Software om DXF te ontleden.

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Software om DXF te ontleden.

Bericht door hobbybob »

Hi Ballegoyen,

UIteraard kan dat met Lightburn!
Gewoon je file ungroupen, 1 knopje DELETE DUPLICATES en klaar ;-)
Wat is het toch een fijn pakket he?
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Software om DXF te ontleden.

Bericht door Palmerlivesteam »

Een dxf bestand kun je gewoon openen/bekijken met Notepad.

Als het echt exact dubbele lijnen betreft dan zou je natuurlijk dezelfde coordinaten van het start en eindpunt moeten tegenkomen. Zou maar een deel van een lijn overeenkomen dan wordt het al moeilijker.

een methode is om de lijnen enz. die je nodig hebt overbrengen naar een aparte laag en als je daar mee klaar bent alle andere lagen bevriezen. Met het commando WBLOCK schrijf je nu het overgeblevene naar een apart bestand weg welke je dan opslaat als dxf.

Met het commando OVERKILL heb ik minder goede ervaringen. PURGE is wel mijn grote favoriet.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Software om DXF te ontleden.

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 06 sep 2022 14:11Inkscape?
Nee.. nooit Inkscape gebruiken voo CAD-toepassingen, inkscape is voor grafisch werk.

Qcad beschikt ook over een funcie om dubbele lijnen eruit the halen, en om 3D dxf's plat te maken.... want een verschil in de z-as is net zo erg als een dubbele lijn..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Software om DXF te ontleden.

Bericht door serum »

Dagen en daaaagen aan laserwerk gemaakt met inkscape. (om wat corrupieproblemen in DXF's weg te poetsen die acad (het programma voor, door en van profs) eruit te vissen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Software om DXF te ontleden.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat zegt dan niet veel goeds over die profs...

Maar.. zoals een voormalig werkgever me ooit leerde:" shit in= shit uit"..

Als jij er goede en reproduceerbare resultaten mee behaalt, gewoon doorgaan, maar voor iemand die geen ervaring heeft met inkscape zeg ik: niet doen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Software om DXF te ontleden.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor iemand die geen ervaring heeft met autocad zeg ik, niet doen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Software om DXF te ontleden.

Bericht door serum »

Helemaal mee eens hoor Arie. Ik heb in de loop der jaren een hekel ontwikkeld jegens dxf's.. Als je dan een stukje software hebt gevonden dat je in staat stelt om lijntjes te groeperen en er de juiste kleurtjes aan te geven voor de laser, de open contourtjes koppelt, is het voor mij wel de oplossing. Als ik ze (dxf) krijg van een architect voor het uitwerken van een trap of balie begint het gezeik al met een origin offset van een tighonderd meter. Als je dan door alle ellende heen hebt geworsteld loop je glashard vast op de open contouren van de getekende ruimten. Nou ja, ik ben er allesbehalve fan van. Doe mij een step en ik krijg er binnen een paar tellen een (be)werkbaar product van.

Ik moet de eerste DXF nog ontvangen waar ik iets bruikbaars mee kan zonder extra handelingen. En als ik de vragen van vrienden op de app krijg met DXF problemen ben ik kennelijk niet de enige. (of je verzamelt de mensen om je heen die uit hetzelfde kreupelhout gesneden zijn)

Een jaar of 15 terug maakte ik een DXF vanuit solidworks en opende die in mastercam, dat ging dan wel vlekkeloos.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Software om DXF te ontleden.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik begin nu ook jouw voorkeur voor step te begrijpen..
Dan is het voor jou namelijk niet anders dan voor mij, gewoon een 2D projectie van een ruimtelijk ding.

Ik heb dan weer geen hekel aan dxf, maar dat komt ook doordat alle door mij gegenereerde dxf bestanden zo uit alibre komen, en na wat digitaal poetswerk in qcad zo in cambam geladen worden..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Software om DXF te ontleden.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, duuh. Jullie vergelijken appels met peren.
Een step file is een volume, een autocad file is een kladblok met krabbels.
Het grote verschil, als een contour niet klopt kun je er geen volume van maken, (dan loopt de vloeistof er uit :mrgreen: )

Wat ik met dxf's nog wel eens doe, ik importeer ze in SW, maak er een extrusie van, dat is de ultieme controle dat het klopt.
(dan heb ik dus weer de geëxporteerde dxf waar Arie ook mee werkt)
Maar tekeningen van toeleveranciers zijn vaak een drama, gewoon omdat er door veel mensen gedacht wordt dat ze het truucje beheersen, maar tekenen blijft toch nog steeds een vak.
In het verleden zelfs echt kliederwerk gezien en de maten gewoon de gewenste maat ingevuld in plaats van de gemeten maat van acad. Dan is het echt net zo slecht als een potlood schets, en kom je ook dingen tegen die dus niet kunnen. (in het kader van: 'poltood is gewillig')

Maar als je zelf tekent en de boel gewoon netjes aan laat sluiten door trimmen en afronden, is dxf een prima bestand.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Software om DXF te ontleden.

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 jan 2023 09:11 . . .netjes aan laat sluiten door trimmen en afronden, is dxf een prima bestand.
Zo is het !
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Software om DXF te ontleden.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 06 sep 2022 12:22 Voor de lasermachine maak ik (noodgedwongen) vaak gebruik van DXF files. De files zijn niet altijd even betrouwbaar en hebben vaak onzichtbare dubbele lijnen in de file zitten. Zal voor velen wel herkenbaar zijn.
Nu ben ik op zoek naar software waarmee ik een dxf file kan "ontleden" en de dubbele en onzichtbare lijnen zichtbaar kan maken en verwijderen.
Kan iemand mij de juiste weg wijzen naar software die dit kan?
keesfrees schreef: 20 jan 2023 09:22
hugo stoutjesdijk schreef: 20 jan 2023 09:11 . . .netjes aan laat sluiten door trimmen en afronden, is dxf een prima bestand.
Zo is het !

en daar wrinigt em dus de schoen voor de TS, hij is voor zijn DXF bestanden afhankelijk van "technische onbenullen", en ga die maar eens een cursus "hoe maak ik een nette dxf" geven.. dat gaat em niet worden.. die mensen kunnen iets ontwerpen, en daar een dxf af trekken, en dat is het dan voor ze..
als bewerker moet je dan van die lijnenbrei iets bruikbaars zien te maken, ga er maar aan staan.<

de meest eenvoudige methode blijft mijns inziens toch een echt CAD pakket, waar je dubbele, lijnen, en zero length entities kan verwijderen, en de boel plat kan drukken..

iets wat ik ook gemerkt heb.. hoe lager de DXF versie, hoe minder problemen, ik herinner me nog de periode dat CAMBAM moeite had met R20 en hoger DXF bestanden, sindsdien doe ik alles in R14, want lager dan dat kan ik uit Alibre niet opslaan.. eventueel... kan ik daar met QCAD nog een R10 DXF mee genereren.. en die doen het altijd...
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Software om DXF te ontleden.

Bericht door zeeschuim »

Vcarve heeft allerlei tooltjes om dxf te temmen, contouren sluitend maken, dubbelen lijnen zoeken en verwijderen, nodes te zien en versimpelen of een teveel te verwijderen.
Een heerlijk programma!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Software om DXF te ontleden.

Bericht door serum »

Ja, die features zitten er niet voor niets in.. Heb er vaker naar gekeken naar die software. Misschien toch eens aanschaffen, je kan er andere creatieve dingen mee dan dat je in Fusion kan en dat makkelijker omzetten naar gcode. (en je kan dan weer geneste DXF's gebruiken die je kan voorzien van de geautomatiseerde toolbanen, en dan wil ik toch wel weer naar DXF, als de applicatie die ze genereert ze maar zonder tussenkomst van extra werk productierijp heeft)

Ervaring met CAM leert, hoe meer je geautomatiseerd hebt, hoe foutlozer het proces werkt. (maar dat zegt waarschijnlijk meer over mijn prestatiefactor onder druk)..
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Software om DXF te ontleden.

Bericht door Portje »

Een handig filmpke
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie