0 punt problemen.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Storm100210 »

Heb je al in Vectric gekeken of het vinkje bij de XY Datum Positie in de job setup uit staat Ander kun je een offset genereren die het beeld geeft dat jij beschrijft.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Portje »

Als ik het goed lees maak je een tekening in de maat van je machinebed, 600x400.
dan staat bv die tekening helemaal onderin het hoekje volgens de standaard instelling van vectric en je nulpunt x en y is dan links onder en je z is bovenkant werkstuk.
Je hebt dan geen keus meer waar je je werkstuk plaats op je machine.
Dat heb je al in vectric vastgelegd, helemaal linksonderin.
Die gegevens zitten in je toolpad die je met vectric hebt gemaakt.
Begin eens met je tekening de grootte te geven van het werkstuk wat je wilt maken met het x en y nulpunt links onder (ook standaard in vectric).
bv 200x200
Dan kun je je werkstuk willekeurig ergens op je bed plaatsen.
Jog met Mach3 naar linksonderin van je werkstuk, richt je frees op het hoekpunt van je werkstuk uit.
Dus het midden van je frees precies op de punt met x en y
Dan zet je in de dro van Mach3 x en y op nul
Jog een klein stukje binnen je werkstuk en ga je z nulpunt ( hoogte werkstuk) bepalen. bv met een papiertje, zet nu in Mach3 ook z op nul.
Mach3 weet nu exact waar alle nulpunten zijn.
Ram, volgens Arie, op de groene knop en pak een lollie
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Mcgyver schreef: 03 aug 2022 07:29
Daarom dacht ik ik geef de maat 600x400 op in vectric , en teken dan het werkstuk links onderaan , dan moet de frees toch daar beginnen .
Of denk ik weer dom.
Je nulpunt is iets anders dan de plek waar de eerste bewerking begint het is alleen de orientatie t.o.v je materiaal

Dan bedoel ik het hierboven beschreven, dan moet het zijn waar begint de eerste bewerking ,op welke plaats.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Storm100210 schreef: 03 aug 2022 07:37 Heb je al in Vectric gekeken of het vinkje bij de XY Datum Positie in de job setup uit staat Ander kun je een offset genereren die het beeld geeft dat jij beschrijft.
Ga ik naar kijken vandaag👍
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Portje schreef: 03 aug 2022 08:26 Als ik het goed lees maak je een tekening in de maat van je machinebed, 600x400.
dan staat bv die tekening helemaal onderin het hoekje volgens de standaard instelling van vectric en je nulpunt x en y is dan links onder en je z is bovenkant werkstuk.
Je hebt dan geen keus meer waar je je werkstuk plaats op je machine.
Dat heb je al in vectric vastgelegd, helemaal linksonderin.
Die gegevens zitten in je toolpad die je met vectric hebt gemaakt.
Begin eens met je tekening de grootte te geven van het werkstuk wat je wilt maken met het x en y nulpunt links onder (ook standaard in vectric).
bv 200x200
Dan kun je je werkstuk willekeurig ergens op je bed plaatsen.
Jog met Mach3 naar linksonderin van je werkstuk, richt je frees op het hoekpunt van je werkstuk uit.
Dus het midden van je frees precies op de punt met x en y
Dan zet je in de dro van Mach3 x en y op nul
Jog een klein stukje binnen je werkstuk en ga je z nulpunt ( hoogte werkstuk) bepalen. bv met een papiertje, zet nu in Mach3 ook z op nul.
Mach3 weet nu exact waar alle nulpunten zijn.
Ram, volgens Arie, op de groene knop en pak een lollie
Heb ik exact zo gedaan , werkstuk op grote gemaakt, geplaatst op het bed en 0 punt vast gelegd, start en machine begint buiten het werkstuk.
Ik word er gek van 😀.
Heet in het schuurtje maar ik geef het niet op.
Dit probleem heb ik bij vorige machine ook gehad.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Arie Kabaalstra schreef: 02 aug 2022 23:55 Je maakt je tekening daar waar het 't makkelijkste uitkomt.. als ik een symmetrisch werkstuk heb, dan ligt mijn nulpunt op de symmetrie-as, als het een rond onderdeel is, dan ligt X0, Y0 vaak op het center.. makkelijker in te meten tenslotte.

Stappenplan:

Coordinatensysteem naar keuze activeren, en gereedschap bewegen naar een punt waarvan je de Coordinaten kent

Wat bedoel je hier mee Arie, waarvan je de coördinaten kent,,,
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: 0 punt problemen.

Bericht door motormuis »

ik ken vectric niet maar ik heb twee machines met Mach3 als je wil komen kijken kan ik je wel het een en ander laten zien
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tonybryden schreef: 03 aug 2022 10:25 Heb ik exact zo gedaan , werkstuk op grote gemaakt, geplaatst op het bed en 0 punt vast gelegd, start en machine begint buiten het werkstuk.
Dat denk je maar .. :lol: , want als je dat echt gedaan hebt.. dan heb je geen probleem, en begint de machine daar waar jij het wilt.
Tonybryden schreef: 03 aug 2022 10:28 Wat bedoel je hier mee Arie, waarvan je de coördinaten kent,,,
Wat ik daarmee bedoel is: Stel, je hebt een stukje Trespa, waarvoor je voor een kind, of kleinkind een afbeelding in wilt graveren, dat stuk is bijvoorbeeld 200 x 200 mm
Die klem je op de machine, daar waar je't handig vind, of daar waar je ruimte hebt, de gravure doe je bijvoorbeeld met een freesje ø2.
dan Jog je met de machine zodat het freesje net de linkerkant raakt.. Stel nu dat je de X0 Y0 van je tekening Linksonder hebt, dan weet je dus dat X0 Y0 ook Linksonder op dat plaatje moet komen te liggen. Als je freesje de linker kant raakt.. dan sta je dus op wat X-1 moet worden, (en nu weet ik niet welke besturing je gebruikt, ik vermoed Mach, en iedereen hier weet wat een hekel ik aan dat programma heb, maar daar zit ook vast een methode in om je coordinaten vast te leggen/offsets in te stellen.

Want wat je feitelijk doet, met het vastleggen van je werkstuk coordinaten, is het ingeven van een Offset tenopzichte van de Machine coordinaten.

Goed.. als je X dus op die manier hebt vastgelegd, dan raak je de voorzijde, en zet Y op -1.. bovenkant raken(papiertje ertussen, of een toolbitje) en dan de Z instellen.. gebruik je een papiertje dan is het Z 0.1 (want een papiertje is zo'n 0.1 mm dik, gebruik je een vloeitje dan is het 0.03, gebruik je een toolbitje dan neem je de maat van dat toolbitje, ik gebruik vaak een toolbitje van 10 x 10 mm, en dus zet ik mijn Z op 10..

Nog even over de Offset tenopzichte van het Machinenulpunt.. veel hobbyisten, en ook veel professionals hebben geen idee van machine coordinaten.
Bij mijn machine ligt het Machinenulpunt XY linksvoor op de tafel, zodoende kan ik als ik iets midden op de tafel opspan (wat ik meestal doe met rond werk) dan kan ik mijn machine voorpositioneren op G53 X140 Y70, en dan sta ik al zo'n beetje boven het center..
Ronde onderdelen "klok" ik met een zwenktaster die ik aan de spindelmoer klem (gewoon een klemmetje met een arm van een Magneetstatief).. omslagmeting doen.. en corrigeren waar nodig.. sta ik boven het center, dan slaat de meetklok niet meer uit, Coordinaten op X0 Y0 zetten.. Z hoogte afstellen.. grote groene knop.. koffie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 0 punt problemen.

Bericht door hfjbuis »

  • Je legt het nulpunt vast voor de huidige work offset. Meestal is de work offset G54. Als in je Gcode een andere work offset staat (G55..G59), dan moet je ook die work offset selecteren en het nulpunt instellen. In het offsets scherm van Mach3 staan de offset van de work offsets.
  • Het kan zijn dat je gcode (cam processor) voor een andere startpositie geconfigureerd is. De startpositie staat in de gcode.
  • Het kan zijn dat je een tool gebruikt met een verkeerde offsets. In de gcode staat welke tool gebruikt wordt. In het offsets scherm van Mach3 staat van elke tool de ingestelde offsets.
Maak een simpele toolpath (één) beweging en post de gcode. In deze gcode staat op welke positie de gcode begint, met welke tool en welke work offset. Dat helpt bij het zoeken naar de oorzaak.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Piet Versleijen »

Klinkt een beetje als dat het materiaal en/of het werkstuk niet in het 0-punt van Vectric liggen.
Als je het materiaal (niet perse veel groter dan je project) en vervolgens je werkstuk ook naar dat 0-punt brengt kaan daar nog maar weinig fout.
Het enigste wat fout kan gaan is dat je werkstuk groter is dan je machine bereik of dat je mogelijk met inches werkt ipv mm.
Na met de postprocessor NC file gegenereerd te hebben kun je op elke plek va je machine bed een nulpunt kiezen met dien verstande dat er nog voldoende ruimte binnen het machinebereik overblijft.
Binnen Vectric bestaat er ook nog zoiets als "home position" daarmee geef je het punt aan vanwaar uit Vectric zijn bewegingen start en waar de spindel geparkeerd wordt op het einde van het karwei.
Let op dit is niet het 0-punt van je job.
Afbeelding
Afbeelding
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Arie Kabaalstra schreef: 03 aug 2022 14:05
Tonybryden schreef: 03 aug 2022 10:25 Heb ik exact zo gedaan , werkstuk op grote gemaakt, geplaatst op het bed en 0 punt vast gelegd, start en machine begint buiten het werkstuk.
Dat denk je maar .. :lol: , want als je dat echt gedaan hebt.. dan heb je geen probleem, en begint de machine daar waar jij het wilt.
Tonybryden schreef: 03 aug 2022 10:28 Wat bedoel je hier mee Arie, waarvan je de coördinaten kent,,,
Wat ik daarmee bedoel is: Stel, je hebt een stukje Trespa, waarvoor je voor een kind, of kleinkind een afbeelding in wilt graveren, dat stuk is bijvoorbeeld 200 x 200 mm
Die klem je op de machine, daar waar je't handig vind, of daar waar je ruimte hebt, de gravure doe je bijvoorbeeld met een freesje ø2.
dan Jog je met de machine zodat het freesje net de linkerkant raakt.. Stel nu dat je de X0 Y0 van je tekening Linksonder hebt, dan weet je dus dat X0 Y0 ook Linksonder op dat plaatje moet komen te liggen. Als je freesje de linker kant raakt.. dan sta je dus op wat X-1 moet worden, (en nu weet ik niet welke besturing je gebruikt, ik vermoed Mach, en iedereen hier weet wat een hekel ik aan dat programma heb, maar daar zit ook vast een methode in om je coordinaten vast te leggen/offsets in te stellen.

Want wat je feitelijk doet, met het vastleggen van je werkstuk coordinaten, is het ingeven van een Offset tenopzichte van de Machine coordinaten.

Goed.. als je X dus op die manier hebt vastgelegd, dan raak je de voorzijde, en zet Y op -1.. bovenkant raken(papiertje ertussen, of een toolbitje) en dan de Z instellen.. gebruik je een papiertje dan is het Z 0.1 (want een papiertje is zo'n 0.1 mm dik, gebruik je een vloeitje dan is het 0.03, gebruik je een toolbitje dan neem je de maat van dat toolbitje, ik gebruik vaak een toolbitje van 10 x 10 mm, en dus zet ik mijn Z op 10..

Nog even over de Offset tenopzichte van het Machinenulpunt.. veel hobbyisten, en ook veel professionals hebben geen idee van machine coordinaten.
Bij mijn machine ligt het Machinenulpunt XY linksvoor op de tafel, zodoende kan ik als ik iets midden op de tafel opspan (wat ik meestal doe met rond werk) dan kan ik mijn machine voorpositioneren op G53 X140 Y70, en dan sta ik al zo'n beetje boven het center..
Ronde onderdelen "klok" ik met een zwenktaster die ik aan de spindelmoer klem (gewoon een klemmetje met een arm van een Magneetstatief).. omslagmeting doen.. en corrigeren waar nodig.. sta ik boven het center, dan slaat de meetklok niet meer uit, Coordinaten op X0 Y0 zetten.. Z hoogte afstellen.. grote groene knop.. koffie
Arie bedankt voor de genomen moeite en uitleg .
Ik ga dit eerst een paar keer lezen zodat ik het ook begrijp.
Er word gelukkig veel advies gegeven .
Moet alleen die cordinaten nog begrijpen , en waar ik dat vast leg.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Jongens allemaal vele dank voor de genomen moeite om mij verder te helpen , en dan ook nog met deze warmte.
Ik ga alle adviezen door lezen en daar mee aan de gang gaan.
Heb de hele dag in de schuur gezeten en veel geleerd , maar nog niet mijn probleem op kunnen lossen .
Langzaam aan kom ik er wel met jullie tips.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 0 punt problemen.

Bericht door bartL »

Ik denk dat we op deze manier nog wel een paar pagina's kunnen vullen. Echter, zoals hfjbuis al aangeeft... post je gcode (of het eerste deel hiervan) eens. Dan zien we gauw genoeg wat er mis gaat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

't lastige is, dat ik niet weet hoe en waar alles zit en werkt in Mach3.. in EdingCNC weet ik het uit mijn hoofd.. en stel ik zulke dingen in zonder ook maar naar het toetsenbord te kijken..
Plaats reactie