (incl. isolatie mantel...).
Het voelt een beetje... om er een grote dure connector op te zetten die voldoende vermogen aan kan en die vervolgens op (wat voor mij lijkt op) ondermaatse draadjes te solderen.
Afbeelding

Is de op papier ondermaatse GX16-4 connector die er nu op zit nu echt de zwakste schakel? 😅.
Afbeelding

Ik begreep dat het de bedoeling was om van de spindel kabel de mantel aan beide uiteinden te verbinden, maar dat dat de uitzondering was en het voor de closed-loop motoren en de rest maar aan 1 kant aan gesloten dient te worden. Maar jij zegt dus alles aan beide uiteinden aarden?

Ik zit ook nog een beetje te lummelen met de kabelrups maten. daar zijn wel wat verschillende ideeën over...
Wat moet ik nou hebben om voor de X,Y en Z in de kabelrups genoeg ruimte te hebben om alles kwijt te kunnen en ook voorbereid te zijn op de toekomst? (wellicht een watergekoelde spindel, ATC of...).
Kabelrups gaat veelal per meter, gezien mijn werkbereik van 1 meter voor X en Y, kom ik dan nog uit met 1 meter kabelrups of kom ik dan net tekort?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

schutter schippers schreef: 07 apr 2022 16:14 Hieronder staat alleen te lezen dat die connector niet gebruikt mag worden voor "power supply connector"
Dat klopt. Een metalen stekker waarbij de behuizing niet hard aan aarde kan worden gelegd mag je nooit gebruiken als AC netspannings connector.
Maar dat doe je dan ook niet je gebruikt hem als spindelconnector.
Daarnaast moet de isolatiewaarde van netspanningsstekkers 750VAC zijn, deze zijn voor 250VAC, dus kantje boord voor netspanning.
Neutrik heeft voor de netspanningsconnectoren de Powercon stekkers, van plastick en beter geisoleerd maar kunnen minder stroom aan (geloof 20A en deze 30-40A).
Als je twijfelt dan een Harting HAN nemen ;-)
Tegenwoordig heb je die met quickconnect en dan hoef je geen krimptang van 900.- aan te schaffen.
Is de op papier ondermaatse GX16-4 connector die er nu op zit nu echt de zwakste schakel?
Op de spindel zou ik die connector gewoon laten zitten en gebruiken wel even meten of de aarde aan de spindel vast zit.
Ik heb gemerkt dat er bij sommige chinezen een weerstand van 50 ohm of meer tussen zit.
Ik begreep dat het de bedoeling was om van de spindel kabel de mantel aan beide uiteinden te verbinden, maar dat dat de uitzondering was en het voor de closed-loop motoren en de rest maar aan 1 kant aan gesloten dient te worden. Maar jij zegt dus alles aan beide uiteinden aarden?
Als je alle metalen delen nog eens voorziet van een eigen aardkabel wel ja. Zo niet dan inderdaad niet.
Of je aard alles hard en dan kan het geen kwaad, eigenlijk zelfs veel beter om storing aan de omgeving te voorkomen (waar veel mensen niets om geven dat de buurman zijn radio het niet doet als ze frezen :mrgreen: ) of je laat het inderdaad aan een kant open.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Kjelt schreef: 07 apr 2022 18:12 Op de spindel zou ik die connector gewoon laten zitten en gebruiken wel even meten of de aarde aan de spindel vast zit.
Ik heb gemerkt dat er bij sommige chinezen een weerstand van 50 ohm of meer tussen zit.
Als ik kijk naar de connector op de foto hierboven lijkt het niet alsof hij überhaupt geaard is 😅.

Ik denk dat ik het geheel met Neutrik connectoren ga aansluiten omdat ik hier met een beetje korting aan kan komen en ze als erg betrouwbaar teboek staan. Het kan vast goedkoper, maar dan koop ik een beetje bedrijfszekerheid voor een paar tientjes.

Om een niet aanwijsbare reden heb ik een hekel aan D-sub connectoren.
Gezien het feedback kanaal van de closed-loop stappenmotoren als ik het onderstaande goed begrijp maar 6 polen in gebruik heeft van de 15 polen die een D-sub heeft ben ik van plan de D-sub te vervangen met een 7 polige Neutrik XLR connector (of er moet nog een goede reden zijn waarom dit echt niet zou kunnen...?).

Uit de Leadshine HBS 507 handleiding:
Afbeelding

uiteindelijk is dit dan het plan qua aansluitingen voor de motoren, sensoren:
Afbeelding

Zo krijgt iedere kabel met een gelijken aansluiting zijn eigen kleurcodering en moet ik wel heel stom zijn om iets verkeerd aan te sluiten! :lol:

Langzaam maar zeker komen de gereedschappen die ik nog niet had voor de bouw ook binnen...
Afbeelding

Waarom WIHA tangen? omdat ik al mijn tangen eigenlijk al heb van dat merk, en ze bevallen mij erg goed. Nu is de tangenset zo'n beetje compleet en ik denk dat ik ZSM een mooi verzamelblok voor al mijn tangen maken om het hele katje mooi bij elkaar te houden.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Zo, de bovenstaande tangen hebben een mooi huisje gekregen samen met al hun broertjes:
Afbeelding

On-topic:


Ik ben zaterdag bij de CNC meeting Brabant deel 2 geweest.
Erg gezellig en geslaagd, een aantal OSPF bouwers gesproken (al was het erg weinig over OSPF's😅) en een bult wijzer geworden.
Thanks guy's!

Over de bekabeling van de motoren.
Ik zie een hoop mensen de onderstaande bakjes, isolatieplaatjes en prints gebruiken:
Afbeelding

Hier verlengen ze dan de feedback en de fase draden van de motoren, maar nou heb ik het trekontlastings-kapje van een van de motoren eens los geschroefd, en kwam er achter dat daarin nog best wat ruimte zit.
Afbeelding

Ik zou de Igus chainflex kabels daarin direct kunnen solderen aan de motoren.
Dit zou de bouw wat "schoner" maken, en een aantal bakjes, connectoren en soldeerpunten (dus mogelijke storingspunten) uit het ontwerp verwijderen.
Is dit een slecht idee of...?


Ik vond DEZE OSPF stuurkast handleiding met op pagina 8 een suggestie over kleuren van de draden, en ik ben van plan deze voor het gemak aan te houden:
Draadkleuren:
  • +5V Rood
  • 0V zwart
  • +12V Geel
  • 0V zwart
  • +48V Paars
  • 0V zwart
  • Aarde Geel/Groen
  • 230Vac N Blauw
  • 230Vac L Zwart
De vraag is dan alleen, hoeveel heb ik ongeveer nodig van welk kleur en in welke diameters?
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn het bovenstaande lijstje te kopiëren/plakken en erachter een ietwat ruime schatting te zetten hoeveel ik van welke kleur in welke dikte nodig heb :mrgreen:?
Om van elke kleur een rol van 100m a30€ te bestellen is ook een beetje idioot als ik soms maar enkele meters nodig heb...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

schutter schippers schreef: 21 apr 2022 15:14 Ik zou de Igus chainflex kabels daarin direct kunnen solderen aan de motoren.
Dit zou de bouw wat "schoner" maken, en een aantal bakjes, connectoren en soldeerpunten (dus mogelijke storingspunten) uit het ontwerp verwijderen. Is dit een slecht idee of...?
Niet als je zorg draagt voor :
- sterke trekontlasting
- lusje direct na de motor zodat trillingen geabsorbeerd kunnen worden (dus niet strak trekken).
De vraag is dan alleen, hoeveel heb ik ongeveer nodig van welk kleur en in welke diameters?
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn het bovenstaande lijstje te kopiëren/plakken en erachter een ietwat ruime schatting te zetten hoeveel ik van welke kleur in welke dikte nodig heb :mrgreen:?
Onmogelijk omdat dit afhankelijk is van de plaatsing van je componenten.
Ik kan je adviseren:
1) schema tekenen
2) alle componenten te proef plaatsen waarbij je de netspanning gerelateerde componenten (zekering,distributie, vfd en voedingen) ergens beneden of boven een plaats geeft en de laagspanningscomponenten op de andere plaatsen.
3) de dinrails te monteren in de kast, de draadkokers er tussen en langs te monteren
4) componenten plaatsen
Dan is het een kwestie van zelf volgens het schema meten en een ruime factor aan te houden voor de lengte.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Kjelt schreef: 21 apr 2022 15:28 Niet als je zorg draagt voor :
- sterke trekontlasting
- lusje direct na de motor zodat trillingen geabsorbeerd kunnen worden (dus niet strak trekken).
Kijk, dat is prima haalbaar. Waar ik wel aan zat te denken is dat als ik dit 3D print, dat materiaal (PETG) zacht word als het opwarmt... hoe warm worden die motoren in bedrijf?

De verzameling onderdelen groeit, en de bouw van de kast komt nu aardig in zicht.

Afbeelding

De knoop is doorgehakt en ik heb gekozen voor een EdingCNC 760 kaart + draadloze pendant en de Mesa kaart is verkocht.

De Igus kabelrupsen zijn op advies van tomenkobus en Audiomaniacs wat overmaats gekocht om voorbereid te zijn op de toekomst.
Z-as Z14-3-028-0 binnenmaten: 19H, 38B buitenmaten:25H, 50B
Y-as Z14-4-038-0 binnenmaten: 19H, 50B buitenmaten:25H, 62B
X-as Z200-05-075-0 binnenmaten: 24.3H, 57B buitenmaten:35H, 74.4B

Verder een paar SSR's en nu ze binnen zijn zien ze er aardig "chinees" uit en vanwege DIT filmpje vind ik het wat spannend. Heeft er iemand ervaring met dit merk en/of deze SSR's?
Afbeelding

Ook zijn de 1e Neutrik connectoren binnen, namelijk die voor de spindel.
Dus ik ben meteen maar aan de slag gegaan. Gezien de vrouwelijke kant van de speakon connector wat groot is en ik niet de luchttoevoer van de spindel wil beperken heb ik een verhoogblokje van 20mm getekend en 3D geprint. Voordeel is dat ik nu ook iets meer ruimte heb voor de stekkertjes aan de binnenkant. De Print is optisch niet helemaal mooi gelukt dus wellicht her-print ik die binnenkort nog even, maar het ontwerpje werkt perfect.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Ik kwam er ook achter dat het netfilter wat bij de onderdelen koop zat voor 10A geschikt is. Volgens een OSPF handleiding PDF heb ik er 1 nodig van 20A, en in die zelfde handleiding staat hij ingetekend als 16A... :?:
Afbeelding
Beiden een stuk meer als 10A... kan ik dit filter nog ergens voor gebruiken of moet ik gewoon voor een 20A versie gaan?

Wat mij naar de volgende vraag brengt:
Als ik 2 voedingen van 48v/10A heb, nog een voeding voor het 24V gedeelte en de VFD... ga ik dat redden op een 16A B-kar groep?
De schuur waar hij komt is nog in aanbouw, en direct vanaf de meterkast loopt straks een 4x6mm2 kabel naar een onderverdeler in de schuur. kan en mag ik daar dan evt. een 20A groep in plaatsen specifiek en alleen voor de CNC?
Laatst gewijzigd door schutter schippers op 09 mei 2022 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

schutter schippers schreef: 08 mei 2022 20:24 hoe warm worden die motoren in bedrijf?
Niet zo heel erg heet, graad of 50 schat ik.
Als je de hele dag uren achter elkaar freest wellicht warmer.
Verder een paar SSR's en nu ze binnen zijn zien ze er aardig "chinees" uit en vanwege filmpje vind ik het wat spannend. Heeft er iemand ervaring met dit merk en/of deze SSR's?
Nee ken deze niet, ik heb zelf die Kees ook had merk Fotek maar dat is ook chinees.
Zelf heb ik eens een aantal Omron's gekocht via Ebay en omdat ik twijfelde heb ik die geopend en dat was een drama:
https://www.eevblog.com/forum/reviews/f ... #msg315366

Slecht gesoldeerd, chinese pcb oftewel zo nep als het maar zijn kan.
Dus ja het kan best zijn dat ze het goed volhouden hoor maar let op de veiligheid. Maak er eentje open en let er op dat er tenminste een gleuf in de pcb zit (dat is voor de isolatie) en een optocoupler tussen primaire en secundaire zijde (witte chipje hierboven).
Dan ben je redelijk veilig. Monteer er dan eentje los op een koelblok of stuk aluminium en hang er eens een stofzuiger of waterkoker ofzoiets van 1,5-2kW aan en kijk of ie dat een half uur volhoudt zonder te roken.
Garantie nul maar dan heb je in ieder geval wat vertrouwen. Ik weet niet of je in de buurt van Eindhoven woont anders kunnen we even met de thermische camera spieken of het goed gaat.

Wat wil je er mee schakelen? Als het een paar honderd Watt is dan zou ik het gerust proberen.
Ik kwam er ook achter dat het netfilter wat bij de onderdelen koop zat voor 10A geschikt is.
Volgens een OSPF handleiding PDF heb ik er 1 nodig van 20A, en in die zelfde handleiding staat hij ingetekend als 16A... :?:
Ja 16A is prima meer ga je toch niet op 1 fase trekken en die 10A is misschien ook nog wel voldoende.
Je voedingen zijn bij elkaar 960W maar die ga je toch niet vol belasten, misschien 200-300W als je alles tegelijk beweegt , heel veel meer zal het niet zijn.
De spindel is 2,2kW maar zal ook max 500W trekken als ie het moeilijk heeft, minder als je normaal freest.

Dus alles bij elkaar als je de SSR's niet flink belast zal het een 1000-1250 W zijn maximaal schat ik maar dat wil je eigenlijk meten in bedrijf.
Dan zou dat 10A filter prima zijn (2kW)
ga ik dat redden op een 16A B-kar groep?
Denk dat het wel gaat lukken, enigste wat een rol kan spelen hier is de inrush current, de inschakel piekstroom.
Die B-karakteristieken zijn vrij gevoelig. Mocht dat een rol spelen dan zou je hem kunnen vervangen door een C-karakteristiek.
De schuur waar hij komt is nog in aanbouw, en direct vanaf de meterkast loopt straks een 4x6mm2 kabel naar een onderverdeler in de schuur.
Heb je driefase? Waarom dan geen 5x6mm2 trekken ?
Zelf heb ik het anders gedaan, voor een onderverdeler moet je eigenlijk alleen een hoofdschakelaar in de meterkast van het huis hebben.
Ik heb daar een 20A C karakteristiek automaat geplaatst. Waarom? Omdat als er kortsluiting optreed tussen de schuur en de meterkast dan vliegen de hoofdzekeringen er uit.
Daar heb ik absoluut geen zin an, dus vandaar een extra 20A Ckar automaat. In de schuur heb ik dan de groepenkast met 10A en 16A automaten waarbij het wel zo is dat 16A en 20A niet selectief zijn,
dus de kans bestaat dat je bij overbelasting zowel de groep in de schuur als in het huis moet terug inschakelen. Is mij nog nooit gebeurd overigens en ik heb hier wel wat zwaarder spul staan dan de OSPF zoals een 2,5kW compressor.
Dat draait mooi op aparte fases allemaal tegelijk , wel even met de vrouw afspreken dat ze niet tegelijk de was draait.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Kjeld, enorm bedankt voor je uitgebreide reactie, je bent mijn CNC held :mrgreen:
Kjelt schreef: 08 mei 2022 21:09 Niet zo heel erg heet, graad of 50 schat ik.
Als je de hele dag uren achter elkaar freest wellicht warmer.
kijk! Ideaal, dan print ik gewoon 4 van die bakjes en heb ik alles netjes bij de motoren.

Wat er exact aan wattage aan de SSR komt weet ik nog niet want dat moet onder andere een afzuiger zijn, maar die heb ik nog niet.
Ik heb hem even open gewipt, maar dat levert geen uitsluitsel op, en om er nou 1 te slopen...
Afbeelding

Ik woon niet in de buurt van Eindhoven, maar ik ben beroeps brandweerman, dus ik heb wel toegang tot een warmtebeeldcamera dus Ik zal de SSR ook eens aan een flinke gebruiker hangen.



Ik ga het dan gewoon proberen met het 10A filter. wat kan ik verwachten als dit niet voldoende is? alsnog storingen of is een netfilter bij overbelasting een brandgevaar?
Heb je driefase? Waarom dan geen 5x6mm2 trekken ?
Ja, ik heb 3x25A, maar de kabel is een buitenkabel, dus 4x6mm en een aardlinze in de buitenmantel die je mag gebruiken als aardekabel.

In de meterkast zit al een aardlekschakelaar selectief 4P 40A 300mA, in de onderverdeler zou dan een gewone(niet-selectieve) komen, en dan werkt de selectieve effectief als hoofdschakelaar heb ik mij laten vertellen.

Ik zit ook nog even met de stroomkring in de kast zelf...
dit is even even extreem grof het plan:
Afbeelding
EDIT: er had nog een hoofdschakelaar voor het netfilter gemoeten :lol:

Kan ik DEZE veiligheidsrelait gebruiken, en zoja, ICM. welke contractor? wat is goed en niet idioot duur? :P
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

schutter schippers schreef: 09 mei 2022 17:37 Ik heb hem even open gewipt, maar dat levert geen uitsluitsel op, en om er nou 1 te slopen...
In ieder geval hebben ze hem gepot, dat kost geld dus een goed teken :mrgreen:
Inderdaad even een stofzuiger ofzo er aan hangen en kijken, het zal wel loslopen schat ik zo zeker als je geen hele grote stromen trekt,
Ik ga het dan gewoon proberen met het 10A filter. wat kan ik verwachten als dit niet voldoende is? alsnog storingen of is een netfilter bij overbelasting een brandgevaar?
Je kunt altijd dit filter voor de vfd hangen en een goedkoop tweede filter voor de rest.
Tja wat kun je verwachten, als je er nou gewoon nog een 10A zekering ervoor zet dan weet je zeker dat het goed zit. Als je fors eroverheen gaat dan sneuvelt hij intern door oververhitting. Brand verwacht ik niet zo gauw, hooguit rook. Het is een mooi metalen afgeschermd doosje weinig openingen voor EMC maar ook niet voor zuurstof ;-)
Pilz veiligheidsrelais
Die Pilz moet ik nakijken maar zou goed moeten zijn.
Dan laat je een van de veiligheidscontacten vd Pilz een zwaarder 24V relais bekrachtigen.
Afhankelijk van de te schakelen stroom, prijs waar je het voor kunt krijgen zou het bv zoiets kunnen zijn:
DILM9-01-24DC (9 Ampere per contact) Of DILM12-01-24DC (12A per contact)
Wel even kijken of er een vrijloop diode over de relaisspoel zit anders deze monteren (1N400x) x=1 t/m 7
Plaats reactie