Plastic fantastic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Plastic fantastic

Bericht door spinningwheels »

Ik vind het maar lastig.
Ku(ns)t stof bewerken.
Klusje voor mijzelf dus uurtjes tellen niet.
Maar vooral het binnen draaien is een drama. lintspanen dus na iedere slag pauze en de zooi weghalen. Kan ook maar weinig van de binnendiameter per keer uitdraaien zet ik 2 mm voor de beitel verstopt de boel.
Buiten draaien dat gaat wel, goed kijken waar de lintspaan heen vliegt opvangen en klaar.
En dan de zooi die eraf komt. deze bult was een schijfje van 60 mm dik waar een gat van 190 in moest

plastic.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Plastic fantastic

Bericht door Kars-cnc »

Ja, kunststof geeft een boel troep. Gelukkig niet de meest vervelende spanen die je in je werkplaats kunt hebben.

Wat ik soms doe is de stofzuiger vlak bij de beitel houden, zodra het lukt de lintspaan direct van de beitel de slang in te krijgen kun je vele meters spaan maken zonder dat het om je werkstuk slaat e.d.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Plastic fantastic

Bericht door FreesKever »

Wees blij dat het hobby is.

Ik heb het ooit eens voor m'n werk gedaan.
Nylon met een snedediepte van 12mm en 0.2mm aanzet. Dat spul ging met een mooie boog weg en kwam 2 meteer verder op een hoop terecht.
Ziet er leuk uit tot dat er iets fout gaat. Zo een spaan snijdt eerst tot op het bot voor hij breekt.

Mijn baas was boos op mij omdat ik meer dan een meter van de draaibank af ging staan. "Dan kon ik niet op tijd ingrijpen". Maar als er iets fout gaat ben je toch altijd te laat met zo iets. Het enige verschil is of je zelf de machine nog uit kunt zetten, of dat iemand anders dat voor je moet komen doen omdat je zelf om de spindel gewikkeld zit. Het moest ook allemaal snel enzo, want tijd kost geld. Het was een stukje van de reden om ander werk te gaan doen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Plastic fantastic

Bericht door spinningwheels »

Kars-cnc schreef: 17 sep 2022 08:41
Wat ik soms doe is de stofzuiger vlak bij de beitel houden, zodra het lukt de lintspaan direct van de beitel de slang in te krijgen kun je vele meters spaan maken zonder dat het om je werkstuk slaat e.d.
En bedankt. dat werkt dus niet. Heb zo,n ding zonder stofzak.
Het opzuigen ging helemaal geweldig. maar mooi een grote strakke kluwe in de stofzuiger,
20 minuten bezig geweest om dat er weer uit te krijgen
In theorie kan ik praktisch alles
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Plastic fantastic

Bericht door motormuis »

Ik draai niets anders :mrgreen:
Ik draai met een toerental van 480 rpm 90 % van mijn werk en 10 % lager
voorzet tot 10mm de laatste spaan probeer ik niet kleiner te krijgen dan 1 mm
door het lage toerental kan ik de spaan met de hand pakken en weg leiden zo heb ik zelden dat hij gaat wikkelen
heb zo al gaten uitgedraaid met een diepte van 320mm en diameter van 25,4
POM en PVC breken nylon polyethyleen en polypropyleen breken niet ze kunnen het materiaal uit de klauw trekken
met alle gevolgen van dien
Remco misschien moet je toch eens na het einde van de wereld en dan nog een stukje dan kan ik je laten zien hoe ik het doe
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Plastic fantastic

Bericht door spinningwheels »

motormuis schreef: 17 sep 2022 16:10 I
Remco misschien moet je toch eens na het einde van de wereld en dan nog een stukje dan kan ik je laten zien hoe ik het doe
Hans. Dank je wel voor het aanbod.
Ik draai het spul eigenlijk te weinig. om er bij jou een lesje in te komen nemen.
Gebruik wisselplaten voor alu. die zijn mooi scherp.
Zal met toerental eens flink onderuit. Was stukje van 230 rond en had er goed 1000 toeren opstaan.
met een voeding van 0.4 per omw /
Voor buiten draaien is dat prima. soms even de beitel net iets onder een andere hoek zodat de spaan de goede kant opvliegt . Alleen binnen draaien. dat is drama
In theorie kan ik praktisch alles
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Plastic fantastic

Bericht door xander janssen »

spinningwheels schreef: 16 sep 2022 23:50 deze bult was een schijfje van 60 mm dik waar een gat van 190 in moest
Je kunt ook proberen niet alles in spanen om te zetten. Zoek maar eens in YouTube op "trepanning".

Idee is dat je met een soort van gatenzaag de kern eruit draait en dat soms tot een meter :shock: diep. Voordelen:
- veel sneller dan alles omzetten in krullen
- veel minder afval
- kernmateriaal kan weer gebruikt worden, mooi bij heel duur materiaal.

Ooit eens een schijf in een ring moeten veranderen en de volgende aanpak gebruikt o mdat ik geen trepanning tool wilde maken:

- centraal klein gat gemaakt en dan de schijf met een bout vast op een verdeeltafel vastgezet.

- ondermaatse kern eruit geboord middels chaindrilling van een cirkel op de verdeeltafel. Met een cnc freesbank was dat nog makkelijker geweest maar die had ik toen nog niet.

Hier een rechte lijn voorbeeld van chain drilling:



- daarna op draaibank inwendig aan de maat gedraaid

-omgespannen en op rondheid geklokt en de buitenkant aan de maat gedraaid.
JanF
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Plastic fantastic

Bericht door JanF »

Ik zou de voeding en snedediepte wat groter nemen.
Ik geef het zoveel gang dat het materiaal in kleine brokjes van de beitel schiet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plastic fantastic

Bericht door DaBit »

Gatenzaag gebruik ik ook wel eens voor het eerste stuk als het grote gat helemaal door mag. Gewoon zo'n simpel ultragammel ding uit de bouwmarkt. Eigenlijk moet ik nog ooit iets beters, maarja, dat bedenk ik natuurlijk nooit vlak voordat ik 'm nodig heb. En dan heb ik meteen ruimte voor de binnendraaibeitel.

Daarna heb ik de luxe van een kabouter die de beitel op de draaibank stuurt. Die heb ik al lang geleden verteld dat-ie bij het voordraaien regelmatig even de beitel terug moet trekken in de tegenovergestelde richting waarin er gevoed word om de spaan te breken. Dat scheelt echt de wereld. Bij de laatste gang kan ik dat echter niet doen; dat terugtrekken zie je. Dus dan alsnog spaan proberen te vangen of vogelnest.

Maar als ik de kans krijg doe ik kunststoffen als nylon, PE, etc. liever op de frees dan draaibank. Die kan ook circeltjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Plastic fantastic

Bericht door pieter dr200 »

in het verleden had ik ook een draaiklus in kunststof.
werkstof s hdpe om precies te zijn, een lastig materiaal om te bewerken.
hier had ik ook van alles geprobeerd, maar het beste ging het met een afzuiging er bij.
alleen een stofzuiger zit zo vol, maar door de motor in een 200l olie drum te maken ging het goed.
als je ringen gaat maken kan je natuurlijk ook kop steken op de draaibank, net zoals afsteken maar dan in de andere richting.

wat ook handig is een aluminium plaat met een grotere radius er aan, sommige kunststoffen veren erg waardoor ze niet makkelijk glad draaien.
met een grotere radius heb je eenvoudiger een glad resultaat.
Plaats reactie