Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Markus »

of zoiets


Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door serum »

Daar geloof ik dan niet in. 2015 en ondertussen nog geen werkend product te koop. Sinds april 2021 geen update meer op hun blog. Video heeft de naam 'outdated'.

Mooie site om geld bij elkaar te schrapen en het product te laten floppen.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Markus »

De meeste "nieuwe" ideeen bij wind energie zijn a niet nieuw en b werken niet beter dan ouderwets 3 wieken groot en hoog



Greetz,

Markus
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door kawarider »

Not for sale yet.

Laat ik ze nou eens het voordeel van de twijfel geven.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 13 mei 2022 16:08 Hoewel de drag turbines slechter presteren dan lift machines
Klopt. Maar als energiedingetjes je hobby zijn: zo'n Darrius-Savonius hybride doet het nu ook weer niet heel inefficient, heeft z'n lagertjes en generator onderaan zitten (relatief makkelijk onderhoud, tenzij je 'm op een paal gaat plaatsen), is ongevoelig voor de windrichting dus je hoeft het niet in de wind te mikken, begint al bij lage windsnelheden te draaien, is robuust genoeg voor stormpjes, en de constructie van zo'n ding draaien de meesten hier hun hand niet voor om. Ik heb het nooit doorgerekend, maar voor 1000 euro aan materiaal kun je echt wel wat leuks fabriceren volgens mij. En jij al helemaal met een CNC-plasmasnijder binnen handbereik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door WillyH »

In België krijgen particulieren van de overheid geen vergunning om een windmolen te plaatsen. In de eerste plaats om de herrie die ze maken. Overdag kan dat lawaai best meevallen, tijdens de nacht kan zo'n ding best tegenvallen. Vooral als het niet je eigen molentje is, maar die van de buren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door serum »

Markus schreef: 13 mei 2022 20:19 De meeste "nieuwe" ideeen bij wind energie zijn a niet nieuw en b werken niet beter dan ouderwets 3 wieken groot en hoog



Greetz,

Markus
Nieuwe geleerd. Betteridge's law.

Als je die regel toepast op dit topic, dan nee. Een rijtjeshuis terug naar casco moet je niet energieneutraal opbouwen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Sven »

Die "law" gaat over headlines. En in die context is het een interessant idee.

Ik stelde een vraag, en daar komen interessante reacties op. Maar een headline was het zeker niet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 12 mei 2022 13:16 Als je niet meer kan salderen
Verlengd tot 2025 maar hoe kun je onderstaande drama voorkomen ?

https://www.npostart.nl/POW_05197534

Voor degenen die dit niet willen zien even kort:
Bij mensen die dicht bij bedrijven en grote publieke gebouwen wonen waar de daken volgelegd zijn met zonnepanelen, of een buurt waar de stroomkabels beperkt zijn qua diameter, loopt de netspanning op zonnige dagen dusdanig hoog op dat de omvormer afschakelt.
Aangezien de omvormer bij deze mensen de gelijkspanning van de zonnepanelen naar 230VAC netspanning omzet krijgen ze op flink zonnige zomerse dagen waarbij het rendement juist het hoogste is, niet alleen niets terug omdat ze niet kunnen terugleveren, nee erger alle stroom die ze op dat moment gebruiken nemen ze af van de energiemaatschappij en moeten ze betalen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door bartL »

Ik heb me laten vertellen dat het vermogen van de hoofdzekering ook terug geleverd moet kunnen worden. Dit is de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Precies om die reden zien we hier (buitengebied) steeds meer trafohuisjes uit de grond poppen. Hier waren ook een aantal bedrijven waarbij de PV systemen stil vielen op goeie dagen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bartL schreef: 21 mei 2022 08:21 Ik heb me laten vertellen dat het vermogen van de hoofdzekering ook terug geleverd moet kunnen worden. Dit is de verantwoordelijkheid van de netbeheerder.
Benieuwd of je dat zwart op wit in je contract terug kunt vinden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Sven »

Als je niet meer verbonden bent met het net, schakelt een omvormer dan ook uit wegens te hoge spanning?
Zou het voor je eigen afname uitmaken of je meer dan 1 omvormer gebruikt?

In de zomer kan je natuurlijk nog lekker je airco aandoen om je stroom op te gebruiken. Heb je veel te veel stroom? Deuren en ramen open.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 21 mei 2022 09:39 Als je niet meer verbonden bent met het net, schakelt een omvormer dan ook uit wegens te hoge spanning?
Zonder belasting misschien wel maar met een redelijke belasting zal hij er keurig 230VAC van maken. Het is juist het net dat de spanning omhoog "tilt" en daar moet de omvormer dan weer ietsjes boven gaan zitten om stroom terug te kunnen leveren echter bij 253VAC moet hij afschakelen.
Zou het voor je eigen afname uitmaken of je meer dan 1 omvormer gebruikt?
Ik zou de vraag iets anders stellen. Is het mogelijk om driefasen omvormer te gebruiken waarbij deze omvormer pas afschakelt alsalle drie de fases te hoog zitten. Ik vermoed helaas van niet maar vraag me dit zelf ook af. Is het mogelijk dat bv een fase 253VAC is terwijl een andere lager zit. Denk het eigenlijk niet maar zou dit ook wel eens willen weten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 20 mei 2022 21:34 Verlengd tot 2025 maar hoe kun je onderstaande drama voorkomen ?
Voorlopig niet. Panelen op oost/west ipv zuid zorgt voor zo min mogelijk last.

Maar het word ook wel wat overdreven allemaal. Enkele tienduizenden huishoudens hebben er last van, maar zo extreem als bij die mensen in het item dat de boel van 9 tot 4 afgeschakeld word is het zelden. Meestal alleen op de extreme momenten en die kun je in een jaar tijd op de vingers tellen. Ja, de jaaropbrengst gaat achteruit, maar procentueel zal het wel meevallen. Al zal het met het huidige installatietempo wel toenemen.

Desalniettemin vind ik dat de netbeheerders gewoon de gederfde opbrengst mag dokken. Ik mopper al jaren dat er nog niet eens basisonderhoud uitgevoerd word en capaciteitsvermeerdering enkel gebeurt door de boel te 'overklokken'. Dat de netspanning zo'n beetje overal 240V is vandaag de dag zegt al genoeg eigenlijk. En dan is het nu opeens na jarenlang winst maken door te bezuinigen op personeel en onderhoud huiliehuilie-we-willen-wel-maar-we-kunnen-niet. Ja, doei. Daar dienen wij met z'n allen niet in te trappen.
Sven schreef: 21 mei 2022 09:39 Als je niet meer verbonden bent met het net, schakelt een omvormer dan ook uit wegens te hoge spanning?
Nee, dan schakelt de omvormer uit omdat-ie niet in 'eilandbedrijf' kan. Zonder aanwezige netspanning gaat het ding dus zowiezo uit. Tenzij je foezelt met de configuratie van het apparaat, voor zover je dat al kunt.
Kjelt schreef: 21 mei 2022 10:21 Is het mogelijk om driefasen omvormer te gebruiken waarbij deze omvormer pas afschakelt alsalle drie de fases te hoog zitten. Ik vermoed helaas van niet maar vraag me dit zelf ook af. Is het mogelijk dat bv een fase 253VAC is terwijl een andere lager zit. Denk het eigenlijk niet maar zou dit ook wel eens willen weten.
Ik schat dat de 3-fasenomvormer afschakelt zo gauw een van de fases boven de 230V +10% uitkomt.

Fases zijn hier vrijwel gelijk trouwens. Hier mijn fasespanningen, gemeten door de omvormer (vandaar ook de gaten; 's nachts doet het ding niks):
Afbeelding

Wat de slimme-meter meet is een fractie lager; dat scheelt rond 13.30 wanneer ik met het huidige weer zo rond de 6kW produceer 1 a 2V.

Distributie over de fases van de zonnestroom is redelijk netjes, maar niet perfect in balans:

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie