Regelbare blower

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Regelbare blower

Bericht door Toxiq »

Door een verhuizing en heel veel verbouwwerk is het CNC op een laag pitje (gedoofd) gekomen
De machine staat er wel maar geen tijd om er iets mee te doen en daardoor ook al lang niet hier geweest
Echter zit ik met een probleem waarvan ik hoop dat er hier iemand is die daar wat licht in de duisternis kan schijnen

Ik ben een kachel aan het verbouwen, ik wil de verbranding maximaliseren zodat zo schoon mogelijk is
Daar heb ik een ventilator bij nodig die lucht in de verbrandingskamer blaast, deze lucht word via een stuk stalen buis met gaatjes (2mm) die centraal in de verbrandingskamer staat geblazen

Ik heb het volgende al geprobeerd
  • Een vijverluchtpomp van 70 liter per minuut, dat deed het wel aardig maar nog geen blauwe vlammen
  • Toen een slakkenhuisventilator, veel lucht verplaatsing maar geen kracht dus bij het inblazen smoorde de ventilator
  • Een verffohn deed ook wel iets, minder dan de vijverluchtpomp maar zeker meer dan de slakkenhuisventilator
Nu een ventilator uit een CV ketel, dit blaast lekker door en bouwt ook wel wat druk op, deze ventilator is perfect, eigenlijk te perfect... met als gevolg dat hij zoveel lucht geeft dat het te veel is en de vlammen een eigen leven gaan leiden
Ik wil dit dus verminderen, de ventilator is een 230v model, heeft een stekkertje voor de stroom en nog iets van een 5polige aansluiting, als ik er stroom op zet draait hij op volle snelheid, dat moet minder
ik probeerde een motordimmer (ooit gekocht via aliexpress, werkt prima op mijn slijpbankje) maar dan doet de ventilator niks meer, ook niet op vol vermogen
daarna een gewone lichtdimmer geprobeerd, werkt ook niet....

Ik zoek dus een oplossing met een ventilator/blower die te regelen is, bij voorkeur geen honderden euro's en ik binnen niet al te lange tijd in huis kan hebben zodat we de winter enigsinds behachelijk door kunnen brengen

Iemand een idee voor een bruikbare ventilator of iets dat wel te regelen is (er zijn zoveel van die ventilator modellen)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Regelbare blower

Bericht door motormuis »

zou een regelaar van een plafon ventilator werken
de ventilatoren die gebruikt worden om in hallen de warmte na beneden te drukken of zijn die speciaal gewikkeld ?
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Regelbare blower

Bericht door Toxiq »

ik ben via een vriend inmiddels iets verder, de ventilator die ik heb schijnt een stappenmotor te zijn, dat word dus niks (tenzij ik hem mechanisc ga knijpen)
Ik heb nog een andere liggen, dat is een 24v versie, die zou met een 3 pins PWM controller moeten werken, ik probeer daar nu wat wijzer in te worden, daar snap ik ook de b*llen van zeg maar

ps motormuis, woonde jij niet ergens in Venlo ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Regelbare blower

Bericht door Bjornski1976 »

Is de inlaat niet te knijpen zodat ie minder kan aanzuigen? Op een manier zou je ook de toevoer moeten aanpassen op de hoeveelheid brandstof indien dat niet een continue aanvoer is.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Regelbare blower

Bericht door Toxiq »

Voor de aanvoer van brandstof heb ik een plunjerpompje, ik moet alleen nog iets zien te vinden dat instelbaar is met iets van 50 tot 200 pulsen per minuut, een relais die zo instelbaar is, de meeste tijdsinstelbare relais die ik ken doen hooguit instellingen op minuut basis

De inlaat is niet te knijpen, in dien zin.... toen ik mijn hand er op legde blies hij nog altijd wel een 80% van het vermogen, lijkt er dus op dat er ook van de andere kant lucht aanzuigt, dat is natuurlijk wel te regelen met een soort van klep zodat maar een deel van de lucht naar de verbrandingskamer gaat, maar dat is niet heel nauwkeurig te regelen vrees ik
De 24v die ik heb liggen is iig een stuk simpeler, als ik dat aan de praat krijg met een 3pins PWM controller (en die dus gevonden krijg) dan gaat het de goede kant op
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Regelbare blower

Bericht door motormuis »

ik heb mijn bedrijf in Swalmen da ben ik ook de meeste tijd
je ben van harte welkom
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Regelbare blower

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Toxiq schreef: 08 okt 2022 21:02 Daar heb ik een ventilator bij nodig die lucht in de verbrandingskamer blaast, deze lucht word via een stuk stalen buis met gaatjes (2mm) die centraal in de verbrandingskamer staat geblazen
  • Toen een slakkenhuisventilator, veel lucht verplaatsing maar geen kracht dus bij het inblazen smoorde de ventilator
Als die slakkenhuis ventilator teveel smoorde, zijn de gaatjes in de buis misschien te klein / te weinig. (of buis te dun)
Volgens mij hoor je geen druk in je verbrandingsruimte te hebben, dus kan die ook niet smoren.
Bij teveel lucht zou je ook nog teveel af kunnen koelen, ook niet goed.

Die ventilator met 'stappenmotor' is wel het mooist regelbaar, als je de juiste aansturing kunt vinden. Zal wel BLDC zijn uit een CV ketel of zo.

DC is natuurlijk ook lekker regelbaar.
Als je dan in de inblaas buis een waterkolom drukmeter zet, heb je een idee wat het toerental met de druk en dus volume doet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Regelbare blower

Bericht door Toxiq »

Dat klopt, die zijn ook te klein, wel voor een ventilator die vooral veel volume moet doen (en geen druk nodig heeft).
Bijgaand een filmpje hoe de boel brande met een luchtslang van de compressor, niet vol open, het lijkt heel hard te blazen, maar dat valt best mee, de ventilator uit de CV ketel blies vele malen harder

https://www.youtube.com/watch?v=sGgEDTFx_Ck

ongetwijfeld is zo een ventilator uit een ketel met de juiste sturing prachtig te regelen, maar ik heb de spullen uit de ketel niet en de kennis daar al helemaal niet :lol:

Die losse blazer doet zeker genoeg, meer dan... (oh chips momentje)
https://youtu.be/bx9SVZ_nBzQ

Ik heb nog een soortgelijke liggen, die is op 24v en die heeft PWM aansluiting (3pins) echter daar kom ik ook niet veel verder mee.
pwm.jpg
Ik zie zat controllers, maar die zijn eigenlijk allemaal 2 pins (of beter gezegd vier, 2x in en 2x uit)
De fan die ik heb heeft iets anders nodig vermoed ik dus, maar wat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Regelbare blower

Bericht door Toxiq »

Inmiddels een simpel PWM controller in huis, regelbaar van 0 tot 100
Als ik die aansluit op de - en + dan zijn de stappen vrij grof en vanaf standje 12 a 13 lijkt de blower op maximale capaciteit te draaien

Nu heeft de blower 5 aansluitingen, ik ging er eerder van uit + - en dan stuks voor de PWM maar dat blijkt niet zo te zijn

Hoe sluit in de blower nu juist aan ? zet ik op de PWM pin de + van de controller of is het aansluiten op gewoon - en + prima
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Regelbare blower

Bericht door motormuis »

ik heb een ventilator die aan het plafon gemonteerd wordt om de warmte na beneden te drukken
da zit een schakelaar bij met 5 of 6 standen weet ik niet meer precies
zou dat wat zijn
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Regelbare blower

Bericht door HD13 »

Toxiq schreef: 09 okt 2022 15:56 Dat klopt, die zijn ook te klein, wel voor een ventilator die vooral veel volume moet doen (en geen druk nodig heeft).
Bijgaand een filmpje hoe de boel brande met een luchtslang van de compressor, niet vol open, het lijkt heel hard te blazen, maar dat valt best mee, de ventilator uit de CV ketel blies vele malen harder

https://www.youtube.com/watch?v=sGgEDTFx_Ck

ongetwijfeld is zo een ventilator uit een ketel met de juiste sturing prachtig te regelen, maar ik heb de spullen uit de ketel niet en de kennis daar al helemaal niet :lol:

Die losse blazer doet zeker genoeg, meer dan... (oh chips momentje)
https://youtu.be/bx9SVZ_nBzQ

Ik heb nog een soortgelijke liggen, die is op 24v en die heeft PWM aansluiting (3pins) echter daar kom ik ook niet veel verder mee.

pwm.jpg

Ik zie zat controllers, maar die zijn eigenlijk allemaal 2 pins (of beter gezegd vier, 2x in en 2x uit)
De fan die ik heb heeft iets anders nodig vermoed ik dus, maar wat
Misschien even zoeken naar de manual van het apparaat waar die 24V ventilator in zat.
Valt soms aan de hand van schema te achterhalen wat waar zit.
Ding geeft misschien signalen terug beterffende toerental en storing.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Regelbare blower

Bericht door kawarider »

Leuk experiment :lol:

Het lijkt erop dat je buitenbuis te klein is. Deze wordt geraakt door de vlammen. Hierdoor koelen deze en mis je laatste restje verbranding met vervelende uitstook tot gevolg. Voor een goede verbranding wil je turbulentie en hitte.

Is er geen schoorsteen op te zetten die voor natuurlijke trek zorgt? Dan ben je een hoop geregel kwijt.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Regelbare blower

Bericht door Toxiq »

Kawarider
Daar heb je misschien wel een punt, zover was ik nog niet :-)
In de vele filmpjes die ik zie blazen ze hard tegen de zijwand aan en lijken de branders soms kleiner (ik zit op 160mm buitenmaat)

Vanaf het begin heb ik 1 fout gemaakt, de pilaar in het midden is gelast, dus er ff uithalen en gaatjes opboren is geen optie
Ik begin er wel voor te voelen de boel los te halen en opnieuw te lassen en dan met schroefdraad, dan is aanpassen makkelijker
Grotere gaatjes zorgt misschien voor minder stuwing wat positief zou kunnen werken

Als ik de blower harder zet (en dus nog harder tegen de wand aan blaas) worden de vlammen wel blauwer...
Zojuist een langere test gedaan en ruim 2 uur laten branden, nu is het vrij warm buiten maar de werkplaats liep aardig op qua temp (30 graden in de nok, 23 een stuk lager en nog geen 1,5 liter verstookt

Voor nu is het afregelen van de oliepomp een nieuwe uitdaging, in heb een soort van pulsrelais, die is instelbaar op tijd (van zeg 0.03 sec tot 300min per puls
echter is het verdraaien lastig nauwkeurig in te stellen en van 2,4 puls naar 3,8 is op gehoord een klein stapje maar als je het uitrekend is dat al gauw 55% meer

Het mooiste zou zijn iets met een display dat afleesbaar is ?

Een Arduino/Raspbery ?? helaas kan ik deze zelf niet programmeren, maar zoiets zou wel fraai zijn
functie 1 het regelen van de pulsen van de oliepomp
functie 2 het regelen van de ventilator snelheid

HD13, helaas, het is een kriigertje, geen idee waar hij uitkomt (behalve uit een cv ketel)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Regelbare blower

Bericht door kawarider »

Ook dat doseren doet iedereen met een druppelaar ipv pomp. Je kijkt de verkeerde filmpjes :lol: :roll:

Edit, eerste filmpje dat ik zo vind.

https://www.youtube.com/watch?v=VjAbDpjRUyw

Ook die blower is niet direct nodig als je beetje schoorsteen hebt.

Bij Ikea heb je die rvs schaaltjes, die lenen zich buitengewoon voor een dergelijk experiment. Olie erin laten druppelen nadat je er eerst een brandend papiertje in hebt gelegd. Schaaltje wordt roodgloeiend en als je kunt zorgen dat de lucht goed turbulent ingezogen wordt, ben je vertrokken.
Plaats reactie