0 punt problemen.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Storm100210 »

Tony geef nu eens aan of je in Vectric naar dat vinkje hebt gekeken waar ik het over had. Ik denk dat daar je probleem zit.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Storm100210 schreef: 04 aug 2022 06:54 Tony geef nu eens aan of je in Vectric naar dat vinkje hebt gekeken waar ik het over had. Ik denk dat daar je probleem zit.
Hallo storm ,
Ik ga daar straks zeker na kijken .
Ik ben even uit het schuurtje weg gegaan ivm de hitte.
En weet je hoe heet het word in het schuurtje als het allemaal niet lukt🤣.
Ik laat je vanmiddag zeker weten of dat vinkje er wel of niet ingevuld was.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Het lukt me nu om op een willekeurige plaats op het bed te frezen, vraag me niet hoe het me gelukt is.
Wat ik gedaan heb is alle reacties van jullie meermaals te lezen, vooral over cordinaten , referentie en homen.

Wat ging er bij mij verkeerd, als het dit niet was hoor ik dat heel graag.
Dan Zou ik alsnog willen weten wat het was.

Ik start de machine op , druk dan op reference home.
Machine gaat netjes naar de home sensors en stopt.
Van daar uit ga ik naar mijn werkstuk en nul mijn assen.
Op deze manier ging hij altijd frezen op een plaats waar ik geen plaatje had liggen.

Zweet druppels op mijn hoofd 🤣 maar niet opgeven.
Iedere keer als ik reference home gebruikte en de frees stopte gaf het venster cordinaten weer op het scherm.
Als ik vanuit daar dan ging starten zou de machine wel eens op een andere plaats kunnen gaan frezen dan ik het wil.

Nu home ik de machine , dan nul ik de cordinaten wie na het homen in het venster staan.
Van daar uit ga ik naar een plaats waar ik wil beginnen te frezen en nul mijn assen een voor een.
En wat denken jullie , het werkt dan perfect.
Wel 10 keer een andere plaats op het bed genomen , en de frees begint netjes op die plaats.
👏👏👏
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

en.. in welk coordinatensysteem werk je nu?..
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Arie Kabaalstra schreef: 04 aug 2022 22:50 en.. in welk coordinatensysteem werk je nu?..
Daar vraag je me wat Arie, ik ben al blij dat het werkt nu.
Maar je hebt het goed dat ik nog niet
Weet waar het cordinaten system staat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat staat ergens in je scherm (rechtsboven als ik het goed zie.. daar staan een aantal actieve G-Codes.. en daar staat je Coordinatensysteem ook tussen
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Als ik de machine op reference heb staan kan ik naar de machine cordinaten kijken, maar omdat ik na het homen alle assen nul , staat er in de machine cordinaten ook alles op nul.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Ik zal dat ook nog wel leren Arie met de tijd.
Ik blijf altijd zoeken hoe ik mezelf kan verbeteren om de machine te begrijpen.
Maar heel af en toe denk ik als de machine maar doet wat ik wil ben ik tevreden.
Over cordinaten ga ik me wel weer in lezen .
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Goudgele »

Ik snap echt heeelemaal niks van je verhaal. Maar als het werkt dan werkt het :lol: Zal wel aan mij liggen.

Heel moeilijk is het overigens niet. Je hebt een machine coördinatenstelsel en een werkstuk coördinatenstelsel. Als het kwartje eenmaal valt denk je oooh is dat dan alles ;-)
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Oké wat is dan precies een machine cordinaten stelsel.
Probeer me dit dan eens in een jip en Janneke taal uit te leggen.
Ik leer graag.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Goudgele »

Als je de machine homed, gaat hij naar het machine-nulpunt. Dat is dus het nulpunt van het machine coördinatenstelsel. Als de eindschakelaars/sensoren bereikt worden, zet hij alle assen dus op 0 in dit stelsel. Vanuit daar kan je in X, Y en Z een bepaalde maximum afstand bewegen. Die afstand hangt af van de lengte van de as.

Naast het machine stelsel, heb je ook een werkstuk stelsel. Dit zijn dus echt twee verschillende dingen!

Je beweegt na het homen handmatig je assen naar het beginpunt om te gaan frezen, toch? Daar nul je de assen nogmaals (handmatig), maar deze keer zit je dus in het werkstuk stelsel. Dit nulpunt leg je vaak op een van de hoeken of precies in het midden van je ruwe materiaal.

Belangrijk is dus dat je na het homen switcht vanuit het machine stelsel naar het werkstuk stelsel, anders ga je bij het handmatig nullen op je werkstuk je machine-stelsel nulpunt weer zitten overschrijven. Dan weet je niet waar de frees blijft...

Persoonlijk heb ik helemaal geen eindschakelaars op mijn machine meer zitten. Ik negeer daarbij volledig het bestaan van een machine nulpunt. Ik stel alleen mijn werkstuk nulpunt in op een van de hoeken van het werkstuk en ik begin te frezen. Nadeel daarvan is dat je geen beveiliging in kunt bouwen dat je machine stopt voordat hij ergens een botsing maakt bij het uiterste punt van de as (software limits). En dat je niet makkelijk je werkstuk nulpunt op exact dezelfde plaats kunt instellen als er iets fout is gegaan en je opnieuw wil beginnen.

Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen? :lol:
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Dat is nu precies gebeurd in mijn hier boven geschreven lange uitleg.
Als ik mijn machine Home de dan nulde ik de assen niet.
Nu home ik en zet dan de assen op 0 en werkt het perfect.

Maar als ik het dus nu begrijp , als ik mijn machine cordinaten niet weet , dan zou ik mijn werkstuk buien mijn machine bereik kunnen plaatsen en krijg ik de melding home sensors limit
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Goudgele »

Het komt er op neer dat je altijd eenmalig je machine moet homen, iedere keer na het opstarten van de machine.

Daarna switch je naar het werkstuk stelsel, beweeg je de assen handmatig naar het nulpunt van je werkstuk en zet je alle assen op 0 (in het werkstuk stelsel dus).
Vergeet je te switchen naar het werkstuk stelsel, dan gaat het niet werken.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Goudgele ik heb eens gekeken in je profiel , daar kwam ik je beroep tegen en begrijp nu wel waarom je zoveel kennis op dit gebied heb.
Plaats reactie