ijzer frezen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door javanree »

TomAndKobus schreef: 14 okt 2022 16:45 Mooi, ik ga binnenkort wat frezen bestellen. En een blok ijzer en dan gaan we het proberen. Iemand nog een adres om wat constructie staal oid te kopen?
Bedankt voor alle hulp verder, ik denk dat ik er verder wel uit ga komen.
Metaalwinkel.nl , kun je afhalen (zitten oa in Rotterdam en Utrecht) en breed assortiment.
Maar gewoon Staal37 geeft geen mooie finish. Ik zou beginnen met een stukje C45, dat verspaant veel mooier. Qua kosten scheelt het weinig, het is alleen niet (eenvoudig) lasbaar. Maar als het om te oefenen is met frezen zal dat vast niet uit maken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door Ballegooijen »

Metaalwinkel.nl
Zij zijn verhuist naar Barendrecht
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door TomAndKobus »

Bij de metaalwinkel.nl kan ik geen C45 vinden. Wel st37.

Crispyn in Belgie heeft wel c45. Volgens mij is die niet heel duur.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door TomAndKobus »

Is 9SMn28K automatenstaal ook goed verspaanbaar en heeft dit materiaal ook een goede finish?

https://dhzstore.nl/product/staal-vierk ... atenstaal/

Groeten, Tom.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: ijzer frezen

Bericht door FreesKever »

TomAndKobus schreef: 11 okt 2022 12:07 Ik denk dat ik een HF spindel niet langzamer dan 8000 rpm moet laten draaien
Een aanname gebazeerd op?

Er zijn best veel verschillende van die HF spindels, en elke zich zelf respecterende fabrikant levert een toerental / moment / vermogen grafiek. Als je wilt weten wat jouw spindel kan, moet je dus die grafiek bemachtigen en bestuderen.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: ijzer frezen

Bericht door MeMoRy »

Het maakt natuurlijk heel erg uit welke legering je wilt frezen. Gietijzer, staal en RVS hebben al heel verschillende eigenschappen. En je zal ook moeten gaan denken aan goede smering en of koeling. Hoge snelheden kan op zich, maar je zal je freesjes snel verslijten.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb gezocht, maar ik kan geen grafiek vinden. En ik vraag mij af of Changsheng wel een zich zelf respecterende fabrikant is. Maar mijn aanname is gebaseerd op wat anderen op het forum schrijven. Wat staal betreft denk ik aan c45 oid. Maar het is nog best lastig om hier aan te komen voor een schappelijke prijs en niet 3m lang. Ik weet dat ik goed moet smeren. Ik heb echter geen haast en moet ook nog frezen kopen voor staal. Voorlopig staat het experiment op een laag pitje.
Groeten, Tom.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: ijzer frezen

Bericht door JanSr »

Je hebt nog niet aangegeven wat je eventueel wil maken.
Lang, breed, hoog, rond, plat?
Moet er een plat kantje aan? Of een spiebaan?

Als je wil oefenen, dan zou ik een naburig machinefabriekje opzoeken, die hebben altijd een bak met reststukken.
Nog een kleine tip: Vraag daar niet om ijzer, dat is namelijk niet te koop. Ijzer is een chemisch element, dat door toevoegingen verandert in staal.
Staal bestaat in vele, vele soorten.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: ijzer frezen

Bericht door MeMoRy »

JanSr schreef: 09 nov 2022 10:33 Vraag daar niet om ijzer, dat is namelijk niet te koop. Ijzer is een chemisch element, dat door toevoegingen verandert in staal.
Het kan wel: link :lol:
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door TomAndKobus »

Puur om te oefenen en later, als het lukt, zullen er ook wel toepassingen komen. En ja, ijzer is een wel heel erg algemeen begrip. Maar de tip om wat afval staal te halen bij een machinefabriek te halen is wel slim.
Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door ruudpg »

"IJzer" werd vroeger anders altijd gebruikt voordat er staal was...... in de tijd dat schepen nog geklonken werden.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door hainjedaf »

en er nog pisbakijzer bestond... Fe360
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
shownogo
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jan 2020 23:10

Re: ijzer frezen

Bericht door shownogo »

Zelf gebruik ik 2 fluite hrc65 frees voor staal. Meestal 6 mm van Ali.
Dan met koeling en de spindel op +-12000 luister meestal of het goed gaat.
En dan kleine hapjes. Als je te gek doet dan hoor je het vanzelf.

https://www.youtube.com/watch?v=1hNzlj1eV_4&t=1s
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ijzer frezen

Bericht door benkr »

FreesKever schreef: 09 nov 2022 02:28
TomAndKobus schreef: 11 okt 2022 12:07 Ik denk dat ik een HF spindel niet langzamer dan 8000 rpm moet laten draaien
Een aanname gebazeerd op?

Er zijn best veel verschillende van die HF spindels, en elke zich zelf respecterende fabrikant levert een toerental / moment / vermogen grafiek. Als je wilt weten wat jouw spindel kan, moet je dus die grafiek bemachtigen en bestuderen.
Vrijwel elke HF spindelmotor die door ons hobbyisten gebruikt wordt heeft een aanbevolen gebruikssnelheid van 8000 tot 24000 rpm, voor de luchtgekoelde komt dat door de ingebouwde ventilator die bij lagere snelheden niet voldoende koeling genereert, voor de watergekoelde zal dat denk ik komen door de analogie met de luchtgekoelde exemplaren. Ik ken geen enkele fabrikant, gebaseerd op de motoren die ik zelf ooit heb gekocht, die een koppel toeren grafiek meeleverde. Feit is zeker dat onder de 8000 rpm het koppel echt belabbert is. Dit is nog een klein beetje te compenseren met de V/F kurve in de regelaar, maar het blijft behelpen. Bovendien is bij experimenteren met die V/F curve de kans op rooksignalen uit de motor zeker aanwezig en niet bedoeld voor beginners op dit gebied. Ja, er zijn soortgelijke motoren met een ander werkgebied, maar die zijn meestal flink duurder, o.a. DaBit heeft er zo eentje op zijn machine zitten, die motor gaat ook maar tot (ik geloof) 18000 rpm.
Plaats reactie