Drives enabled laten bij langere pauze?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Drives enabled laten bij langere pauze?

Bericht door Jaywalk »

Als ik nu de machine langere tijd pauzeer in Eding zonder de drives te disablen, is dat niet slecht voor de drives / motoren? Zodra ik de drives disable in Eding, dan gaat daarna de freesjob weer vanaf het begin starten, wat normaal is neem ik aan? Ik moet nog uitvogelen hoe ik een freesjob kan hervatten nadat de drives zijn disabled of het hele systeem uit is geweest, maar wil geen schade maken door mijn onwetendheid..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Drives enabled laten bij langere pauze?

Bericht door Kjelt »

Nee het is niet echt slecht voor de drives en motoren, het kost alleen stroom.
Als je lang gaat pauzeren lunchen kan het de moeite zijn de boel uit te zetten.

Maar. Zodra je de power van de servos/steppers haalt is de exacte positie veranderd.
Niet in Eding maar wel in het echt.
Een stepper heeft een aantal vaste stabiele posities, als je microsteps gebruikt zoals de meesten dan kun je ook tussen die stabiele posities in gaan staan. Echter zodra de spanning er af gaat valt hij terug naar de dichtstbijzijnde stabiele positie en dus klopt je positie tov het Werkstuk Coordinaten Systeem niet meer. Het scheelt misschien niet veel.

Wat je kunt doen is zoals altijd na het homen naar je werkstuk gaan en daar een werkstuk nulpunt kiezen in het WCS (Werkstuk Coordinaten Systeem).
WCS nullen (blauwe velden , tabje Work boven de DRO.
Klik nu op tab Machine boven de DRO (groene velden) en schrijf nu de MCS (machine coordinaten stelsel) positie op een kladje, of notepad whatever.
Als de spanning eraf is, kun je opnieuw homen en daarna weer naar die positie in het MCS moven.
Sommige software zoals Eding bv onthoudt deze positie, toch kan het geen kwaad het op te schrijven en checken, zeker als je veel serie productie draait met dezelfde WCS nulpunt, etc.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Drives enabled laten bij langere pauze?

Bericht door benkr »

Sommige drives verminderen de stroom na enkele seconden niets gedaan te hebben, dat lijkt me een goede optie, maar helemaal afschakelen zou ik niet doen, zoals al genoemd ben je dan je positie kwijt en dat wil je meestal niet.
Als je drive een beetje goed is ingesteld qua stroom dan zal de motor niet abnormaal warm worden van het stilstaan en is dat dan ook geen reden om de zaak uit te schakelen. (disabelen) Die dingen zijn gemaakt om continu te gebruiken, inclusief stil staan.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Drives enabled laten bij langere pauze?

Bericht door hfjbuis »

Mijn steppers worden automatisch enbled bij beweging en daarna weer gedisabled. Zodra de driver het enable signaal activeert staat de stepper weer op dezelfde microstap, geregeld via de driver (TB6560, TB6600, diverse stepstic drivers).
De Lichan A4 servo staat altijd enabled omdat die anders stappen verliest. Met het enable signaal van de controller selecteer ik een heel laag koppel zodat de spindel met de hand gedraaid kan worden als die stil staat.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Drives enabled laten bij langere pauze?

Bericht door Jaywalk »

Goed om te weten allemaal. Ik zie dat mijn machine totaal zo'n 60W verbruikt als hij stil staat en de drives enabled zijn, dus dat valt mee. Dank allen voor de tips, ik ga het uitproberen :)
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Drives enabled laten bij langere pauze?

Bericht door keesfrees »

Jaywalk schreef: 30 mei 2022 16:55 . . . Ik moet nog uitvogelen hoe ik een freesjob kan hervatten . . .
Vanaf een bepaald punt bedoel je, dat gebruik ik regelmatig (als er iets fout gaat , dus liever niet) maar dan niet met Eding en dan werkt dat ook nog niet altijd goed.
Op mijn oude maar trouwe besturing kan ik de frees in de buurt zetten van het punt waar van af ik een programma wil hervatten, de besturing gaat dan zoeken naar het dichtstbijzijnde pad, HELAAS is het dan niet mogelijk om aan te geven met welk gereedschap nummer er gezocht moet worden.
Dus dan maak ik een kopie van het programma met SLOOP in de naam en dan alles wat al gedaan is er uit halen en dan evt. weer de herstart functie gebruiken maar je kunt ook de gedane regels er uit halen (uiteraard).

Maar heeft Eding nu (al ) een functie om te beginnen va een regelnummer ?
Dat dacht ik toch wel want, ooit freesde ik een voorbeeld van gcode die bij het programma zit, de mickey, maar die heeft (had) een begincode voor inch er in en en die wordt niet gelezen bij een start van af niet het begin, zodoende kwam ik daar achter, of was dat na een pauze van de machine (nog gekker), de details zijn me te buiten geschoten.

Dus ruimte voor verbetering.

Ik heb indertijd hele lijsten met aantekening gemaakt van waar ik zoal tegen aan loop bij het gebruik van E.
Daar is nogal de klad in gekomen om diverse redenen, maar dit staat zeker op die lijst.
Er zijn wel wat verbetering doorgevoerd en bugs opgelost, maar het is al even geleden dat ik daar actief mee bezig was.

Resumé, het moet kunnen met opnieuw homen (na herstart machine) en dan het programma ergens oppakken, zo doe ik dat regelmatig, maar ik maak geen horloge tandwieltjes.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Drives enabled laten bij langere pauze?

Bericht door bartL »

keesfrees schreef: 31 mei 2022 12:09 Maar heeft Eding nu (al ) een functie om te beginnen va een regelnummer ?
Als dat kan zou ik graag willen weten hoe. Ik vind het nogal een gemis dat dit niet kan, althans dat (ik) dit niet kan. :roll:
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Drives enabled laten bij langere pauze?

Bericht door Jaywalk »

keesfrees schreef: 31 mei 2022 12:09
Jaywalk schreef: 30 mei 2022 16:55 . . . Ik moet nog uitvogelen hoe ik een freesjob kan hervatten . . .
..
Maar heeft Eding nu (al ) een functie om te beginnen va een regelnummer ?
..
Bedankt voor de tips. Die optie is er inderdaad maar ik heb dat nog niet geprobeerd, ik ga daar zeker mee experimenteren. Maar ik vraag me af of je dan niet tegen problemen aan gaat lopen bij het starten van een regelnummer halverwege, als hij het begin van de Gcode zou overslaan dan weet hij geen feeds/speeds en dergelijke?

Afbeelding
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Drives enabled laten bij langere pauze?

Bericht door keesfrees »

Jaywalk schreef: 31 mei 2022 12:40 Maar ik vraag me af of je dan niet tegen problemen aan gaat lopen bij het starten van een regelnummer halverwege, als hij het begin van de Gcode zou overslaan dan weet hij geen feeds/speeds en dergelijke?
Dat is waar ik tegen aan liep dus, al weer een tijd terug, zou dat al verbeterd zijn, ik betwijfel het.
Maar op mijn oude-trouwe besturing met zoekfunctie hetzelfde probleem, blijkbaar iets wat bij het overdragen van idee naar programmeur niet doorkomt.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Drives enabled laten bij langere pauze?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je wilt herstarten midden in een programma, moet de controller het hele programma doorlopen, alle aanpassingen in de modale funkties mee rekenen, nulpunt verplaatsingen, ook na een beweging in kettingmaten, frees radius en lengte correcties enz.
Als er dan ergens nog een slimme macro zit die van alles uit rekent aan de hand van een ingave of een do-while constructie om in stapjes op diepte te gaan wordt het helemaal een uitdaging.

Het programmeren van spronginstructies wordt hier nogal eens verguisd, maar ik zet gewoon na de 1e paar belangrijke regels een sprong naar de regel waar ik wil beginnen, dat is vaak veel handiger dan tegen de besturing te zeggen: beginnen in regel 378 maar rekenen vanaf regel 10 (omdat daar de toolinfo staat)

En een functie is alleen zinvol als die werkt, en geen halve oplossingen geeft. Dan kun je hem beter weglaten.
Wat niet wegneemt dat het niet mogelijk is, en een programma droog doorrekenen hoeft ook geen eeuw te duren.

Daar hebben jullie allemaal niets aan, want ik heb een andere type besturing. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Drives enabled laten bij langere pauze?

Bericht door keesfrees »

Ja,ja, jij maakt het nog ingewikkelder :-)
( ik gebruik alleen x y z coördinaten )

Dan nog zou de besturing het hele proces snel "droog" door kunnen lopen tot aan de gewenste regel, misschien zit daar wel de hele oplossing voor dit vraagstuk voor de programmeurs van de besturingen.

Bij een sprong sla je ook dingen over die van belang kunnen zijn, is dat zoiets als de verguisde GOTO functie van vrougah ?

Aanvullinkje nav de reactie hier onder. ik bedoelde de GOTO functie uit programmeer talen,
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spronginstructie
blijkbaar wordt die term ook gebruikt in E-cnc.
En de mogelijke problemen zijn gelijk :->
Laatst gewijzigd door keesfrees op 31 mei 2022 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Drives enabled laten bij langere pauze?

Bericht door Kars-cnc »

Eding heeft een functie om vanaf een bepaald regelnummer verder te gaan. Dat doe je met de GOTO knop in het "Auto" menu zoals Jaywalk al aangaf. Aan de linkerkant komen dan een aantal parameters en functies. Het regelnummer waar je bent gestopt komt er automatisch in, maar vaak wil je een stuk terug. Als dan b.v. het "Tool" veld rood wordt betekend dat op die plek een andere tool actief is dan de huidige en zo zijn er nog een paar handigheidjes waar ik toch steeds weer ruzie mee heb...

Eding -start from line-.png

Als je vanuit deze situatie weer verder gaat simuleert de software alles voor het opgegeven regelnummer en pakt het echte frezen weer op vanaf dat nummer. Hierdoor zou alles qua tools, actieve WCS etc. weer moeten kloppen.

Tot zover ideaal... maar in de praktijk lukt het mij toch vaak niet. Ik denk dat dat mijn eigen schuld is maar ik krijg nog niet goed helder wat ik dan fout doe.

In ieder geval werkt het niet (mij lukt het tenminste niet) bij IF/THEN statements of While loops maar daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Maar ook in gewone recht toe recht aan code (CAD output) lukt het lang niet altijd. Ik doe dan tijdens de stop wel de nodige dingen zoals een gebroken tool wisselen, Z-hoogte opnieuw inmeten, MDI gebruiken, of zelfs opnieuw homen. Ergens zijn er dingen waarbij het dan fout gaat maar ik heb er nog te weinig ervaring mee om te zeggen waar.

Als hier mensen zijn die daar meer over kunnen vertellen houd ik mij aanbevolen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Drives enabled laten bij langere pauze?

Bericht door bartL »

Nou Kars, ik ben blij dat het niet alleen aan mij ligt :lol:
Die GOTO lukt mij ook niet, bovendien is het in Eding erg lastig om door de code te bladeren vind ik.
Het meeste mis ik het inderdaad bij het wisselen van een gebroken frees. Dan moet je (volgens mij) wel uit het programma om de Z hoogte opnieuw in te stellen. Daarna moet ik weer het hele programma droog door laten lopen tot de regel waar ik was gebleven.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Drives enabled laten bij langere pauze?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 31 mei 2022 13:38 Ja,ja, jij maakt het nog ingewikkelder :-)
( ik gebruik alleen x y z coördinaten )
Maar daar zit dus wel het probleem.
Je kunt als fabrikant nu eenmaal niet zeggen, halverwege starten werkt alleen als......
Dan zijn de rapen gaar want, ja maar, dat toch zeker wel, enz.

En ja die sprong instructie is gewoon de verguisde goto die vroeger de meeste besturingen wel in hun pakket hadden.
(waarom dat zo nodig verguisd moet worden begrijp ik niet zo, hooguit de gebruikers van de functie)
En nee, je slaat geen dingen over die van belang kunnen zijn, want je doet het zelf en jij bent dus verantwoordelijk (en wordt geacht te weten) wat er overgeslagen wordt.

Is natuurlijk nu opeens heel duidelijk dat CAM programma's wel wat nadelen hebben tegenover zelf geprogrammeerde code. :mrgreen:
(maar ook in mijn code is het niet altijd even makkelijk om halverwege te beginnen, helemaal afhankelijk van de situatie :oops: )

Maar om het nu werkbaar te krijgen, moet je eigenlijk een 'resume' knop hebben die onthoud de status van de besturing op dat moment, en die gegevens zouden dan gebruikt worden wanneer je je programma op regel 1234 wilt starten. In de praktijk ligt dat punt vlakbij het moment dat je de machine stopte en opnieuw wilt starten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie