Värnamo R150 retrofitting (project)

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Daarom vond ik het ook al een vreemde waarde ja. Maar om dan wel even een beeld te krijgen bij wat een accuracy van 3um betekend, hoe moet ik zoiets zien? Zodra de machine zijn eerste chips produceert zal ik uiteraard eens wat benchmarks doen en hier een mooi overzicht plaatsen. Maar dat komt allemaal tzt wel een keer.

mijn doel met dit beest is dat ik straks in staat ben om wat custom mechanise onderdelen te maken voor mn racewagen, waaronder een schakelplaat dat mij in staat stelt pnuematisch te schakelen, en mijn long lived dream om cilinderkoppen bewerken (daar zijn ooit dus die 2 extra assen voor nodig) en precisie componenten te maken als drijfstangen, zuigers, versnellingsbak tandwielen (dogbox) etc... Maar dat zijn voorlopig nog even ver van mn bed doelen haha :roll:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

stefandieters schreef: 15 apr 2022 11:15 Maar om dan wel even een beeld te krijgen bij wat een accuracy van 3um betekend, hoe moet ik zoiets zien?
Geen idee. alles wat ik erover roep is een even grote gok als alles wat jij over roept. Dat zul je echt de lineaalbakker moeten vragen.

Maar dan nog; de nauwkeurigheid van je lineaal is natuurlijk maar een klein radertje in het geheel. Stijfheid van de machine, stijfheid van de opspanning, staat en kwaliteit van de geleidingen, enzovoorts.

Ik hou altijd maar als vuistregel aan dat bewerken tot +/- 0,05mm relatief eenvoudig is, en daaronder word het exponentieel lastiger. En de enkele-cijfer micrometers waag ik me niet eens aan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

DaBit schreef: 15 apr 2022 11:23 Ik hou altijd maar als vuistregel aan dat bewerken tot +/- 0,05mm relatief eenvoudig is, en daaronder word het exponentieel lastiger. En de enkele-cijfer micrometers waag ik me niet eens aan.
Dat vind ik dan idd nog redelijk netjes. Uit het hoofd is dat geloof ik net niet nauwkeurig genoeg voor het press fitten van bussen en lagers, maar dan zullen we maar wat creatiever moeten ontwerpen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik gok dat ze het over absolute maat op die 1m hebben. Als die 0.15mm af wijkt, kun je dat in LinuxCNC waarschijnlijk gewoon oprekken.
Als je het hele bereik nauwkeurig zou kunnen meten kun je een correctie tabel maken, dat doen ze b.v. door met een 'ijkliniaal' of een laserinterferometer de machine te meten en dan een stuk of 10 correctiepunten in de tabel te zetten.
Die 3µ zal de nauwkeurigheid van het increment zijn. Intern ziet dat ding een sinus/cosinus van ???µ (200µ zou zomaar kunnen, met quadratuur zit je al op 50µ en dan interpoleer je dat naar wat je wilt) die analoge waarde wordt geïnterpoleerd in stapjes van jouw gewenste increment. En omdat die sinus/cosinus natuurlijk niet oneindig nauwkeurig is en dat interpoleren ook niet, moet er ergens een tolerantie opgegeven worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 apr 2022 13:31 Ik gok dat ze het over absolute maat op die 1m hebben. Als die 0.15mm af wijkt, kun je dat in LinuxCNC waarschijnlijk gewoon oprekken.
De lineaire fout over de hele afstand is inderdaad in software gemakkelijk te corrigeren. Ik vraag me echter af of die 0.15mm/m wel klopt.

Zelf heb ik Chinese (Sino) glaslinialen in de lengtes 220mm, 320mm en 370mm. Bij elk zat een meetrapport met een grafiek van de fout over de hele afstand t.o.v. een Renishaw laserinterferometer. Geen van de linialen heeft een eindfout groter dan 6um. Onderweg slingert het nog wel het nodige waardoor de nauwkeurigheid halverwege soms lager is dan aan het eind, maar goed dan praten we nog steeds over minder dan10um.

Voor een lengte van een meter zou je die getallen in principe x3 moeten doen maar dan nog. Ik zou eens navragen of ze geen type foutje hebben gemaakt en het 0.015mm/m moet zijn.
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Was even stilletjes hier, maar vandaag heb ik de "nieuwe" desktop opgepikt voor een prikkie waar we de Mesa hardware aan gaan hangen. Betreft een HP ProDesk met een gen4 i3, en 8gb aan RAM. Niet de nieuwste, maar waarschijnlijk alsnog overkill voor enkel LinuxCnc haha.

Ook heb ik nog wat meer documentate in handen geduwd gekregen, maar helaas nogsteeds geen duidelijk bedradings schema van de huidige staat. Mijn vraag is dus of iemand een duidelijke uitdraai heeft van hoe ik de 7i77 aan o.a. de 3TRM2 en de nieuwe linialen moet knopen? Ik ben al opzoek geweest naar een PDF van de 3TRM2, maar waarschijnlijk kennen we die allemaal wel als niet echt leesbaar op de bedradings pagina.. :roll:

Thanks in advance!
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door benkr »

Ik heb dat 3TRM2 manual gedownload en dat leesbare valt best wel mee, ik heb me met wel ergere dingen moeten redden en ook dat lukte.
Nee, het is niet volledig plug and play, maar plug and pray is al heel wat.
Ga eens wat uitzoek en tekenwerk doen, hoe Indramat het deed, en hoe jij het wil gaan doen, bepaal wat je nog wil hergebruiken en wat niet, borduur daar op verder. Je kunt het tenminste voor een deel los op tafel uittesten, daar moet uit te komen zijn.
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Ga ik zeker doen! Deze week moet alle hardware binnenkomen, dan zal ik eerst eens een test bench opstellen voor zover mogelijk is. Maar kijk wat tegenkwam :mrgreen:

Toevallig gister een nieuw kanaal tegen gekomen wat ook hobbymatig wat oude beestjes ombouwd naar LinuxCnc, en laat hij nu net ook een 3TRM2 hebben aangesloten aan een 7i77 haha. Geeft me uiteraard weer wat meer touwtjes in handen om mee verder te gaan.

https://www.youtube.com/watch?v=Z-r4WEHCt4k
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Vandaag de mesa bordjes binnen gekregen, dus ik kan me langzaam eens gaan verdiepen in het programmeren van deze hardware. Komende week verwacht ik de linialen binnen te krijgen en te bench testen. Komend weekend ga ik nog maar eens langs de frees om te zien of de schemas die ik heb gevonden nog kloppen, en de ontbrekende info aan te vullen zodat ik kan beginnen met het digitaal aan elkaar knopen van alles.

EDIT: Ook hier weer een gem van een linkje bijgevonden. Van meneer RotarySMP hemzelf wie blijkbaar dezelfde servo setup gebruikt:
https://www.cnczone.com/forums/controll ... 6-cnc.html

Afbeelding
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Tussen het werk door nog deze volledige (leesbare) pinout gevonden van de 3trm2:
https://forum.linuxcnc.org/30-cnc-machi ... =6&start=6

Code: Selecteer alles

This are the pinouts for the Connectors L1 to L7:

L1,    L2,    L3 (controller signal input)
101    201    302  JF+: Enable pulse +
102    202    301   JF-: Enable pulse -
RF : Enable control
GND
OVM
E103 (Tacho): Tacho input against 0VM
GND
E101   E201   E301 : Velocity setvalue (against 0Vm)
E102   E202   E302 : Velocity setvalue (against 0Vm)
(E101/E102 are selected internally, same for E201/E202 and E301/E302)
0VM			

L4 (controller ready relay)
Bb2: Relais contact: internal 24V current ok
Bb1:

L5 (syncronisation)
Sy1: Synchronisation for axis 1
Sy2: Synchronisation for axis 2
Sy3: Synchronisation for axis 3
(Sy1-Sy3 are bridged internally to L6 sy)

L6 (contoller voltage regulator)
R  	Phase for control voltage (380V)
S  	Phase for control voltage
24Vl+ 	controller switch power
0Vl 	base for switch power
+15V 	controller setvalue power
0Vm  	base for setvalue power
GND
-15V  	controller setvalue power
sy 	syncronization signal

L7 (motor voltage control)
A1: Motor 1 out (against N Impedance / GND of controller)
A2: Motor 2 out (against N Impedance / GND of controller)
A3: Motor 3 out (against N Impedance / GND of controller)
U1: Phase U for controller 1/Motor1 (from impedance)
V1: Phase V for controller 1/Motor1 (from impedance)
U2: Phase U for controller 2/Motor2 (from impedance)
V2: Phase V for controller 2/Motor2 (from impedance)
U3: Phase U for controller 3/Motor3 (from impedance)
V3: Phase V for controller 3/Motor3 (from impedance)

On the Picture you can see my wiring:
* JF+ = JF- = RF are switched to Ul+ by a relais for "enable axis" (one signal
for all 3 axis)
* JF+ and JF- can be used for limit switches input.

* OVM/E103(Tacho)/GND go to the tacho generator of the axis' motor

* 0VM/E302/GND go to my velocity output signal DA ± 10V (I wired together two
lines of the cable)
* alternaviely you can use +15V / -15V / 0Vm for driving these pins.
Laatst gewijzigd door stefandieters op 15 mei 2022 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Gisteren de linalen binnengekregen, dus tijd voor een bench setup. Uiteraard geen rekening gehouden met de dsub9 connector, dus die gaan we nog bestellen nadat ik heb bekeken hoe ik de hardware in de bestaande kast ga plaatsen. Ik was aan het denken panel mount female connectors te nemen icm met een 90graden beugel die ik in de kast bouw, en dan vanaf die connectoren kabels te trekken naar de MESA bordjes. Heeft iemand hier evt nog een netter idee voor?

Hier nog een datasheet gevonden voor de Dison DLS-W serie welke ik nu heb (handig voor de passerende lezer)
Afbeelding
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Zou er even iemand willen meekijken/denken? Ik was mij eens aan het bekijken hoe ik de liniare scales aan moest sluiten op de 7i77. Volgens de MESA manual zie ik het volgende: (http://www.mesanet.com/pdf/parallel/7i77man.pdf, pagina 6)

Afbeelding

Na wat meer te hebben gelezen op wiki over het RS422 signaal (ook wel bekend als het hierboven benoemde EIA422A signaal), heb ik te maken met een differentieel signaal, welk voor iedere datalijn (a, b) een dedicated return lijn zou moeten hebben. (https://en.wikipedia.org/wiki/RS-422)

Vraag 1. Op de hierboven geposte foto van de Dison fabriek lijkt het TTL signaal een dedicated return lijn te hebben, en de RS442 juist niet. Is dit een foutje?

Vraag2 . Ik heb dus (ook volgens de sticker op de leeskop) een RS442 signaal, maar waar moet ik ik die dedicated return lines aan knopen op de 7i77? Het 7i77 bordje kan zowel single ended, als diferentieel handelen als ik de jumpers goed zet, maar ik (in ieder geval niet onder dezelfde connector) de dedicated return line aansluitingen.

Vraag 3. De "z" aansltuiing is als ik het goed heb de index pulse van de liniar scale. Maar zoals ik eerder begrepen heb uit de reacties hier zal ik daar niet veel aan hebben. Of word deze misschien nog ergens anders voor gebruikt?

Vraag 4. Op de dsub-9 connector, waarvoor zijn de "R/r" pinnen (ik vermoed zelf dat dit de index pulse is?), en de "OV" pin?

Vraag 5. Wat is het I0 signaal voor in het geval van een differentieel signaal met hun dedicated return lines?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

Niet zozeer return-lijn. Voordeel van differentieel is dat er twee signalen rondom een virtueel nulpunt bewegen. Eentje eronder, eentje erboven is een '1', andersom een '0' , en de rest van de combinaties ongedefinieerd.

Als er eentje +1V doet en de ander +3V, dan zit met virtuele nulpunt op 2V. Doet de ene 5V en de andere 0V dan zit het virtuele nulpunt op 2.5V en werkt alles voor de rest precies hetzelfde.

Een beetje meer of minder signaal is dan dus niet zo belangrijk meer, het gaat er alleen nog om welke groter is dan de andere. En een stoorpuls die allebei de draden een Volt optilt ook niet, want het punt tussen de signalen verschuift mee en de ene blijft groter dan de andere. Er zijn in de EIA422 standaard wel grenzen en limieten gesteld, maar als gebruiker is dat allemaal niet spannend.

Je kunt dus gewoon het A/A* paartje op de dezelfde Mesa aansluiting zetten, idem voor B en eventueel Z. Die bij die lineaal overigens R heet
Verder heb je nog een 5V en GND nodig voor de voeding.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

die plaatjes van de output signalen zitten dus verwisseld voor TTL en EIA422
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie