Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Sven »

bartL schreef: 14 dec 2021 18:35 flevopolder rij vind ik het toch een knap staaltje horizonvervuiling
Waar we het land zelf gemaakt hebben vind ik het niet verkeerd de ruimte te benutten voor zelfgemaakte electriciteit.
Ik ben opgegroeid in de Flevopolder en vind die horizon helemaal zo gek nog niet.
bartL schreef: 14 dec 2021 18:35 het eerste zal een juist transportnetwerk moeten zijn.
In dat licht is "iedereen een thuisbatterij" misschien helemaal niet zo'n gek idee.
Dan moeten mensen in Portugal en een balkanland wel een groot gat in hun achtertuin dulden voor de lithium.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 08 mei 2022 09:47 In dat licht is "iedereen een thuisbatterij" misschien helemaal niet zo'n gek idee.
Alleen jammer dat het 'nog niet zo'n gek idee' is omdat een stel exceltijgers structureel jarenlang het onderhoud en verbetering van het distributienet verwaarloosd hebben. Geen geld uitgeven aan onderhoud en ontwikkeling is onder de streep ook winst tenslotte. Net zoals het werkvolk uitknijpen. En dan nu piepen dat iedereen maar aan de thuisbatterij moet om de piek te spreiden, dat het vegunningsproces maar aan de kanten gezet moet worden, en huiliehuilie er zijn geen handjes om het werk te doen. Daar krijg ik dan wel een vieze smaak van in de mond.

Ze gebruiken die 'opslag duurzame energie' maar eens gewoon precies voor wat de naam zegt, en het kapitaal op de bankrekening voor de infrastructuur en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor de poppetjes die moeten installeren. Dan maar een paar jaartjes 'sorry aandeelhouders en bestuurders, dit jaar geen vette cheque'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 08 mei 2022 09:59 Alleen jammer dat het 'nog niet zo'n gek idee' is omdat een stel exceltijgers structureel jarenlang het onderhoud en verbetering van het distributienet verwaarloosd hebben. Geen geld uitgeven aan onderhoud en ontwikkeling is onder de streep ook winst tenslotte. Net zoals het werkvolk uitknijpen. En dan nu piepen dat iedereen maar aan de thuisbatterij moet om de piek te spreiden, dat het vegunningsproces maar aan de kanten gezet moet worden, en huiliehuilie er zijn geen handjes om het werk te doen. Daar krijg ik dan wel een vieze smaak van in de mond.

Ze gebruiken die 'opslag duurzame energie' maar eens gewoon precies voor wat de naam zegt, en het kapitaal op de bankrekening voor de infrastructuur en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor de poppetjes die moeten installeren. Dan maar een paar jaartjes 'sorry aandeelhouders en bestuurders, dit jaar geen vette cheque'.
Is dat het resultaat van te ver doorgevoerde privatisering?
Maar of ambtenaren het beter zouden doen. :roll:

Of gewoon de uitholling van het techniekonderwijs de afgelopen 50 jaar? :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door DaBit »

Over privatisering van overheidstaken heb ik ook een mening inderdaad....

Net communisme; op papier een geweldig systeem. Alleen als je kijkt naar de levensstandaard van de bevolking in communistische landen en democratisch landen dan werkt het blijkbaar in de praktijk toch niet zo goed. Met privatisering van overheidstaken zoals zorg, communicatie, infrastructuur, etc. idem.

Uitholling van techniekonderwijs lijkt me meer een gevolg van constant mensen voorhouden dat het heel moeilijk is, je er heel vieze handen van krijgt, en je er geen droog brood mee kunt verdienen. Kip-ei.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 08 mei 2022 10:33je er heel vieze handen van krijgt, en je er geen droog brood mee kunt verdienen.
deze 2 waarschijnlijk, de laatste op de eerste plek. (maar daar komt heeeel langzaam toch wat verandering heb ik stiekem de indruk)

Wat een drama's allemaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Markus »

25000 euro kost zoeits

Klimaatburgemeester heeft geen energierekening

Nou ja deze is vrijstaand dus moet goedkoper kunnen

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 08 mei 2022 10:33 Over privatisering van overheidstaken heb ik ook een mening inderdaad....

Net communisme; op papier een geweldig systeem. Alleen als je kijkt naar de levensstandaard van de bevolking in communistische landen en democratisch landen dan werkt het blijkbaar in de praktijk toch niet zo goed. Met privatisering van overheidstaken zoals zorg, communicatie, infrastructuur, etc. idem.

Uitholling van techniekonderwijs lijkt me meer een gevolg van constant mensen voorhouden dat het heel moeilijk is, je er heel vieze handen van krijgt, en je er geen droog brood mee kunt verdienen. Kip-ei.
Wat heeft privatisering gebracht:

Postbode voor privatisering:
-huisvrouw
-2 kinderen
-opel kadett
-1,5x per jaar op vakantie
-koophuis

Na privatisering:
5 postbodebanen voorzien niet in een levensvatbare levensstandaard.
De directeur van Post.nl verdient meer dan 5x zoveel als die van ptt-post.

En dat is een vooruitgang....

Over het Openbaar Vervoer.... breek me de bek niet open..... Die gein betaalt mijn inkomen.

het is een nuts voorziening. Die hoort niet op de vrije markt thuis...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door kawarider »

het is een nuts voorziening. Die hoort niet op de vrije markt thuis...
Eens! Maar wat doe je eraan?

Paul Joosten ken ik toevallig. Heeft stap voor stap gedaan. Dat verzacht de pijn een beetje. Niets doen is geen optie.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door DirkSchipper »

Ik lees dit draadje nu pas voor het eerst.
Deze heb ik nog niet zien langskomen.
Dit kan als kozijnen en dak door de binnenmuur gedragen worden.

T.a.v. kozijnen vervangen:
Mijn zoon heeft 1½ maand geleden een (1e) huis gekocht. Kozijnen waardeloos. Vorige week heeft hij een offerte gehad voor het vervangen van alle ramen en kozijnen. €29.000,- HR++ glas en kunststof. Veel geld maar viel me ook niet tegen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door DaBit »

DirkSchipper schreef: 09 mei 2022 22:24 Dit kan als kozijnen en dak door de binnenmuur gedragen worden.
Kan ook tegen de bestaande gevel aan zo te zien?

Hier in Oss zijn ze hele blokken huurwoningen vanaf de buitenkant aan het isoleren. Volgens mij een soortgelijk systeem, cm of 10 dik. Ziet er schitterend uit als het eenmaal klaar is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door kawarider »

Ja, buitenkant zou ook mijn voorkeur hebben. Kost geen leefruimte en minder kans op vochtproblemen. Moet wel kunnen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Sven »

Opdikken van de buitenmuur komt bij ons onder de dakgoot uit.
Verder prima uit te voeren.

Ik weet niet of ik steenstrips zou willen, is dan een tikje nep. Stucwerk heeft mijn voorkeur, maar de buren houden steen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou toch eens gaan rekenen, als ik hier uit m'n raam naar zo'n huizenblok kijk, zie ik meer glas dan steen.
Daarna is het dak het grootste oppervlak.
MAW, die muur alleen doet dan heel weinig voor het totaal plaatje.
Mooie rekentool daarvoor:
https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-cal ... /index.php?
als je je er tenminste een beetje serieus in wilt verdiepen en niet lukraak maar ergens isolatie tegenaan gooit omdat ze zeggen dat dat moet.
Om serieus effect te hebben van zo'n buiten isolatie zou je er toch minimaal 180mm tegenaan moeten plakken is mijn mening.
2022-05-10 08_50_16-Window.jpg
2022-05-10 08_27_09-Window.jpg
2022-05-10 08_45_59-Window.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie