staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door bylefjild »

Je hebt gelijk, maar aangezien ik pas begonnen ben met de "cnc-reis" moe(s)t ik dit (zelf zorgen dat de z-as niet uit de lager loopt) nog ontdekken. Eindschakelaars (of zoiets als een z-as probe, zo heet het geloof ik) is een goed idee!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door andrefc101 »

bylefjild schreef: 31 jul 2022 10:56 Eindschakelaars (of zoiets als een z-as probe, zo heet het geloof ik)
Nee dus, heeft er niets mee van doen…. blijven lezen zou ik zeggen. Genoeg te vinden hier op het forum….
En kijk ook eens naar een forumdag, daar kan je heel veel opsteken.
bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door bylefjild »

Hoewel een Z Probe idd hier niet zo veel mee te maken heeft, is het uiteraard wel een handig hulpmiddel om het operationele nulpunt te bepalen, mits ik er natuurlijk voor zorg dat dat nulpunt niet zo laag is dat de spindel (weer) uit de lager loopt ;-) ! En natuurlijk zal ik blijven lezen, zeker ook op dit forum!
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door benkr »

Als je de nieuwe KO moer hebt let dan op met het er op draaien, zet de KO spindel strak tegen het vulstaafje wat in de moer zit en draai dan heel voorzichtig de moer op de spindel. Niet proberen dat staafje er zo uit te halen want dan liggen veel kans meteen alle kogeltjes op de grond. Als je iets voelt let dan heel goed op dat je niet de kogeltjes uit de banen drukt. Toen ik het de laatste keer deed heb ik de witte afsluitring er uit moeten halen om het goed te laten gaan, met ring wilde er telkens kogeltjes ontsnappen. De ring kun je later makkelijk terugplaatsen, maar let wel op dat je hem al wel op de spindel plaatst, anders lukt dat misschien later niet meer omdat er dan iets in de weg zit.
bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door bylefjild »

Heel erg bedankt voor de deze tips! Ik vroeg mij idd al af wat die zwarte staaf in de moer voorstelde, maar nu snap ik het idee er achter.
bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door bylefjild »

Vandaag geprobeerd de boel te monteren, maar ondanks alle voorzichtigheid ging het toch mis met de kogeltjes. Gelukkig geen kogeltjes kwijt, maar hoe precies de kogeltjes weer terug in de lager te krijgen was mij nog niet duidelijk hoewel dat in dit draadje in het begin wel een soort is toegelicht. Maar gelukkig vond ik deze YT instructie: https://youtu.be/8a14YbmUEHE en is het uiteindelijk gelukt! Ik hoop dat deze informatie ook nuttig is voor anderen. Het schijnt dat je zo af en toe de kogeltjes moet vernieuwen en dan is deze YT ook nuttig. De meneer noemt dat "repacking".
Plaats reactie