3 fase motor als generator gebruiken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door benkr »

Ik ben me mede op verzoek van kawarider aan het verdiepen in het gebruik van een 3 fase AC motor (kortsluitanker motor) als generator.
Ja, dat kan en wordt al door diverse mensen gedaan. Als je een 1500 rpm (1440 rpm in de praktijk) motor aandrijft op ca. 1550 rpm dan levert deze zijn volle vermogen terug aan het net.
Nu wil kawarider zo'n motor aandrijven met een dieselmotor, ook dat kan natuurlijk maar dan zijn er wat problemen die opgelost moeten worden.
1. De Generator moet op gang gebracht worden, hetzij met een hulpspanning of met magneten die op de rotor worden geplakt of......
Als je de motor aan het net koppelt dan is die voorwaarde automatisch ingevuld, maar dan moet je nog zorgen voor een optimaal vermogen.
2. De frequentie moet synchroniseren met de netfrequentie, dat geld zeker als je de opgewekte energie terug wil leveren aan dat net, maar hoe houd je die frequentie stabiel als je los van het net gaat werken.
3. Door het toerental te variëren in de buurt van die ca. 1550 rpm kun je het te leveren vermogen beïnvloeden, maar hoe zorg je voor 50 Hz én optimaal vermogen?

Kawarider heeft al een 30 pk diesel en een 11 kW motor/generator staan, nu daar nog een werkend geheel van maken.

Zijn er hier mensen die hier al ervaring mee hebben?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door Bjornski1976 »

Ik heb wat kennis en ervaring van generatoren maar of ik hiermee kan helpen geen idee.

Normaal gesproken worden bij generatoren de rotor bekrachtigd met een gelijkstroom. Dit om enerzijds de rotor onbekracht zonder al te veel tegen koppel op rotatie snelheid te brengen. Anderzijds om zo de bekrachtiging van de rotor te kunnen regelen en hiermee de amplitude of hoogte van de spanning wanneer nog niet gesynchroniseerd is aan een net of gebruiker te regelen maar wanneer wel gesynchroniseert het elektrisch vermogen te regelen.
Met een kooiankermotor gaat het bovenstaande niet. De rotatiesnelheid is bepalend voor de amplitude en de vraag van de gebruiker doet de motor zwaarder of lichter draaien wat weer gevolgen heeft voor de spanning en vervolgens vermogen.

Met een 3 fase motor zijn de volgende criteria van belang:
- amplitude, hoogte van de spanning;
- fase volgorde en draaiveld richting;
- rotatie snelheid wat de frequentie bepaald.

In een capabiliteitscurve, de limiterende factoren van een generator is het mechanische vermogen Watt (aandrijver) uitgezet tegen het elektrische vermogen VAr en hieruit ontstaat de lijn in de curve VA met de hoek tussen Watt ook bekend als cosinus phi.

Om dit te kunnen regelen heb je een spanningsregelaar nodig die minstens een stroom van de generator meet en de spanning van minstens een fase.
Daarnaast heb je een synchronizer nodig om de generator schakelaar 52G automatisch te kunnen bedienen.
Om de boel veilig te laten draaien wil je ook wel het e.e.a. beveiligd hebben zoals b.v. terugwatt om de aandrijver te beschermen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, een 3 fase motor op een mast en daar wieken op, zo is een klasgenoot van m'n broer begonnen met windmolens bouwen. Inmiddels een redelijk grote in die wereld. https://www.lagerweywind.nl/geschiedenis/

Maar als ie stand alone moet draaien werkt synchroniseren niet, ik begrijp alleen niet zo dat je perse het wiel opnieuw uit zou willen vinden.
https://www.bredenoord.com/nl/kopen/agg ... kva-a2720/
Of je moet het echt voor de hobby willen doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door Kjelt »

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om gelijk te richten, (evt dc/dc te converten) en op een inverter aan te sluiten.
Kawarider heeft toch al zonnepanelen? Dan heeft hij al inverters, hebben die geen tweede aux. DC ingang die je kunt gebruiken ?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door kawarider »

Ho ho ho, niet ingewikkeld gaan doen jongens. Ben, ik denk dat je mijn probleemstelling niet goed begrepen hebt.

https://www.youtube.com/watch?v=Q47C9Mo8exI&t=21s

Op bovenstaand filmpje krijg je een idee hoe het werkt. Dat is een 4 of 5,5 kW motor. Door deze boven zijn nominaal toerental aan te drijven gaat deze vermogen leveren ipv gebruiken. Simpeler kan het niet, niet gaan piekeren overen Hz of andere dingen. Motor is a synchroon en zal dat ook blijven en dat is helemaal geen probleem. Geertruidenberg bepaalt de frequentie, deze motor doet daar niets aan af.

Zo, nu het volgende. Om een beetje gas te kunnen geven bij het laden van de Tesla in de winter heb ik ook nog een Lister HRW2 dieseltje van 30 pk. Daar staat een 11 kW motor achter. Als deze ingeschakeld wordt als de Lister 1500 tpm draait dan is deze nooit in fase. De piek die dan gegenereerd wordt is groot genoeg om de automaat eruit te gooien. Normaal gesproken schakel je zon motor met een sterdriehoek in, dat gaat nu niet. Ik zat zelf te denken aan een remweerstand er tussen te zetten. De motor heeft dan tijd even in fase te komen bij 1500 tpm. Daarna optoeren naar de 1575 of 1600 tpm om vermogen te leveren. Het probleem is dus onbelast inschakelen.

Let ook op, het gaat hier dus om netgekoppeld. Valt het net weg, bekrachtiging weg, alles veilig.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door Kars-cnc »

kawarider schreef: 05 mei 2022 09:40 Om een beetje gas te kunnen geven bij het laden van de Tesla in de winter heb ik ook nog een Lister HRW2 dieseltje van 30 pk.
Hoezo; het paard achter de wagen spannen 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sorry hoor Joep, jij gaat je Tesla toch niet met een dieselgenerator opladen. Dan val je echt volledig van je geloof af.
(dat is in Duitsland al eens een flinke rel geweest :lol: )

Straks ga je ook nog aan een micro kerncentrale beginnen. ;-)


https://teslamotorsclub.com/tmc/media/t ... or.121881/

Maar onder de streep schijnt het dus zuiniger te zijn. (als die berichten tenminste kloppen)
https://e-drivers.com/ook-als-je-een-te ... en-diesel/

Maar een stionaire motor kan natuurlijk veel optimaler afgeregeld worden, kan ik me voor stellen.
Dat zou het concept van de BMW i3 met range extender wel eens heel aantrekkelijk kunnen maken.
Maar goed, ze zijn al een jaar of 40 aan het optimaliseren met die automotoren, Volkswagen had ooit het idee om een 3 liter auto uit te brengen, en dat betekende 3 liter op 100 km, volgens mij is dat nog niet helemaal gelukt.
Dus zo simpel zal het allemaal wel niet zijn.

Een windmolen op de dijk van de Waal is misschien ook nog een idee.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Even zitten kijken, ruik gelijk uitlaat gas binnen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door Michel »

Een aparte diesel generator voor het laden van een elektrische auto........
Je kan die fase ook overslaan ,direct de dieselmotor in de auto inbouwen en gebruiken voor de aandrijving :mrgreen:
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door Michel »

Maar nu ff terug naar de oorspronkelijke vraag.
Als je nu de motor start met de elektromotor
Dan draaien beide 1500 omwentelingen ,en is de boel meteen aan het net gekoppeld en hoef je alleen maar gas te geven ,dan zit je niet met het synchronisatie probleem.
Volgens mij is het dan ook mogelijk om een sterdriehoek schakeling toe te passen.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door rien1959 »

Ik heb er niet veel verstand van maar een van mijn zonen wel. Die zit voor zijn beroep in de (zware) generatoren.
Voor alle regelingen gebruiken ze dit : https://www.comap-control.com/products/ ... ontrollers. Ik hoor wel eens verhalen over wat er gebeurd als dingen fout lopen ...... zoals laatst een railsysteem van 4000 Ampère die de lucht in vloog. Ik zou er toch maar voorzichtig mee zijn als je bent gekoppeld aan het net.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door kawarider »

Michel schreef: 05 mei 2022 10:09 Een aparte diesel generator voor het laden van een elektrische auto........
Je kan die fase ook overslaan ,direct de dieselmotor in de auto inbouwen en gebruiken voor de aandrijving :mrgreen:
Haha, het was een slecht plan van me om die Tesla te noemen. De opstelling is eigenlijk bedoeld om het huis te verwarmen en als bijzaak stroom te leveren. Tesla heeft er eigenlijk niets mee te maken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door kawarider »

Michel schreef: 05 mei 2022 10:20 Maar nu ff terug naar de oorspronkelijke vraag.
Als je nu de motor start met de elektromotor
Dan draaien beide 1500 omwentelingen ,en is de boel meteen aan het net gekoppeld en hoef je alleen maar gas te geven ,dan zit je niet met het synchronisatie probleem.
Volgens mij is het dan ook mogelijk om een sterdriehoek schakeling toe te passen.
Je hebt nognooit een Lister aangezwengeld hoor ik, maar idee is zo slecht niet.
Laatst gewijzigd door kawarider op 05 mei 2022 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door kawarider »

rien1959 schreef: 05 mei 2022 10:37 Ik heb er niet veel verstand van maar een van mijn zonen wel. Die zit voor zijn beroep in de (zware) generatoren.
Voor alle regelingen gebruiken ze dit : https://www.comap-control.com/products/ ... ontrollers. Ik hoor wel eens verhalen over wat er gebeurd als dingen fout lopen ...... zoals laatst een railsysteem van 4000 Ampère die de lucht in vloog. Ik zou er toch maar voorzichtig mee zijn als je bent gekoppeld aan het net.
Mijn opzet blinkt uit in eenvoud en veiligheid. Alleen een klein dingetje mbt opstarten omdat toegepast vermogen van 4 kW naar 11 kW gaat.
Laatst gewijzigd door kawarider op 05 mei 2022 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie