retrofit Hardinge HXL-S draaibank
Moderator: Moderators
Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank
Ze bedoelen wel degelijk 220v tussen de fases, 127V tussen fase en nul.
Die kun je dus alleen op ons driefasen-net aansluiten via een driefasentransformator met 400V en 230V aftakkingen.
Volgens mij kun je m ook nog wel aansluiting met een nul en twee fases, maar daar moet ik even nog wat beter over nadenken
Die kun je dus alleen op ons driefasen-net aansluiten via een driefasentransformator met 400V en 230V aftakkingen.
Volgens mij kun je m ook nog wel aansluiting met een nul en twee fases, maar daar moet ik even nog wat beter over nadenken
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank
Tussen die 2 fases blijft nog steeds 400V staan, dus te veel voor die drive. Bovendien wordt de spanning na gelijkrichting veel rimpeliger en dus slechter voor de regelaar.DaBit schreef: ↑12 mei 2022 19:34 Ze bedoelen wel degelijk 220v tussen de fases, 127V tussen fase en nul.
Die kun je dus alleen op ons driefasen-net aansluiten via een driefasentransformator met 400V en 230V aftakkingen.
Volgens mij kun je m ook nog wel aansluiting met een nul en twee fases, maar daar moet ik even nog wat beter over nadenken
Wat denk ik wel zou kunnen is een fase en nul aansluiten, maar dan wordt de ingangsstroom zo hoog dat de netzekering in de meterkast of groepenkast aan gaat spreken, maar ook dan, zelfs nog meer, wordt de gelijkgericht netspanning veel rimpeliger.
Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank
Duidelijk! Ik heb weinig trek om al met een compromis te beginnen dus ze leveren maar gewoon die 380V driver. Duurt dan wel wat langer maar het beestje heeft 15jaar niks staan te doen, dan kan ik mezelf niet wijs maken dat ik nu ineens haast heb
Nog zat andere dingen waar ik mee door kan in de tussentijd.
Nog zat andere dingen waar ik mee door kan in de tussentijd.
Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank
Mjaaaah, klopt.
Ik had een stemmetje in m'n achterhoofd, dus ik zei al: ik moet er nog even beter over nadenken.
Al die Chinese vermogenselectronica die wij gebruiken (HuanYangs enzo) werkt met een 3-fasen 230V ingang. We sluiten er dan een enkele fase op aan, wat nog slechter is dan 2 fases aansluiten. Wat dat betreft schat ik zo dat zo'n 2.2kW HY gauw 'poef' zegt als je 'm ook daadwerkelijk met 1 fase voed en met 2.2kW belast.Bovendien wordt de spanning na gelijkrichting veel rimpeliger en dus slechter voor de regelaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank
Daarom raad ik dan ook zeker aan om gewoon de 400V / 3 fasen versie te kopen, die is er echt voor gemaakt.
Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank
Misschien even mee langs de dokter?
Inderdaad, zo werken die A6 drivers die ik in gebruik heb ook. Maar die heb ik op gewoon 1 fase L+N draaien.
Ik heb de order omgezet, gaat alleen wat langer duren.
Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank
Die dokter heeft bij mij de hoop dat het ooit goed komt allang opgegeven
Maar ik sta vol achter de 'pak de 400V versie maar' beslissing hoor. 'Vind een 400->230 driefasen transformator' was de andere bruikbare optie, alleen die dingen liggen niet voor het oprapen.
Verder kun je best de Chinese elektronica op 1 fase gebruiken. Alleen als je het dan continu op meer dan zuiguitdeduim half vermogen gebruikt dan loopt de levensduur sterk terug. De Chinezen vertellen je dat niet. Maar met servo's op een CNC doe je dat toch al niet, en de spindel langdurig op vol vermogen (eigenlijk koppel) gebruiken komt ook zelden tot nooit voor. We schillen wat af, en daar is de volgende ijlgang alweer. Dus in de praktijk heb je geen probleem.
Maar ik sta vol achter de 'pak de 400V versie maar' beslissing hoor. 'Vind een 400->230 driefasen transformator' was de andere bruikbare optie, alleen die dingen liggen niet voor het oprapen.
Verder kun je best de Chinese elektronica op 1 fase gebruiken. Alleen als je het dan continu op meer dan zuiguitdeduim half vermogen gebruikt dan loopt de levensduur sterk terug. De Chinezen vertellen je dat niet. Maar met servo's op een CNC doe je dat toch al niet, en de spindel langdurig op vol vermogen (eigenlijk koppel) gebruiken komt ook zelden tot nooit voor. We schillen wat af, en daar is de volgende ijlgang alweer. Dus in de praktijk heb je geen probleem.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank
Afgelopen week de vrije uurtjes besteed aan de ombouw van het dwars support en dan met name de tool turret. Zoals ik al eerder had beschreven ga ik de bewegingen middels stappenmotoren aansturen ipv lucht.
Allereest de bestaande plunjer voorzien van een M6 binnendraad, en de trapeziumdraadstang behorend bij de Lineair motor van M6 buitendraad en aan elkaar gezet met loctite2700. Samengesteld met de aanslaghaak ziet dat er dan zo uit. Voor de bevestiging van de stappenmotor heb ik het bestaande afdekplaatje nagemaakt uit een stukje S355. De bestaande was net iets smaller waardoor de motor en niet in zijn geheel op paste. En geassembleerd op het support ziet dat er dan zo uit. Vervolgens de nema23 motor voor de andere zijde. Hiervoor was ik (achteraf terecht) wat benauwder omdat dat ronde tandheugeltje wel erg hard klinkt. Mensen die wat meer met materialen te maken hebben begrijpen wel wat ik bedoel. Tussen 2 vingers naar beneden laten hangen en er met een ander stukje metaal tegenaan tikken, een heel hoog geluid betekend vaak erg hard!
Desalniettemin is het me met een krakende boor en (nog veel erger) een krakende tap gelukt er een M8 draad in te tappen. Op de draadspindel een buitendraadje gemaakt en de boel weer aan elkaar gezet met Loctite2700 Het support moest ik voorzien van vier M5 tapgaatjes om de motor mee aan het support te zetten. Toch een soort spannend om voor het eerst de boor in het support te zien zakken. En ook deze motor gemonteerd ziet er als volgt uit. En zo ziet het er momenteel als geheel uit. Nu uit gaan vogelen hoe ik de kabels op de juiste manier bij de kabelrups krijg en of ik de hall sensoren weer werkend kan krijgen. We vorderen gestaag....
Oh en dan nog een vraag voor de moderators, waarom kan je foto's niet staand toevoegen?
Allereest de bestaande plunjer voorzien van een M6 binnendraad, en de trapeziumdraadstang behorend bij de Lineair motor van M6 buitendraad en aan elkaar gezet met loctite2700. Samengesteld met de aanslaghaak ziet dat er dan zo uit. Voor de bevestiging van de stappenmotor heb ik het bestaande afdekplaatje nagemaakt uit een stukje S355. De bestaande was net iets smaller waardoor de motor en niet in zijn geheel op paste. En geassembleerd op het support ziet dat er dan zo uit. Vervolgens de nema23 motor voor de andere zijde. Hiervoor was ik (achteraf terecht) wat benauwder omdat dat ronde tandheugeltje wel erg hard klinkt. Mensen die wat meer met materialen te maken hebben begrijpen wel wat ik bedoel. Tussen 2 vingers naar beneden laten hangen en er met een ander stukje metaal tegenaan tikken, een heel hoog geluid betekend vaak erg hard!
Desalniettemin is het me met een krakende boor en (nog veel erger) een krakende tap gelukt er een M8 draad in te tappen. Op de draadspindel een buitendraadje gemaakt en de boel weer aan elkaar gezet met Loctite2700 Het support moest ik voorzien van vier M5 tapgaatjes om de motor mee aan het support te zetten. Toch een soort spannend om voor het eerst de boor in het support te zien zakken. En ook deze motor gemonteerd ziet er als volgt uit. En zo ziet het er momenteel als geheel uit. Nu uit gaan vogelen hoe ik de kabels op de juiste manier bij de kabelrups krijg en of ik de hall sensoren weer werkend kan krijgen. We vorderen gestaag....
Oh en dan nog een vraag voor de moderators, waarom kan je foto's niet staand toevoegen?
Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank
Bart,
Heb je gedacht aan de koelvloeistof die op de motoren terecht gaat/kan komen?
Heb je gedacht aan de koelvloeistof die op de motoren terecht gaat/kan komen?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank
jazeker, maar dit wil ik er pas op maken als ik weet hoe ik de kabels laat lopen. Dan kan ik er een mooi kapje voor printen.
Om de grote motor komt nog een aluminium deel die ik wil vermaken van het originele deel. Hierdoor liepen de kabels van de sensoren en zaten luchtkanalen. Het voordeel van het hergebruiken van dit deel is dat ik dan ook gelijk de aansluiting heb naar de kabelrups en alles mooi afgesloten zit.
Om de grote motor komt nog een aluminium deel die ik wil vermaken van het originele deel. Hierdoor liepen de kabels van de sensoren en zaten luchtkanalen. Het voordeel van het hergebruiken van dit deel is dat ik dan ook gelijk de aansluiting heb naar de kabelrups en alles mooi afgesloten zit.
Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank
Ik zit een beetje te klooien met die hall-sensoren, hopelijk kan iemand mij in de goeie richting sturen.
Inmiddels ben ik erachter dat ze op 24V werken maar dat is dan ook tegelijk de enige info die ik heb. In de turret zitten 2 losse hall-sensoren, deze heb ik kunnen testen volgens onderstaande schakeling gemaakt op een breadboard. Deze werken beide prima, zodra ik er een magneet bij houd gaat de LED branden, tot zover geen problemen.
Echter de schijf met de 4 tool-turret posities krijg ik niet werkend.
Zie hier de schijf. Afgaand op de sporen zou ik vermoeden dat bruin en zwart de + en - zijn. Deze 2 zitten namelijk aangesloten op dikkere sporen als de andere 4, en dit zou ook overeenkomen met de andere sensor die ik wel werkend heb. Echter als ik deze aansluit zoals beschreven in bovenstaand schemaatje dan brand altijd de LED ongeacht of hij een magneet ziet of niet. Dit gebeurt bij alle 4 de output draden. Ergens zit er bij deze dus iets anders als ik verwachtte.
Nu zit er onderin nog een soort ICtje, zou deze onderdak bieden aan een darlington trap? Zoals bijvoorbeeld een ULN2803? En zo ja, wat zou dit voor effect kunnen hebben op hetgeen ik dus niet voor elkaar krijg?
Alvast dank weer!
Inmiddels ben ik erachter dat ze op 24V werken maar dat is dan ook tegelijk de enige info die ik heb. In de turret zitten 2 losse hall-sensoren, deze heb ik kunnen testen volgens onderstaande schakeling gemaakt op een breadboard. Deze werken beide prima, zodra ik er een magneet bij houd gaat de LED branden, tot zover geen problemen.
Echter de schijf met de 4 tool-turret posities krijg ik niet werkend.
Zie hier de schijf. Afgaand op de sporen zou ik vermoeden dat bruin en zwart de + en - zijn. Deze 2 zitten namelijk aangesloten op dikkere sporen als de andere 4, en dit zou ook overeenkomen met de andere sensor die ik wel werkend heb. Echter als ik deze aansluit zoals beschreven in bovenstaand schemaatje dan brand altijd de LED ongeacht of hij een magneet ziet of niet. Dit gebeurt bij alle 4 de output draden. Ergens zit er bij deze dus iets anders als ik verwachtte.
Nu zit er onderin nog een soort ICtje, zou deze onderdak bieden aan een darlington trap? Zoals bijvoorbeeld een ULN2803? En zo ja, wat zou dit voor effect kunnen hebben op hetgeen ik dus niet voor elkaar krijg?
Alvast dank weer!
Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank
Heb je niet iets van een schemaatje van dit deel ?
Anders even googlen op pull up en pull down weerstand principes.
Anders even googlen op pull up en pull down weerstand principes.
Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank
Dat IC'tje kan van alles zijn. Ik denk eerder aan een schmit trigger. Waar ik mij zorgen om maakt is of dat ding wel met 24V gevoed mocht worden.
Als je het type IC kunt lezen, kun je opzoeken waar de + en - van dat IC zitten en zo de sporen in kaart brengen. Een nieuw printje maken behoort dan ook tot de mogelijkheden.
Als je het type IC kunt lezen, kun je opzoeken waar de + en - van dat IC zitten en zo de sporen in kaart brengen. Een nieuw printje maken behoort dan ook tot de mogelijkheden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank
Nee een schema heb ik helaas niet, er is ook nauwelijks iets over te vinden op het www. Pull-up en pull-down ken ik wel een beetje, maar wat wil je daarmee zeggen?
De voeding op 24V is het enige waar ik wel zeker van ben, dit heb ik inmiddels wel kunnen achterhalen namelijk. Overigens was ik begonnen met testen op 5V, de 2 losse sensoren kreeg ik daar ook mee werkend. De sensoren in de schijf werkte ook niet zoals verwacht op de 5V, vandaar dat ik het met 24V ben gaan proberen maar helaas zonder succes.hfjbuis schreef: ↑17 mei 2022 22:54 Dat IC'tje kan van alles zijn. Ik denk eerder aan een schmit trigger. Waar ik mij zorgen om maakt is of dat ding wel met 24V gevoed mocht worden.
Als je het type IC kunt lezen, kun je opzoeken waar de + en - van dat IC zitten en zo de sporen in kaart brengen. Een nieuw printje maken behoort dan ook tot de mogelijkheden.
Als Ik hem niet werkend krijg dan zal ik er inderdaad een nieuwe voor moeten maken, maar liever niet.