Hal sensor vragen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Hal sensor vragen

Bericht door spinningwheels »

Moet eigenlijk op zowel de voor als achterwielen Hal sensoren monteren.
Een standaard ABS ring kan ik niet kwijt.Is niet voor ABS maar voor traction controll / launch controll.
Nu zitten er op de trommeltjes achter ribben, maar slaat daar een hal sensor op aan?
Voor zitten er ribben in de schijven, zou daar een hal sensor op reageren?
En dan de belangrijkste vraag hoe is zoiets even snel te controleren?
Heb de ECU nog niet, maar als ik weet dat het niet werkt moet ik gaan zoeken naar een andere oplossing .
Afbeelding
Afbeelding
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hal sensor vragen

Bericht door hfjbuis »

Op de ribbels van de trommels achter acht ik de hall sensor kansloos, proberen kan echter geen kwaad. Op de schijfrem maak je een goede kans. Je hebt een hall sensor nodig die reageert op metaal met een korte detectie afstand. Ik gebruik een LJ8A3-2-Z-BX met een detectieafstand van 2 mm en 8 mm diameter (M8x1 schroefdraad).

Om te controleren kun je de sensor met een magneetstatief monteren en dan aan de schijf draaien. Dan gaat het ledje knipperen als zo'n rib langs komt of hij blijft branden dan weet je dat het niet werkt. Je kunt zo'n ding voeden via de accu.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hal sensor vragen

Bericht door benkr »

Ja, er zijn HAL sensoren die daar goed op reageren, maar dat vraagt om een best wel precieze montage. Bedenk dat zo'n sensor-tje iets van 1,5 x 3 mm is en dat de luchtspleet (de afstand tussen het metaal en de sensor) misschien 2 mm mag zijn, waarschijnlijk minder zelfs, dan wordt het monteren van zoiets een echte uitdaging denk ik. Ik denk dat een zgn. proximity switch (die dingen die wij op onze freesmachines monteren o.a. als home sensor daar beter geschikt voor zijn, die heb je ook in 4 of 8 mm uitvoeringen die je in ieder geval veel makkelijker ergens in kunt schroeven en die ook een stuk robuuster en ongevoeliger zijn voor vervuiling.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hal sensor vragen

Bericht door hfjbuis »

Ik heb ook (HAL) sensoren die op 3 mm ronde magneetjes reageren. Als je die kwijt kunt in de trommel achter (gaatjes van 4 mm diep) gaat het ook. Mogelijk dat het metaal een probleem is. In dat geval moet je iets grotere magneetjes monteren.

Je hebt toch geen 4 wiel aandrijving!!! Voor tractioncontrol moet je meten op de aangedreven wielen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hal sensor vragen

Bericht door benkr »

Wij bedoelen beide hetzelfde dus dacht ik, maar het laatste bericht verwart de zaak weer, HAL switches en Proximity switches zijn fundamenteel verschillende dingen, een HAL switch reageert op magnetisme, een Proximity switch reageert op metaal.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hal sensor vragen

Bericht door DaBit »

Kan je ecu iets met VR sensoren? Die werken in beide gevallen wel en zijn mooi robuust. Vooral bij die remschijf hebben die sensortjes het zwaar; word ooit goed warm daar.

Verder kun je best eens wat proberen met een hallsensortje van een motorfiets. Van het gangbare M8/M12 spul vraag ik me af of het snel genoeg is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hal sensor vragen

Bericht door spinningwheels »

hfjbuis schreef: 08 mei 2022 22:30 I

Je hebt toch geen 4 wiel aandrijving!!! Voor tractioncontrol moet je meten op de aangedreven wielen.
Neen dat klopt (deels) niet.
Bij een open differentieel zou je weg kunnen komen met alleen op de beide aangedreven wielen te meten.
Ik gebruik een detroit locker. Dat ding gooit het dif onder belasting op slot, is dan dus eigenlijk een starre as.
Moet dus zowel de voor als achterwielen meten, om wielspin te detecteren.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hal sensor vragen

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 08 mei 2022 22:50 Kan je ecu iets met VR sensoren? Die werken in beide gevallen wel en zijn mooi robuust. Vooral bij die remschijf hebben die sensortjes het zwaar; word ooit goed warm daar.

Verder kun je best eens wat proberen met een hallsensortje van een motorfiets. Van het gangbare M8/M12 spul vraag ik me af of het snel genoeg is.
Geen idee wat betreft VR sensoren. Ga daar naar zoeken.
Die ECU word meestal ingebouwd in moderner speelgoed, waar als ABS sensoren inzitten.
Maar dat hok van mij is van 1979 toen was dat er nog niet.
Maar het lijkt mij met een geblazen 7.4 liter toch wel een prettige optie,
Maar HAL, Proximity , VR ik ben de weg al weer kwijt
In theorie kan ik praktisch alles
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hal sensor vragen

Bericht door HD13 »

Kun je niet gewoon bij een auto demontagebedrijf/sloop even rondkijken wat er OEM wordt toegepast ?
Denk dat je de proximity switches na een pekelwinter kunt weggooien.
Al eens op het Megasquirt forum gekeken wat er wordt toegepast ?
Voorbeeldje:
https://www.msextra.com/forums/viewtopi ... or#p572975
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hal sensor vragen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

spinningwheels schreef: 08 mei 2022 23:42 Maar HAL, Proximity , VR ik ben de weg al weer kwijt
Misschien de vraag anders stellen: welke detectie methode kan ik het beste toepassen op de 4 wielen van m'n truc.

Hoeveel pulsen per omwenteling minimaal?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hal sensor vragen

Bericht door spinningwheels »

Even gekeken, een ABS sensor is een HAL sensor. Daar kan de ECU ( megasquirt) mee overweg.
Is inderdaad het beste om een automotiv sensor te pakken die zijn bedoeld om te blijven werken in niet al te beste omstandigheden.
En zoals gezegd is ding even met magneetstatief zo ongeveer op de plek en zien of het werkt.
Dank
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie