G92 probleempje plasmasnijder

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

G92 probleempje plasmasnijder

Bericht door Firehunter »

Ik heb een plasmasnijder omgebouwd van steppers naar servo's. Nu zijn we de machine aan het testen, maar we hebben een probleempje met G92. Er wordt een floating head gebruikt met sensor voor het nullen / meten van de plaathoogte. De toorts gaat naar beneden, wacht met G31 het probe signaal af en zou dan met G92 de Z moeten nullen. Maar hier lijkt een grote afwijking in te zitten. De toorts wordt eerst handmatig 1-2cm boven de plaat genuld. Bij een test waar ik even een filmpje van heb gemaakt staat hij na G31 op Z-17.392. De volgende regel in de code is G92 Z-0.08. Maar de Z waarde wordt dan ineens -31.472, dit moet toch -0.08 worden? Met als gevolg dat de toorts uiteindelijk zo'n 4cm boven de plaat staat ipv 10mm. Waar kan deze afwijking vandaan komen? Ik zag wel vergelijkbare vragen op dit forum, maar heb er nog geen oplossing uit kunnen halen.

Hierbij even het stukje G-code waarbij het mis gaat:

Code: Selecteer alles

G21
G53 G90 G40
F1
S500
M06 T29
G00 X10 Y200 Z14
G31 Z-100 F3750 // Nu staat hij op Z-17.392
G92 Z-0.0800 // Nu Z-31.472
G00 Z12 // Circa 4cm te hoog
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G92 probleempje plasmasnijder

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien te voor de hand, heb je de maatvoering in Z al gecontroleerd zonder die toorts te verrekenen? Iets met steps per mm, factor 3.33 ongeveer.
Je gaat van Z-0.08 naar Z12 en dan sta je op Z40.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: G92 probleempje plasmasnijder

Bericht door kawarider »

Inderdaad, als voorheen met de steppers alles goed ging, dan zal het in de conversie zitten, niet in g code. Wat Hugo aangeeft. Off set instellingen?
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: G92 probleempje plasmasnijder

Bericht door Firehunter »

Ja de maatvoering is gecontroleerd, die is goed. Maar het is dus de verkeerde offset + de Z12, omdat de G92 hem niet op de juiste waarde zet. Wordt er bij het uitvoeren van G92 ook nog een andere offset verrekend?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: G92 probleempje plasmasnijder

Bericht door kawarider »

Off set veranderen? M6? Wat doet die? Waarom geen M3/M5? Welke besturing gebruik je?
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: G92 probleempje plasmasnijder

Bericht door XL500SZ »

2 dingen om misschien naar te kijken?:

- Als G92 geen ' modal' command is in de besturing wordt hij misschien gecancelled door G00 commando?
- Waarom zit er een G53 in de 2e regel? Deze is ook niet modaal volgens mij en werkt alleen in de regel waarin hij geprogrammeerd is. Wil je hier geen G54 gebruiken oid?
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: G92 probleempje plasmasnijder

Bericht door Firehunter »

kawarider schreef: 20 nov 2022 18:41 Off set veranderen? M6? Wat doet die? Waarom geen M3/M5? Welke besturing gebruik je?
De M6 is volgens mij gewoon om in de interface van Mach3 aan te geven welk vermogen en welke snijkop gebruikt wordt. Na de G0 Z12 komt M3. Besturing is Mach3 met CSMIO IP-S.

Geen idee waarom er G53 in staat. Dit is de één van de laatst gebruikte snijbestanden voordat de machine werd omgebouwd.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: G92 probleempje plasmasnijder

Bericht door Firehunter »

Ik ben nog even weer aan het testen geweest. Het lijkt er op dat G92 de "oude" positie vóór G31 meerekent. Stel ik doe eerst G0 Z14. Daarna G31 die op -22.6 stopt. De G92 offset zorgt er dan voor dat de huidige positie 22,6+14=36,6mm wordt. Met de volgende regel G0 Z10 zit de toorts dus geen 10mm boven de plaat, maar 36,6+10=46,6mm. Begrijp ik G92 verkeerd of gaat hier iets fout?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G92 probleempje plasmasnijder

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat mag toch allemaal niet uit maken, je gebruikte een oud programma wat al foutloos gedraaid had. :!: :?:
Of heb je nog meer veranderd? Nieuwe versie, ander besturingssysteem?
Als je de helft verteld van wat er gebeurt is, krijg je nooit de juiste adviezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: G92 probleempje plasmasnijder

Bericht door Firehunter »

In de oude situatie hingen er 2 stuks 5 assige breakout bordjes aan de pc. Nu zit er een CSMIO IP-S tussen. Ik heb ergens gelezen dat dit soort controllers bepaalde acties zoals G31 in de controller uitvoeren in plaats van op de computer. Er zou dus verschil kunnen zitten in de berekening/verwerking als ik het goed begrijp.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G92 probleempje plasmasnijder

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat is opeens een heel ander verhaal.
Dan zou ik bij csmio eens informeren hoe je met G31 moet omgaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: G92 probleempje plasmasnijder

Bericht door XL500SZ »

G53 is een beweging in machinecoordinaten.
Maar er is geen G0 of G1 bij geprogrammeerd en ook geen as om in te bewegen. Dit zou technisch een foutmelding moeten geven volgens de Mach3 gcode referentie. Maargoed, die krijg je blijkbaar niet, dus dat is apart.

als je hem eerst handmatig nult op een positie, welk wcs wordt dan nul, waarschijnlijk start de machine op in standaard G54?
Deze ga je handmatig op nul zetten 1 a 2 cm boven werkstuk.
vervolgens switch je in gcode naar G53 / machinecoordinaten?

Heb het idee dat het verschil ergens uit machine coordinaten (absolute coordinaten) versus wcs coordinaten kan komen.
(Digital readout op absolute coordinaten of wcs coordinaten staan, kun je uit verschil tussen die 2 niet afleiden wat er gebeurt)

misschien even proberen met G54 aan begin van programma?


verder, niet voor deze vraag maar wel bijzonder:
T commando is tool selecteren
M6 is wisselen uitvoeren. (zonder offsets trouwens)
Deze 2 commandos lijkt net verkeerdom te staan.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: G92 probleempje plasmasnijder

Bericht door XL500SZ »

https://www.plasmaspider.com/viewtopic.php?t=30083

hier staat een stukje van iemand waar het ook niet werkt in eerste instantie.
Die heeft een korte pauze geprogrammeerd om als de G31 in een externe controller wordt uitgevoerd de communicatie zeg maar even tijd te geven om dro op nul te zetten.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: G92 probleempje plasmasnijder

Bericht door Firehunter »

Ook via MDI als ik handmatig G31 en G92 doe gaat het verkeerd. Maar alleen als er eerst een Z hoogte via bijvoorbeeld G0 opgegeven is. Deze hoogte wordt dan bij de offset opgeteld. Een pauze met G4 heb ik geprobeerd, maar zonder verschil.

Inmiddels heb ik het werkend gekregen met G28.1 en G92. Dit werkt wel op de juiste manier, de Z wordt dan gereset naar 0.
Plaats reactie