G code

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

G code

Bericht door Grafjan »

Op mijn werk hebben ze een oude co-slijpmachine geretrofit of zoiets. Er zit een nieuwe fanuc besturing op, welke weet ik niet precies. De mensen die de besturing geprogrammeerd hebben naar wensen van de co-slijper hebben volgens mij zelf G code’s gemaakt. Kan ik dat ook? Als er bv, ik zeg maar wat, een G193 aangeroepen word, dan vul je bv in: G193 B5 C10 R1 S15000 F800, dan ben ik er al wel uit dat dat hij die waardes in parameters zet. Dan is B #2 C #3 R #15 enz. Maar die G code roept dan volgens mij een macro op. Ik snap niet hoe dat hij dat doet. Iemand enig idee? Bij voorbaat dank.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: G code

Bericht door Grafjan »

Niemand?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: G code

Bericht door andrefc101 »

G193 is een zelf gedefinieerde macro die in het systeem staat.
Tijdens het oproepen kan je dan een waarde geven aan de parameters, in dit geval B, C en R.
Dus in dit geval is G193 zelf de macro! Wat erin staat weet ik uiteraard niet, deze is door die leverancier geschreven.
Wel kan je een backup van het systeem maken (in dd Fanuc controller), daar zie je deze G193 dan in staan en kan je hem aanpassen enzo. Met een restore plaats je hem dan weer terug.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: G code

Bericht door Grafjan »

Dank U daar heb ik wat aan. De co-slijper moet heel vaak een rechthoek met afronding radiussen programmeren en de maten zijn altijd anders. Hij moet dan elke keer al die coördinaten invoeren. Ik dacht daar kan ik makkelijk een parameter programma voor maken. Maar als ik zo’n programma in een G-code kan vangen, dan zou dat natuurlijk helemaal sjiek zijn.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie