Värnamo R150 retrofitting (project)

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

Daarom. Die 1u linealen voldoen wel, misschien de 0.1u nog wel. 5u zou ik niet doen als ik de keus had, dat is wat grofstoffelijk voor in een regellus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Dank voor de input allemaal! Dit is ook de eerste keer dat ik met groot spul ga spelen, dus ik zal idd nog moet leren wat gangbaar is voor deze machines. Na wat overleg met Trabiss, heb ik de volgende linialen besteld:

- DLS-W lineaire encoder 1 μm - 450 mm
- DLS-W lineaire encoder 1 μm - 500 mm
- DLS-W lineaire encoder 1 μm - 900 mm

Afbeelding
Ronald (van Trabiss) had nog even nagevraagd bij de fabrikant, en deze hebben een nauwkeurigheid van 0.15mm/meter. Voor nu is dit prima om eens even af te tasten hoe de ombouw in zn werking gaat en de nieuwe omgeving zal gaan werken, en mochten we toch meer nauwkeurigheid willen hebben, gaan we dan wel een segment hoger zitten.

En kwa aansturing zitten we nu met:
- Mesa 6i25
- Mesa 7i77
- Mesa 7i84

Nu alleen nog opzoek naar een low profile computer, wachten tot alles binnen is, en dan begint het festijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

En dan heb je 5V voeding, RS422 uitgang en bij voorkeur de +/- 3 of +/- 5um nauwkeurigheid, neem ik aan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Ohje, ik ging er even vanuit dat deze linialen allemaal deze opties hadden als ik de spec sheet bekeek..?

Ik stuur hem nog even een mailtje na om het signaal en de voeding te bevestigen. Wat betreft de nauwkeurigheid stuurde hij mij dit in de mail:
"Voor de zekerheid heb ik even contact opgenomen met de fabriek, linialen van 1µ hebben een nauwkeurigheid van 0.15mm/meter. "

EDIT: Wel zie ik dat dit incremental encoders zijn. Dat is verder hoop ik dan ook goed? Ik had mijn wensen en de hardware die ik ga gebruiken doorgegeven aan Ronald, en hij zou kijken wat het beste zou passen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

Het is al lang geleden dat ik mijn linealen gekocht heb, dus misschien doen deze ook wel zowel ttl als rs422 en slikken ze elke voeding die je eraan knoopt.

Incrementeel is normaal voor linealen in 'onze' prijsklasse.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

DaBit schreef: 14 apr 2022 23:49 Het is al lang geleden dat ik mijn linealen gekocht heb, dus misschien doen deze ook wel zowel ttl als rs422 en slikken ze elke voeding die je eraan knoopt.

Incrementeel is normaal voor linealen in 'onze' prijsklasse.
Gezien het incrementele linialen zijn, zal ik dus wel nog fisieke endstops moeten plaatsen lijkt me? Of word dit herkend door "het einde van de leesbare liniaal"?
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

DaBit schreef: 14 apr 2022 19:40 En dan heb je 5V voeding, RS422 uitgang en bij voorkeur de +/- 3 of +/- 5um nauwkeurigheid, neem ik aan?
5v voeding is bevestigd, en momenteel ligt de bestelling er met TTL. Is RS422 beter in dit geval?

EDIT: Na wat googlen kwam ik op het volgende uit:
TTL provides an RS422 output signal level, which will be +5VDC when active (on) regardless of the supply voltage level.

Klinkt als, alle input voltage levels zijn toegetaan, en het output signaal TTL is hetzelde als RS422?
Mij gaat het zich er hoofdzakelijk om dat het compitabel is met de Mesa 6i25/7i77 hardware die ik gebruik. Als er dan nog verschil zit in kwaliteit, gaan we uiteraard voor de betere kwaliteit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stefandieters schreef: 15 apr 2022 09:20 Gezien het incrementele linialen zijn, zal ik dus wel nog fisieke endstops moeten plaatsen lijkt me? Of word dit herkend door "het einde van de leesbare liniaal"?
Het is gebruikelijk om eerst de machine te homen, dan is dus het machine nulpunt bekend. (dat is het referentiepunt op die liniaal op 50mm vanaf het eind, gebruik je dus een 3e encoder input voor, telpulsen A en B, referentie Z)
In de machine parameters zit de positieve en negatieve afstand vanaf dat referentiepunt, en dat noemen ze soft-limits. Daar gaat die machine niet overheen. Heb je dus geen hardware eindschakelaars nodig, die zitten trouwens hoogstwaarschijnlijk wel op de betreffende machine.

En zo zul je nog wel wat 'dingetjes' achter moeten komen op het pad van machine besturingen. :mrgreen:

Misschien een idee om even op de keukentafel een minimale linuxcnc configuratie op een oude pc te zetten, liefst met parallelle poort, een simpel breakoutboardje, een paar stepperdrives en kleine stappenmotoren en gewoon gaan spelen hoe dat nu allemaal in elkaar verweven is. Kan je straks heel veel ellende en eventuele schade schelen. (kan ook met b.v. het goedkoopste 3D printertje wat je kan vinden. step/dir aansluiten, home-switch bedraden en lopen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

Nee, als je het einde van de lineaal bereikt zegt het ding gewoon 'krak'. Don't ask...
Je zult dus home-schakelaars en eventueel een harde eindstop moeten implementeren. Maar die zullen beiden toch al wel aanwezig zijn?

De linealen geven overigens wel indexpulsen af, maar dat doen ze elke 10cm ofzo. De exacte afstand zal wel in de datasheet staan.
Daar heb je relatief weinig aan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 apr 2022 10:07
stefandieters schreef: 15 apr 2022 09:20 Gezien het incrementele linialen zijn, zal ik dus wel nog fisieke endstops moeten plaatsen lijkt me? Of word dit herkend door "het einde van de leesbare liniaal"?
Het is gebruikelijk om eerst de machine te homen, dan is dus het machine nulpunt bekend. (dat is het referentiepunt op die liniaal op 50mm vanaf het eind, gebruik je dus een 3e encoder input voor, telpulsen A en B, referentie Z)
In de machine parameters zit de positieve en negatieve afstand vanaf dat referentiepunt, en dat noemen ze soft-limits. Daar gaat die machine niet overheen. Heb je dus geen hardware eindschakelaars nodig, die zitten trouwens hoogstwaarschijnlijk wel op de betreffende machine.

En zo zul je nog wel wat 'dingetjes' achter moeten komen op het pad van machine besturingen. :mrgreen:

Misschien een idee om even op de keukentafel een minimale linuxcnc configuratie op een oude pc te zetten, liefst met parallelle poort, een simpel breakoutboardje, een paar stepperdrives en kleine stappenmotoren en gewoon gaan spelen hoe dat nu allemaal in elkaar verweven is. Kan je straks heel veel ellende en eventuele schade schelen. (kan ook met b.v. het goedkoopste 3D printertje wat je kan vinden. step/dir aansluiten, home-switch bedraden en lopen.
Ahh kijk! Ik ben idd bekend met softstops etc, maar ik wist niet of deze linialen ook een vast "hier zit je nu" punt hebben (in dit geval dus het reference signal). Software matig ben ik (denk ik :mrgreen: ) al redelijk bij, alleen is de hardware uiteraard wat anders. Dit is ook de eerste keer dat ik met deze linialen ga werken, en met servo's ipv stappenmotoren. Het is maar goed dat ik leergierig ben haha
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

DaBit schreef: 15 apr 2022 10:16 Nee, als je het einde van de lineaal bereikt zegt het ding gewoon 'krak'. Don't ask...
Je zult dus home-schakelaars en eventueel een harde eindstop moeten implementeren. Maar die zullen beiden toch al wel aanwezig zijn?

De linealen geven overigens wel indexpulsen af, maar dat doen ze elke 10cm ofzo. De exacte afstand zal wel in de datasheet staan.
Daar heb je relatief weinig aan.
Ik zal er inderdaad eens naar kijken zodra ik alles binnen heb. Dan ga ik uiteraard eerst even een test setup maken voor zover dat mogelij kis gezien ik alleen stappenmotoren met drievrs in huis heb, terwijl de machines met servo's werken. Maar even terugkomend op het TTL/RS422 verhaal. Zijn die nu hetzelfde, of zit er toch nog een verschil in? En zo ja, welke kan ik het beste nemen voor de Mesa 6i25/7i77 hardware?

Normaliter wacht ik altijd braaf een antwoord af haha, maar momenteel wacht de fabrikant even op een seintje voor de productie van start gaat.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

Die linealen worden gemaakt door een glaslint met streepjes op maat te knippen, in een op lengte gezaagd extrusieprofiel te lijmen, de leeskop te plaatsen, en 2 eindkapjes te monteren. Je kunt dus bijvoorbeeld ook vrij eenvoudig zelf een te lange lineaal inkorten.

Nadeel van dat proces is wel dat het glaslint 'universeel' moet zijn. En daarom hebben ze elke X millimeter een 'hier ben ik' referentiepunt in plaats van slechts eentje.

Ik heb wel eens geprobeerd om dat referentiepunt te combineren met een homeschakelaar. 'Indien schakelaar ingedrukt en referentiepunt op lineaal gevonden = home'. Dat werkt, maar het levert eigenlijk niet zoveel op ten opzichte van een schakelaar met nauwkeurig schakelpunt. Ik gebruik die referentiepulsen van de linealen dus niet.
Maar even terugkomend op het TTL/RS422 verhaal. Zijn die nu hetzelfde, of zit er toch nog een verschil in? En zo ja, welke kan ik het beste nemen voor de Mesa 6i25/7i77 hardware?
Die twee zijn niet hetzelfde; RS422 is wat storingsongevoeliger. Het beste neem je dus RS422. Maar de 7i77 werkt ook met TTL.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

DaBit schreef: 15 apr 2022 10:26 Die linealen worden gemaakt door een glaslint met streepjes op maat te knippen, in een op lengte gezaagd extrusieprofiel te lijmen, de leeskop te plaatsen, en 2 eindkapjes te monteren. Je kunt dus bijvoorbeeld ook vrij eenvoudig zelf een te lange lineaal inkorten.

Nadeel van dat proces is wel dat het glaslint 'universeel' moet zijn. En daarom hebben ze elke X millimeter een 'hier ben ik' referentiepunt in plaats van slechts eentje.

Ik heb wel eens geprobeerd om dat referentiepunt te combineren met een homeschakelaar. 'Indien schakelaar ingedrukt en referentiepunt op lineaal gevonden = home'. Dat werkt, maar het levert eigenlijk niet zoveel op ten opzichte van een schakelaar met nauwkeurig schakelpunt. Ik gebruik die referentiepulsen van de linealen dus niet.
Maar even terugkomend op het TTL/RS422 verhaal. Zijn die nu hetzelfde, of zit er toch nog een verschil in? En zo ja, welke kan ik het beste nemen voor de Mesa 6i25/7i77 hardware?
Die twee zijn niet hetzelfde; RS422 is wat storingsongevoeliger. Het beste neem je dus RS422. Maar de 7i77 werkt ook met TTL.
Duidelijke taal, hou ik van!
Ik heb bij deze dus doorgegeven om de linialen te maken met:
- 5v voedingsspanning
- RS422 output signaal

en dan zullen ze een nauwkeurigheid hebben van 0.15mm/meter (wat vertaald naar .um?)

Kwa hardstops/homing zal ik dan eens kijken of de huidige switches nog goed genoeg zijn, anders zal ik deze vervangen met optische of inductieve switches. Thanks allemaal voor de hulp dusver!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

+/- 0,15mm per meter is natuurlijk maar een deel van het verhaal. Dat zegt dat als je 1000mm beweegt dat de lineaal ergens tussen de 999,85 en 1000,15mm registreert.

Het zegt echter niks over wat je kunt verwachten als je maar 1mm beweegt. Het is niet realistisch om te verwachten dat de lineaal dan tussen de 0,85mm en 1,15mm registreert; dat zou het ding onbruikbaar maken. Maar dat het ding tussen de 0,99985mm en 1,00015mm registreert lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Maargoed, alle waar naar z'n geld en in twijfel er niet aan dat het voor 'ons soort mensen' royaal goed genoeg presteert. Als je de prijs bij een fabrikant zoals Heidenhain opgevraagd had dan lag je nu waarschijnlijk nog aan de beademing.

Als op jouw machine van die lekker lompe mechanische bonken schakelaar zitten, lekker laten zitten dan. Het word niet gauw beter dan dat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie