HSD Spindel lekt lucht?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

HSD Spindel lekt lucht?

Bericht door stekkestim »

Ik ben bezig met een zeer grote freesopdracht voor een klant. Cycle tijden van 8-14uur.
Vanwege de tijdsdruk laat ik de machine snachts ook werken zonder toezicht.
Nu hebben we gemerkt dat de compressor wanneer de machine aan het frezen is wel erg vaak aan springt. Elke 30 minuten (tot op de minuut)
Na wat testen: machine aan maar geen beweging, spindel aan maar geen beweging, voorgaande maar met beweging (manueel joggen), een freesprogramma,...
Blijkt dat als er een freesprogramma gestart wordt het magneetventiel van de "cone cleaning" geactiveerd wordt.
Hieruit lekt dus een minieme hoeveelheid lucht die voldoende is om een 270l compressor om de 30 minuten te laten aanspringen.

Iemand enig idee of dit normaal is, of een foute programmatie in de machine? Indien dit normaal is, kan het kwaad het magneetventiel tijdelijk af te koppelen snachts zodat de buren niet gaan klagen over de compressor snachts? (compressor staat veel korter bij de buren dan de frees en de compressor verplaatsen ben ik een halve dag mee bezig vanwege de plek waar hij nu staat)
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: HSD Spindel lekt lucht?

Bericht door janplastiek »

ik weet niet welke spindle er op jouw machine zit, mijn HSD spindle ES 929 blaast altijd tijdens het frezen om een overdruk op de lagering te hebben, zodat er geen vervuiling in kan komen.
Breek de dag, frees een lijntje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HSD Spindel lekt lucht?

Bericht door Kjelt »

Ja dat heet een airseal.
Meeste ATC hebben drie of vier lucht ingangen:

Deze twee zitten vaak op 1 5/3 klep aangesloten
- release meestal 6 bar of meer dit is ingang 1 van de release lock cilinder
- lock (optioneel als er een mechanische veer gebruikt wordt)meestal 6 bar of meer dit is ingang 2 van de release lock cilinder

- Dust removal meestal 4 bar of meer omje toolholder schoon te blazen bij release en vlak voor opname nieuwe toolholder

- Airseal meestal rond de 1.5bar, deze staat continu aan om stof, koelmiddel en andere deeltjes uit de lagers te houden tijdens het frezen.

Je zou kunnen checken of de druk voor je airseal ingang op de juiste lage druk staat (een eigen drukregelaar heeft). Kijk dan in de handleiding welke druk de fabrikant daar adviseert.
Het scheelt flink in compressor aktiviteit of je daar 1.5bar of 6 bar hebt staan.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: HSD Spindel lekt lucht?

Bericht door stekkestim »

Ik heb de HSD 951.

Maar weer wat bij geleerd. Dan gaan we kijken of deze op de juiste druk staan.
Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HSD Spindel lekt lucht?

Bericht door serum »

Wel bijzonder dat je compressor er zo weinig op aanslaat. Denk dat de druk al wel goed ingesteld staat. Bij mij slaat ie een stuk vaker aan bij de voorgeschreven druk. (100L tank welliswaar) maar om de 10 minuten denk ik dat ie zeker wel even aanslaat. (10 bar compressor)

Wel belangrijk om die HSD aan te sluiten op de gedroogde en gefilterde lucht. Ook dat staat in de manual van de spindel. Ik heb de mijne achter een koeldroger staan met als laatste een 0,01uM filter.

Bij de ATC spindels die ik heb zit er verschil in de werking; op de ene zit een airseal die losgekoppeld is van de rest van de pneumatiek. En wanneer ik de trekstang van de ATC activeer voert hij automatisch een kegel schoonblaasfunctie uit.

Bij mijn HSD is dat anders; die heeft de air-seal gecombineerd met de konus schoonblaasfunctie. En daar is de luchtcilinder voor de toolchange weer een eigen proces. (met een andere voorschrift voor druk)
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: HSD Spindel lekt lucht?

Bericht door motormuis »

ik heb een oude grasso compressor staan die levert +/- 900 ltr/min
had ik vroeger nodig ivm vacuüm vormen nu niet meer
als je wil kunnen we ruilen
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: HSD Spindel lekt lucht?

Bericht door stekkestim »

Vanmorgen gekeken en de druk stond op 7bar waar volgens de spindel 4-5 bar aanbevolen is.
Dadelijk kijken of dit een verschil in cycles bij de compressor maakt.

@serum
De combi van airseal en schoonmaken van de conus heb ik hier ook. Maar ik wist niet dat de spindels een "permanente" airseal hadden, vandaar dat ik aan het twijfelen was of dit normaal was.
Mijn compressor is ook 10bar (700l/min) en ik denk dat hij aanspringt bij 6bar maar ben niet zeker.
Een actieve luchtdroger heb ik er niet tussen staan, wel de standaard drukregelaars met filters.

Ik heb net wel een nieuwe 15kw compressor gekocht met luchtdroger en 5-stage filter voor de laser, bedoeling is om de frees eenmaal alles verhuisd is naar de nieuwe werkplaat er ook op aan te sluiten. Die gaat den wel wat minder moeten draaien met 500l tank 1200l/min en 30 bar :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HSD Spindel lekt lucht?

Bericht door serum »

Die seal is een labyrinth en zorgt ervoor dat er een constante overdruk voor de lagers zit om stof uit de buurt van de lagers te houden. ben op youtube gebruikers tegengekomen met aardig ervaring in houtverspaning die dit niet gebruiken. (ik gebruik het wel) De lagers zijn gesloten en er valt wat van te zeggen om geen onnodige lucht te verspillen. Logischerwijs zou een minimale druk van .5 bar al voldoende moeten zijn, de seal is van al zo ontworpen dat hij naar buiten wil ademen. (buitenste diameter is de uitlaat, en de lucht wil naar buiten als het hard rondgeslingerd wordt door de weerstand van het stilstaande en het roterende deel door de centrifugaalkrachten). De lucht moet wel gefilterd worden, omdat die overdruk ook afzet tegen het lager.

Wat voor compressor heb je gekocht? schroefcompressor? 30 bar! waarom? ik gebruik nu 1 enkele compressor, maar icm de kantenlijmer is het net te krap. (moeten soms even pauzeren met kantenlijmen omdat deze machine net teveel lucht verbruikt) Vind een schroefcompressor in mijn geval nog niet zo geschikt ivm niet op temperatuur komen van de olie (condensering en roesten van de schoepen op termijn) tenzij ik een exemplaar tegenkom met RVS schroeven. Die kantenlijmer is bij mij de grootverbruiker, maar die staat niet permanent aan. Als ie wel aanstaat zou een schroefcompressor ideaal zijn, indien niet dan zou een zuigercompressor volstaan. Maar het mag wel een hele stille zijn.. :mrgreen:
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: HSD Spindel lekt lucht?

Bericht door stekkestim »

De compressor is hoofdzakelijk en overgedimensioneerd gekocht om te kunnen lasersnijden. (Als vervanging van stikstof als hulpgas in bepaalde gevallen)
Schroefcompressors kunnen slecht tegen aan en afzetten en draaien liefst de ganse dag, wat hier niet van toepassing is. Vandaar de keuze voor een overgedimensioneerde zuigercompressor, zodat deze minder vaak moet aanspringen.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: HSD Spindel lekt lucht?

Bericht door stekkestim »

Met het verlagen van de druk van 7 naar 4 bar is de tijd tussen het aanspringen van de compressor van 30 naar 65 minuten gegaan, toch wel een aanzienlijke verbetering al.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HSD Spindel lekt lucht?

Bericht door Kjelt »

Nice!
rolandvs
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: HSD Spindel lekt lucht?

Bericht door rolandvs »

Maar dacht juist dat het juist andersom was. Schroef compressor voor continu gebruikt ipv andersom anders hebben ze ons verkeerd voorgelicht door 3 onafhankelijke bedrijven. We hebben nu juist vervangen om die reden oude compressor vervangen ( was een Schroef met 3000m3 )
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HSD Spindel lekt lucht?

Bericht door serum »

Het advies is juist schroefcompressor voor continu gebruik. Dat staat ook zo in bovenstaande post. Kwam afgelopen week tegen dat er een bypass wordt opengezet als de ketel op druk is, die blijft dan 10 minuten nalopen 'in de hoop' dat na die 10 minuten het buffer weer ver genoeg leeggetrokken is dat de compressor weer druk mag leveren.
Plaats reactie