HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Moderator: Moderators

MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door MeMoRy »

mano schreef: 18 nov 2022 21:59 Ik heb ook de weerstand tussen de 3 pinnen op de motor gemeten, de weerstand was gelijk.
Even meedenkend (poging tot)
Weerstand heb je waarschijnlijk gemeten met een multimeter. Dat gebeurd dan met lage spanning.
Als er iets met de isolatie is zal je dat dus niet zien. 400V is wat anders dan 9V
Ook hebben motoren eerder een impedantie (spoelen) dan een weerstand. Dus wellicht dat het op andere frequenties uit balans is

Misschien kan je ook testen met de ramp speed lager zetten op de vfd?
mano
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 nov 2022 12:07

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door mano »

Sorry, ik heb het verkeerd getypt.

220v, 0,8kW, 6.5A, 400hz staat erop.

Maar dan zou die 6.5A nog steeds te hoog zijn lijkt me....

Ik ga volgende week even naar de bedrading en motor kijken, inderdaad met een multimeter gaat er nog geen 220v doorheen.
Ik heb ook een andere regelaar te leen, kan ik even kijken of het met deze regelaar wel goed gaat.....

Nogmaals dank voor het meedenken!
mano
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 nov 2022 12:07

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door mano »

Vandaag even getest met een andere VFD, zelfde resultaat! Het zit dus inderdaad in de motor of bedrading.

De bedrading nagegeven en de stekker opnieuw aangesoldeerd. Geen verbetering.

Dus dan ga ik er vanuit dat het in de motor zit.

Het is een chinese water gekoelde spindel motor, heb even gekeken naar de motor en wat info op internet gezocht, maar vraag me af hoe en of ik bij de spoelen kan komen..... Suggesties zijn welkom!

ook leuk, aarde draad zit aan de binnenkant niet eens aangesloten...... 8)
Laatst gewijzigd door mano op 21 nov 2022 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door benkr »

Ik ken de 800W motor niet, maar bij de 2,2kW motor kun je met 3 schroefjes de bovenkant (waar de connector op zit) losschroeven en verwijderen.
Dan zit er binnenin nog een afdekkapje wat ook weer met 3 schroefjes vast zit, als je ook dat weghaalt zie je de wikkelingen zitten.
Ik zou beginnen om over de 3 draden die naar de wikkelingen gaan een redelijk passend stuk isolatiekous te doen en het dan nog eens te proberen.
Als het dieper in de motor fout gaat kun je het vergeten, dan is het gewoon einde verhaal, maar grote kans dat die isolatiekous het probleem verhelpt, bij mijn motor in ieder geval wel.
mano
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 nov 2022 12:07

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door mano »

Super bedankt voor de snelle reactie. De 800w heeft dezelfde constructie.

Ik heb het maar meteen geprobeerd met de krimpkous om de draden en ja hoor de eerste test is positief! De motor doet het nu prima.
Super bedankt voor de suggestie!

Meteen maar even de water kanaaltjes doorprikt, zal ook wat wat helpen.....

Ik ga het verder afbouwen en de machine testen. Hou jullie op de hoogte!

Nogmaals bedankt.
mano
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 nov 2022 12:07

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door mano »

De aarde draad was aan de binnenkant van de connector niet aangesloten op iets. Omdat ik dat wel een veilig idee vind, had ik de aardedraad aangesloten op de behuizing van de connector, deze zit dan verbonden met de behuzing van de motor.

Na een eerste test direct weer de error als ik het strat knopje indruk.

Aardedraad los, error ook weg. Motor draait prima.

Blijkbaar zit er nog ergens een draadje wat verbinding maakt met de behuizing.
Dus met draaiende motor even meten, 180v tussen de nuldraad en behuizing, spanningszoekertje op de behuizing brand goed fel. :cry:

Ik denk dat het een veilige optie is om een andere motor aan te schaffen.... Maar fijn dat ik nu weet waar het probleem zit en dat ik eerste testje kan doen met de frees machine.

De waterkanaaltjes zaten aardig dichtgekoekt. Mijn gedachte: misschien was de koeling slecht, motor werd heet, mantel van de draad een beetje gemolten, etc etc....
Plaats reactie