Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Goudgele »

diepchess schreef: 05 aug 2022 00:24 ja in theorie kun je 'm ook prima van aluminium bouwen
En daar blijft het bij jou ook bij geloof ik
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Tonybryden »

🤣🤣
Alles weten maar nooit gaan bouwen story.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Markus »

Project van Stef is machtig mooi, kan nog een maatje groter



de oplossing met UHPC (beton) of epoxygraniet (mineralguss) is net alleen goedkoop (je gebruikt gevlakte staal platen) maar ook heel stabiel , niet moeilijk en dempt heel goed de trillingen

Je kunt er ook kleine machines mee maken
Greezt,

Markus
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door bartL »

Markus schreef: 06 aug 2022 00:28 Project van Stef is machtig mooi, kan nog een maatje groter
Lijkt me prachtig om zoiets zelf te bouwen. Je moet er alleen wel een flinke dosis tijd en budget voor hebben...
Ik vraag me alleen af hoe hij die Z-as zo netjes heeft kunnen uitlijnen aangezien de railzen al op het frame zitten voor montage. Wellicht ergens in de verbinding tussen de constructies, jammer dat ze daar niet wat over laten zien.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Kjelt »

Budget ga je schrikken zeker met de huidige metaalprijzen.
Een 2e hands machine waarvan je het frame etc. reviseert zou wel eens meer dan de helft voordeliger kunnen zijn en sneller operationeel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat mij bij veel van die DIY EG machines opvalt.. de strippen voor de rails liggen vaak op een stuk Spaanplaat, of betonplex dat voor de mal gebruikt wordt.. hoe vlak is dat spul?.. Ik zou toch geneigd zijn dat tegen een vlakplaat te gieten "Just to make sure".. daarom ben ik daar nog niet aan begonnen..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Kars-cnc »

Een indrukwekkend project, dat zeker! Maar over dat uitrichten van de Z-as...

Vanaf 5:05 tot 5:45 gaat de een 1um klokje over zo'n 30cm langs een granieten blokhaak naar beneden zonder ook maar een moment van 0.000 af te komen... Ik weet niet wat jullie ervaringen met 1um klokjes zijn maar mij lukt dat niet, ook niet als de uitlijning echt foutvrij is.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Markus »

Je moet er alleen wel een flinke dosis tijd en budget voor hebben...
Dat hangt ervan af hoe groot de machine is,

Het beton kost geen drol, alleen zand en bazalt toevoegen (beides kosten ook heel weinig)

https://www.moertelshop.com/NANODUR-Zem ... g-kaufen_4

En dan moet je staalplaat (12-20mm dikte ) meegieten, het beste is dan gevlakte (beste geslepen) gegloeide staalplaat kopen en ook dat is niet duur voor een kleinere machine

al met al schat ik voor het frame ergens tussen de 450 en 800 euro aan materiaal kosten (staal en beton) voor een machine van max xyz 300x300x200mm

En dat is rete goedkoop


Adressen voor dat soort staal vind je op het forum

Voor het stellen van het frame wordt meestal epoxy onder de voetplaten gespoten, maar er zijn andere manieren, het is zelfs mogelijk als je op een vlakplaat giet of tussen vlakke platen giet de boel meteen uit de mal goed vlak en goed haaks te hebben. Dat heb ik ooit geprobeerd en dat ging best wel goed.

Je kunt ook een kant en klaar frame kopen, dit bedrijf verkoopt deze zaken al vele jaren

https://www.thomas-zietz.de/

https://www.ebay.de/itm/133667598594?ha ... SwQ3hgLTRa

Deze meneer (van die grote machine video)

https://www.cnc-technik-mueller.de/

Verkoopt ongeveer hetzelfde, staat me iets bij dat ze dit vroeger samen deden (zo lang gelee)


Greetz,

Markus
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 06 aug 2022 13:46 Een indrukwekkend project, dat zeker! Maar over dat uitrichten van de Z-as...

Vanaf 5:05 tot 5:45 gaat de een 1um klokje over zo'n 30cm langs een granieten blokhaak naar beneden zonder ook maar een moment van 0.000 af te komen... Ik weet niet wat jullie ervaringen met 1um klokjes zijn maar mij lukt dat niet, ook niet als de uitlijning echt foutvrij is.
Dat dus. Viel mij ook op, ik heb nog zitten kijken of de taster de blokhaak wel raakte :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daarom gebruik ik ook geen digitaal meetgerei..
Naar wat ik begrepen heb interpoleren die digitale dingen net zoals onze stappenmotor aangedreven machines ook interpoleren
Echter.. is het resultaat van die machines wel dusdanig dat toleranties van ±0.01 ook daadwerkelijk haalbaar zijn, en dat meet ik dan weer met een mechanisch meetinstrument.

Meten overigens.. soms is het te grappig.. stel je voor.. in de werkplaats is het 30°C.. en een collega moet een passing draaien.. ø600 ofzo.. met een tolerantieveld van 0.03 mm bij alles boven de 275 mm, en een Temperatuurverschil van 10°C zit je al buiten je tolerantie door de uitzetting. Succes.. :lol:
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 06 aug 2022 19:33 Meten overigens.. soms is het te grappig.. stel je voor.. in de werkplaats is het 30°C.. en een collega moet een passing draaien.. ø600 ofzo.. met een tolerantieveld van 0.03 mm bij alles boven de 275 mm, en een Temperatuurverschil van 10°C zit je al buiten je tolerantie door de uitzetting. Succes.. :lol:
Daarom zet een goede klant i.e. eentje die zich bewust is van maatvoering, toleranties en temperatuur ergens de temperatuur op tekening waarbij gemeten moet worden en waarbij het product binnen specificatie moet zijn. Soms direct in graden Celcius, vaak ook via een verwijzing naar een of andere norm.

Tekeningen zat gezien waarbij de klant 20 +/- 0.2 graad opgaf. Vandaar dat hele machinepark en meetkamer op +/- 0.1 graad stond. Machines bleven vaak ook tussen bewerkigen door lopen. Hoofdspil draaien en sledes laten bewegen alsof er verspaand werd. Alles om de machines maar constant op temperatuur te houden.

Zodra de temperatuur meer dan 0.1 graad deed, ging er een alarm af en werd alle productie stil gelegd.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door bartL »

xander janssen schreef: 06 aug 2022 22:07 Daarom zet een goede klant i.e. eentje die zich bewust is van maatvoering, toleranties en temperatuur ergens de temperatuur op tekening waarbij gemeten moet worden en waarbij het product binnen specificatie moet zijn.
Mwah ik ben me heel erg bewust van toleranties e.d. maar ik heb nog nooit een temperatuur op tekening gezet. Het is maar net met wat voor producten je werkt.

Ik vind je verhaal overigens wel erg sterk en ben dan ook wel erg benieuwd over wat voor product en materiaal het gaat.
Als je staal neemt bij 0,1 graad verschil bij een diameter van 10cm bijvoorbeeld dan zet dat 0,12um uit (of krimpt). In dat geval zijn de bewerkingsruwheden van draaien en frezen al (vele malen) groter dan het tolerantieveld waarover we praten....🤔
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik al schreef.. ø600 of daaromtrent.. en dan zit je al met je uitzetting al ruim boven de grootte van het tolerantieveld.. kortom.. je weet niets..
'k ben zelf ooit de mist in gegaan met een stempelplaat, waar een zitting van ø220 0+0.02 in moest komen.. ja.. gefreesd bij 28°C.. toen ie een paar dagen later gemonteerd moest worden, was de werkplaats afgekoeld naar 20°C, en .. de snijring pastte er niet meer in..dat scheelde bij die temperatuur dus al meer dan het hele tolerantieveld.. dus ik kon em opnieuw op gaan spannen..

Als het echt krap komt:
xander janssen schreef: 06 aug 2022 22:07 zet een goede klant i.e. eentje die zich bewust is van maatvoering, toleranties en temperatuur ergens de temperatuur op tekening waarbij gemeten moet worden en waarbij het product binnen specificatie moet zijn. Soms direct in graden Celcius, vaak ook via een verwijzing naar een of andere norm.
Precies dat ja.. in de Gereedschapmakerij, hielden we de temperatuur in de gaten, en verrekenden die met de uitzettingcoefficient van het materiaal, als dat anders voor te grote afwijkingen zou zorgen.. , we hadden helaas geen geconditioneerde werkplaats..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 06 aug 2022 22:52 Wat ik al schreef.. ø600 of daaromtrent.. en dan zit je al met je uitzetting al ruim boven de grootte van het tolerantieveld..
Bij 10 graden zoals in jouw voorbeeld wel ja. Maar hier wordt 0.1graad aangehaald dat is wel een different cookie.
Plaats reactie