Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door MeMoRy »

Hoi, ik ben nieuw en zal me binnenkort introduceren. Ik ben nu voor de tweede keer gestart met verspanen, maar loop nu weer tegen hetzelfde aan: hoe kom je aan basismaterialen. De lokale bouwmarkt heeft niet veel keuze en is erg duur.
Ik koop wel eens dingen via markplaats, of van een veiling op Troostwijk oid. Maar echt keuze heb je dan niet.

Voorbeeld, ik wil een adapterplaat voor een nieuwe 4-klauw voor mijn draaibank maken en zoek een plak gietijzer staf 100mm diameter. Ik heb wel wat groothandelaren gevonden, maar daar heb je een minimum orderbedrag nodig, en een KVK nummer. Waar kan de hobbyist iets halen (ik woon in Utrecht).

(Ik volg diverse hobby metaalbewerkers in de VS op youtube, en daar kan je gewoon bij McMaster-Carr bestellen. Maar hier in Nederland heb ik nog niet zoiets gevonden)
Hebben jullie ideeen? Waar halen jullie je spullen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door hfjbuis »

Ik (particulier) haal het meeste bij kelders in boxmeer https://www.kelders-boxmeer.com/nl. Daar ligt veel aluminium, staal, RVS en messing. Soms staat er een type op maar meestal niets. Ik ga er één keer per jaar naar toe.
In Eindhoven bij Teunissen https://www.metaalhandelteunissen.nl/ is ook zoiets te koop, maar daar ben ik nooit geweest.
In het dorp (hoensbroek) is een ijzerboer waar warmgewalst staal en blank staal (onbekende types) te krijgen is in lengtes naar keuze. Ook in Sittard, maar daar moet ik een lengte afnemen en om het in de auto te krijgen komen er ook nog zaag kosten bij.
Verder op markplaats soms aluminium en POM.
Borenexpress in heerlen (https://borenexpress.nl/m-titanium-alum ... verenstaal) is met de verkoop van metalen gestopt. Daar is nog aluminium en titanium.
Soms is er bij de lokale oudijzerboer ook wel iets bruikbaars. Daar moet je dan regelmatig lang gaan. Ook bedrijven die metaal verwerken hebben wel wat maar die hebben meestal vaste afnemers.
Op de auto sloop zijn kardan en steek assen te krijgen voor een redelijke prijs.
Bij sommigen botenbouwers ligt ook wel eens wat.
De bouwmarkten (Gamma Praxis Hornbach) verkopen ook wel iets, maar dat is klein spul en niet goedkoop.

Verder is hier op het forum viewforum.php?f=21 ook wel wat te krijgen. Gewoon even proberen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door MeMoRy »

Bedankt voor de tips!
Gietijzer lijken ze allemaal niet te hebben.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Peter Bijlholt
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi, ik geef je een aantal bedrijven waar ik inkoop;
aluminiumopmaat.nl
wilmsmetall.de
dhzstore.nl
ijzershop.nl
Vooral de laatste twee zijn erg snel.
Succes.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door P1-Engineering »

Voor gietijzer kwam ik laatst een filmpje tegen van iemand die daar van die gewichtheffen schijven voor gebruikt. Ook om een adapterplaat voor de draaibank van te maken. Vond dat wel een leuke ''out of the box'' denken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door Bjornski1976 »

Vergeet de lokale schrootboer niet, daar kan ook nog wel eens e.e.a liggen
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 17 okt 2022 15:33 Is dit iets? https://www.maatmetaal.nl/nl/gietijzer/
Gietijzer is wel een lastige om daar een leverancier voor te vinden.
Ik denk dat ik bij dit adres in een ver verleden ook wel eens een stukje besteld heb.

Om nu gewichten te gaan gebruiken, lijkt me niet zo handig i.v.m. oncontroleerbare kwaliteit.

Die montage flens kan toch gewoon van een stuk staal, de betere drieklauwen (lees hogere toerentallen) zijn ook van staal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door xander janssen »

Gewichten uit de sportschool zijn inderdaad maar beperkt bruikbaar. Vaak heel harde huid met veel zand erin (eerst eraf slijpen met haakse slijper om beitelplaatjes te sparen) en ook vaak veel gietgallen/holtes in.

Soms worden ze wel gebruikt als vliegwiel door modelbouwers die stationaire motoren bouwen. Hier maakt een gietgal namelijk niet zoveel uit. Die kan voor het aanbrengen van de verf met 2 componenten plamuur gevuld worden.

Voor cilinderbussen en zuigers is het gietijzer van gewichten dus echt niet bruikbaar, dan moet je echt kwaliteits gietijzer, liefst GG25 gezien de uitstekende bewerkbaarheid en vervolgens uitstekende loopeigenschappen.

https://www.rcm-machines.com/de/materia ... stoffe?p=1

Hier hebben ze ook gietijzer van goede kwaliteit
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door MeMoRy »

P1-Engineering schreef: 17 okt 2022 20:13 Voor gietijzer kwam ik laatst een filmpje tegen van iemand die daar van die gewichtheffen schijven voor gebruikt. Ook om een adapterplaat voor de draaibank van te maken. Vond dat wel een leuke ''out of the box'' denken.
Ja, dat idee had ik ook. Ik heb twee bedenkingen erbij:
- is het wel echt puur gietijzer, wat goed gegoten is? Als het "chinees" spul is, kan het vanalles zijn. Dan weet ik niet of de sterkte gewaarborgd is. Zou het niet fijn vinden als de x-klauw met 1700 tpm loskomt en zich in mijn voorhoofd boort.
- Die schijven zijn vaak onhandig van vorm en dan weer dun in het midden.
Afbeelding
Op z'n dikst 10mm, dus als de randen er evt af moeten, blijft 5mm over... dat is nogal krap.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 okt 2022 07:23 Die montage flens kan toch gewoon van een stuk staal, de betere drieklauwen (lees hogere toerentallen) zijn ook van staal.
Ja, zou wellicht kunnen als ik geen gietijzer zou kunnen vinden. Ik heb wel eerder een adapterplaat van staal gemaakt. Maar wilde het nu "beter" doen.
Ik heb begrepen dat gietijzer meestal wordt gebruikt omdat ze niet zo snel blijven plakken aan de flens.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door assink »

Er zijn bij diverse adressen ook "rohlingen" verkrijgbaar.
En de duitse ebay is ook een goed adres, net als hier eerder genoemd, wilms metall.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb eens GG25 gietijzer gekocht op de Duitse e-Bay bij deze aanbieder: https://www.ebay.de/str/schnellgutgunstig
Prima spul voor een redelijke prijs destijds. Hoe het nu is met die toegenomen grondstof prijzen weet ik niet.

Maar los daarvan snap ik het voordeel van een gietijzeren adapter schijf niet zo. Ik heb zelf een adapterschijf voor mijn vierklauw gemaakt van RVS en wat het ook doet, het plakt zeker niet! Zo'n adapterschijf wil je eigenlijk zo dun mogelijk houden want dan blijft je klauwplaat dichter bij de lagers van de spindel. Maar een dunne gietijzeren plaat lijkt mij gevaarlijk. Gietijzer buigt niet, het breekt zonder waarschuwing.
Plaats reactie