5 axis

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

_Brian
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2022 19:34

Re: 5 axis

Bericht door _Brian »

H.C schreef: 24 jul 2022 16:32
Eerste cnc project wel, is de bedoeling om aluminium onderdelen mee te frezen
vrees dat dit zal tricky worden, de Z is heel zwak.
wat ga je gebruiken voor cam ?
Fusion 360
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 5 axis

Bericht door andrefc101 »

_Brian schreef: 24 jul 2022 18:13
H.C schreef: 24 jul 2022 16:32
Eerste cnc project wel, is de bedoeling om aluminium onderdelen mee te frezen
vrees dat dit zal tricky worden, de Z is heel zwak.
wat ga je gebruiken voor cam ?
Fusion 360
Dat wordt dan een kostbaar grapje? Of gebruik je Fusion al 5-assig?
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 5 axis

Bericht door Leeuwinga »

Het is zeker niet de bedoeling om iets af te kraken.
Zie ik het goed??? zijn de voedingsdraden doorgelust.?
Indien ja, dat is niet verstandig. alle drivers moeten separaat worden gevoed via de centrale voeding.
Het frame als getoond lijkt mij voor frezen niet erg stabiel, zeker niet voor metaal zoals aluminium.
Meer geschikt voor het frezen van balsa hout.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: 5 axis

Bericht door H.C »

Fusion 360
zelf geleerd in fusion, maar toen was het nog free.

Denk dat je momenteel nog kan 5x indexen, zonder de extensions

Mocht je overweg kunnen met Rhino, 5axismaker heeft een gratis grasshopper file waarmee je 5x toolpaths kan maken.
_Brian
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2022 19:34

Re: 5 axis

Bericht door _Brian »

Leeuwinga schreef: 24 jul 2022 19:46 Het is zeker niet de bedoeling om iets af te kraken.
Zie ik het goed??? zijn de voedingsdraden doorgelust.?
Indien ja, dat is niet verstandig. alle drivers moeten separaat worden gevoed via de centrale voeding.
Het frame als getoond lijkt mij voor frezen niet erg stabiel, zeker niet voor metaal zoals aluminium.
Meer geschikt voor het frezen van balsa hout.
Zie niet in waarom het niet verstandig is om voedingsdraden door te lussen? Graag uitleg :?:

Frame kan ik nog altijd versterkingen aanbrengen indien nodig
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 5 axis

Bericht door Kars-cnc »

_Brian schreef: 24 jul 2022 20:49 Zie niet in waarom het niet verstandig is om voedingsdraden door te lussen? Graag uitleg
Het zou best goed kunnen gaan hoor, het hangt af van de buffer condensatoren in de drives en de gevoeligheid van de drives voor snelle spanningsvariaties. Maar zoals hfjbuis, en later ook Leeuwinga aangeven is er minder kans op onderlinge beïnvloeding door elke drive een aparte draad naar de voeding te geven. Zie het als een perslucht systeem met meerdere apparaten, als ze aan een lange leiding achter elkaar aangesloten zijn zal de laatste met flinke drukvariaties te maken krijgen door de voorgaande apparaten. Met elk apparaat een eigen leiding naar de compressor is dit veel minder. Let op: het gaat hier vooral om de zelfinductie van de bedrading, met de wet van Ohm kun je hier weinig zinnigs over zeggen.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: 5 axis

Bericht door FreesKever »

Wat die bedrading betreft.
Ik heb niet genoeg ervaring om iets over de zelfinductie van de bedrading te zeggen, het is ook erg afhankelijk van de condensatoren in elke stappenmotor voeding. Maar als je ze doorlust, dan moet de stroom voor alle motoren door hetzelfde draadje, en dat draadje ziet er nogal dun uit voor een 15A voeding.

Ik heb even gekeken naar het gewenste eindresultaat:
https://5axismaker.co.uk/5xm-model-comparison

En daar staat geen aluminium bij de te bewerken materialen. Het is allemaal plastic en hout.

Heel erg tactvol staat er ook geen enkele specificatie bij nauwkeurigheid. Resolutie van de assen is wel vermeld, en de herhalings nauwkeurigheid. Uitlijnen is lastig bij een machine als dit. De geleidingen van de X-as (Portaal) zitten b.v. erg dicht bij elkaar. In combinatie met een ver uitstekende Z-as vormt dit een hefboom die elke uitlijnfout van die geleidingen met ong. een factor 8 vermenigvuldigd. Aluminium extrusie profiel is ook niet recht / vlak. Kijk b.v. naar Sorotec. Die gebruiken ook aluminium profielen, maar die worden vlak gefreesd op de plaats waar de geleidingen komen.

En met de slappe hoekverbindingen overal is het ook niet zeker of de machine ook haaks blijft als je hem haaks hebt gekregen. Om hier wat aan te doen moet je in elk vlak een diagonaal zetten. Maar in de bovenkant kan dat al niet, en de voorkant openhouden zodat je er nog materiaal in en uit kan halen is ook wel een voordeel.

Het zwakste punt is de Z-as met de twee draaiende gewrichten. Daar zit niet veel stijfheid in, en daar is achteraf ook weinig aan te veranderen.
Dit staat ook al vermeld op: https://5axismaker.co.uk/5xm-model-comparison
(For hardwood on this model, please raise machine bed halfway; not recommended to be milled at the end of Z travel.)
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: 5 axis

Bericht door H.C »

doch...laat 'm het bouwen...zal er veel van leren !!!
been there done that...
Gebruikersavatar
JF-Projects
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2022 10:45

Re: 5 axis

Bericht door JF-Projects »

Het is een leuk project om van te leren.

Als advies zou ik zeggen: gebruik dikkere voedingsdraden met de juiste kleurcodering, dus rood voor de + en zwart voor de - zo voorkom je lastige fouten. En misschien is je voeding iets te ligt om 6 Nema 23 motoren tegelijk aan te sturen. Zelf heb ik veel verbetering ondervonden met een dikke 48 volt voeding.

Wel een leuk project om te gaan volgen…

Gr. Joost
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: 5 axis

Bericht door Swets »



weet waar je aan begin.... tis allemaal niet echt makkelijk...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 5 axis

Bericht door hfjbuis »

Gewoon bouwen en ervan leren. Ik vindt het al knap (positief bedoeld) als je straks in schuim een model kunt frezen.

Ik gebruik voor mijn nema23 en Nema24 1.5² kabels, wel iedere driver een aparte kabel. Zo'n Nema23 stappenmotor zal niet meer dan max 30W vragen en dat vaak maar kortstondig (stop current 30%). Mijn voedingen zijn 350W en dat is ruim bemeten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 5 axis

Bericht door hfjbuis »

Brian,
Ben je nog wat opgeschoten met je project
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie