PrintNC bouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Goedendag allen,

Was weer op zoek om naar een hobby dus dacht pack het cnc'en weer eens op. Volg de printNC community al een tijdje. Leuke manier om relatief betaalbaar en snel er weer in te stappen. Met een redelijk freesbereik. Community is ook zeer actief dus goed om feedback te krijgen, feeds en speeds etc.

Afbeelding

Over het fromaat zelf ben ik nog niet helemaal over uit. begin eerst even met de Z-as dan ga ik bepalen welk formaat ik deze ga maken. Standaard is dit 1300x900mm. Het model is parametrisch dus je kan ervan maken wat je wilt.

Componenten:
- JMC 180W servo's (voorheen steppers gehad maar servo's lijken ook wel leuk. Niet veel duurder dan goede stepper set)
- Constructie uit 100x50x4/5 stalen kokers
- Makita RT0700 freesmotor initieel, mogelijk dati k nog een oude BF20 spindel ombouw want een ATC is wel zo fijn
- "china" geleidingen en kogelomloopspindels (10mm spoed X,Y - 4mm op Z) -> voor X en Y kijk ik ook wel op marktplaats voor leuke opties
- besturing tbd -> voorheen eding gebruikt, werkt wel fijn al is dat tegenwoordig wel prijzig voor 4 a 5 assen variant. Waarschijnlijk gewoon GBRLhal2000 i.c.m. IOsender of Mach3/4

Z plaat en tram plaat zijn al besteld en onderweg:
Afbeelding

Zodra de machine draait zullen de zwakke delen in dit ontwerp vervangen worden door staal.
Printer is aan de slag met de Z-as delen
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: PrintNC bouw

Bericht door Goudgele »

Mooi ding hoor. Erg leuk om te bouwen ook, lijkt me. Servo's zijn zeker een aanrader! Als je daar voor kiest wel z.s.m. de geprinte delen vervangen voor metaal. Die prints zijn niet voldoende stevig om de performance van servo's te kunnen benutten.

Wat spindel betreft kan je ook nog een 1,5 of 2,2 kW spindel met VFD overwegen. Is al een hele stap vooruit t.o.v. een Makita router.

Ik vraag me wel af waarom de meesten het portaal (X) zo breed maken en dan de lengte (Y) kort houden. Als je het andersom doet lijkt het mij een stijver geheel te worden. Wat afmeting betreft zou ik er voor zorgen dat je er een standaard plaat van 61cm breed in kunt schuiven. De lengte kun je dan zelf nog bepalen. Zo heb ik de afmeting van mijn machine ook bepaald en heb er erg veel profijt van.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Als je hem breder maakt dan past een houten plaat er net in de breedte in. Met pinnen zou je dus een volledig plaat formaat kunnen frezen binnen deze machine. Vooralsnog zijn de resultaten er wel ongeacht de minder stabiele constructie d.m.v. de brede X.

Jaar of 6 geleden een FS4MG machine gehad. Op zich prima ding. Wat ik daar vooral tegen kwam is het kleine werkoppervlakte. Toen ik langer in het buitenland zat deze ook verkocht.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Kogelomloop is besteld C5 16mm 10 spoed met P1 preload. Met cashback ~ 200 euro voor de hele set. Was even duur als C7. En deze zien er heel anders uit dan de "normale" china troep (daar heb ik niet z'n goede ervaringen mee).
Afbeelding
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 1802Mk7Yb0

Mooi spul voor dat geld. In de Bk12 blokken zitten ook nog eens "echte" C5 spec angular bearings.

Ik heb een oude telecom 1300W 48V SMPS gevonden voor 30 euro, die kan mooi mijn servo's voeden.
Voor de aansturing gebruik ik GBRL2k:
Afbeelding

En als software IOsender https://github.com/terjeio/ioSender
Afbeelding

Ik had namelijk geen zin om 300-600 uit te geven aan eding (3+ assen). Hoewel dat best fijne software is, geef ik dat geld liever uit aan een beetere spindel o.i.d.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: PrintNC bouw

Bericht door Markus »

Die alu platen zien er goed uit
Z plaat en tram plaat zijn al besteld en onderweg:
waar bestel je die alumium delen die ze maken van jouw tekening ?

Greezt,

Markus
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Deze zijn gemaakt door iemand in de discord (slovenie). Ik zie dat je tegenwoordig bij misumi ook voor redelijke prijzen dingen kunt laten frezen.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Rails bested bij sorotec. Betreft de "blue" line. Normale ali supply heeft allemaal geen preload. Hetzelfde met damen etc.
Ali supplier gevonden die dat wel kan leveren maar met P precision grade en preload was je daar meer kwijt dan bij sorotec/dold mechatronik.
Welke medium preload en P precision by default leveren. Op deze machine heeft dat een meerkosten van 30 euro. Nou jah, dan pak ik wel gewoon een EU source. Hoef ik ook niet al de ballscrew en wagentjes schoon te maken (slechte ervaringen mee).
Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: PrintNC bouw

Bericht door benkr »

Ik heb een oude telecom 1300W 48V SMPS gevonden voor 30 euro, die kan mooi mijn servo's voeden.
Ik heb ook telecom voedingen liggen die echt niet met de tegenEMK van stappenmotoren en servo's overweg kunnen, als je steeds errors krijgt bij het afremmen en stoppen weet dan dat het waarschijnlijk aan de voeding ligt, ik spreek uit ervaring.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: PrintNC bouw

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 25 apr 2022 12:58
Ik heb een oude telecom 1300W 48V SMPS gevonden voor 30 euro, die kan mooi mijn servo's voeden.
Ik heb ook telecom voedingen liggen die echt niet met de tegenEMK van stappenmotoren en servo's overweg kunnen, als je steeds errors krijgt bij het afremmen en stoppen weet dan dat het waarschijnlijk aan de voeding ligt, ik spreek uit ervaring.
Ik heb eventueel wel een schemaatje van een schakeling om de tegen EMK af te vangen.
jeroenjeroen
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2013 12:33

Re: PrintNC bouw

Bericht door jeroenjeroen »

Leuk project! Ben benieuwd.
Heb je al een adres gevonden voor de stalen kokers?
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Goedendag,

We zijn al weer een tijdje bezig. Maandag komen de c5 spindels binnen. Ik moet nog servo's bestellen maar het komt al goed samen.
- GBRHAL 2k driver bord
- Sorotec blue line HGR20 HGW20CC met preload en precision grade (echt mooi spul)
- C5 kogelomloop met Z1 preload

Koker gezaagd en gespoten:
Afbeelding

Rails gemonteerd:
Afbeelding[/img]

z-as grotendeels klaar:
Afbeelding

Ik moet nog een paar kleine dingen 3d printen. Nog een stuk of 20 gaten boren en dan de boel monteren.
Mogelijk in 1 a 2 weken de boel draaiend. Gaat vrij vlot zo!

Staal komt bij daniels in helmond vandaan. 6M 50x100x4 voor 120 ongeveer en voor dwars support heb ik een kleinere versie gepakt van 50x50x3 voor ongeveer 60. Dan houdje je nog wat stukken over voor andere projecten. Ets primer en spuitbus lak was zn 20 euro totaal. Allemaal relatief betaalbaar.
Wanneer het in elkaar schroefd is zal het wel rond een kg of 60-80 zijn (kokers, rails, ballscrews). In totaal zal deze rond de 100kg uitkomen denk ik zo.

Mogelijk de boel ooit nog eens vullen met iets voor extra demping en stijfheid. Dan zal deze 150-200kg wegen.
Maar we gaan maar eerst eens as-is aan de slag.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Deze week komen de C5 ballscrews binnen.
JMC 180W servos zijn besteld. Ik heb voor de Z-as gekozen voor een met rem.

GBRL HAL 2k bord ligt ook al klaar
Afbeelding

Moet deze nog eens solderen en programmeren.

Vanavond nog even de boel parallel gemaakt. had die stap namelijk overgeslagen bij de assembly.
Hij was namelijk ~3cm scheef. Nu is dit <0.5 mm m.a.w niet merkbaar.
Afbeelding

Binnenkort ook maar eens een onderstel bouwen waar deze op komt te staan.
Zodra de ballscrews binnen zijn ga ik deze monteren en de laatste rails en mounts er op zetten.
Daarna is het even wachten tot de servo's binnen zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: PrintNC bouw

Bericht door DaBit »

Die open stukjes koker waar de brug op rust doen toch pijn aan mijn ogen. Stabiliteit nul. Snij maar eens de zijkanten van een kartonnen doos af, trek en duw een beetje, en huiver.

Kun je daar geen plaatjes staal op lassen, solderen of plakken met metaalgevulde epoxy ofzo? Geld eigenlijk voor al die open kokeruiteinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

4mm dik staal heeft best wat stabiliteit. Maar op begeven moment wordt dit waarschijnlijk gevuld o.i.d.
Plaats reactie