Spindel werkt niet.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Jampot007
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2020 10:33

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door Jampot007 »

benkr schreef: 25 jul 2022 23:21 Ik had al een reactie geven waar de vorige een vervolg op was, maar die reactie is kennelijk verdwenen. Dus nog maar een keertje:

Er zijn vele wegen naar een regelbare spindelsnelheid in Mach3 en een VFD.
1. Met een 0 - 10V signaal wat via PWM gemaakt wordt door je BOB;
2. Via een programmaatje wat via Modbus vanuit Mach3 communiceert met de VFD.

Met het 0 - 10 V signaal krijg je een toerental wat redelijk evenredig is met de momentele waarde van dat 0 - 10V signaal.
Via dat Modbus programmaatje krijg je een exact toerental minus de slip.
(Die slip is iets wat er altijd is bij draaistroommotoren en is het verschil tussen de aangestuurde frequentie en het werkelijke toerental. een 50Hz motor zou b.v. 1500 rpm moeten draaien, in werkelijkheid draait deze dan op iets van 1440 rpm. In je VFD kun je waarschijnlijk nog ergens instellen wat die slip nominaal is, dan wordt het toerental op het VFD display hiermee gecorrigeerd)

Ik zelf werk met het programmatje wat je kunt vinden in de Mach3 support omgeving en wat ik in de vorige reactie hierboven heb weergegeven:

http://royaumedeole.fr/informatique/plu ... nyang-vfd/

Er is ook nog een programma wat "Spindletalker" heet maar daar heb ik geen ervaring mee.

Voor beiden heb je een RS485 convertertje nodig wat via USB een RS485 signaal genereert.

RS485 dongle.jpg

De prijs van zo'n dongle varieert behoorlijk, bij Ali minder dan 1 Euro, ergens in Nederland al snel 10 Euro. Ligt er maar net aan hoe je je hem in huis wil hebben dus.
bedankt voor de toelichting

Hier een in nederland op voorraad gevonden voor 2,50. https://www.tinytronics.nl/shop/nl/comm ... pter-ch340 bestel m volgende keer mee als ik weer wat 3d print spul nodig heb
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door Goudgele »

Jampot007 schreef: 27 jul 2022 23:13 De spindel gaat nu wel aan maar blijf t toch een vaag verhaal vinden. Gaat alleen aan met vdf "run" knop of ik m nu instel op fysieke knop of extern signaal. En uit gaat die helemaal niet, toerental regelen werkt ook niet. Zou het kunnen dat deze combi van VFD en Spindelmotor niet geschikt is, of is dat vrij universeel? t is allebei chinees dus weinig documentatie beschikbaar
Dat is allemaal wel universeel. 24V on/off signaaltje en 0-10V speed signaaltje. Ik zou de lijst met parameters van de VFD nog eens nalopen om te controleren of je niks gemist hebt. Ook je aansluiting even controleren (BoB zijde en VFD zijde) en meten of de on/off output van de BoB wel hoog wordt. Zelfde voor snelheidsregeling.

Hoor je het relais op je BoB wel schakelen als je de spindel aan en weer uit zet?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door benkr »

Ook BOB's kunnen verrassingen in zich hebben, ik kreeg mijn BOB ook niet goed werkend, na flink zoeken bleek er bezuinigd te zijn en was er op die BOB een DC-DC converter niet geplaatst waardoor de 2 buffer IC-tjes geen voeding kregen. Na wat uitzoekwerk op de plek van de DC-DC converter een draadje gelegd en toen werkte het probleemloos. Maar ik kan me goed voorstellen dat iemand dat dus echt niet op kan lossen.
En de beschrijving van Ali is dan ook geen hulp, die is echt niet leesbaar bij dat soort problemen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Of de pootjes van de schroefterminals waren te dik en hebben ze de doorgemetaliseerde gaten opgeboord, kun je ook heel vreemde effecten krijgen. :mrgreen: (hoe zou ik dat weten?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door Bjornski1976 »

Kijk anders ook even of in Mach3 de aan/uit toggle is gedefinieerd en op de juiste output.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie