Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door MeMoRy »

Kars-cnc schreef: 20 okt 2022 20:41 Maar los daarvan snap ik het voordeel van een gietijzeren adapter schijf niet zo. Ik heb zelf een adapterschijf voor mijn vierklauw gemaakt van RVS en wat het ook doet, het plakt zeker niet! Zo'n adapterschijf wil je eigenlijk zo dun mogelijk houden want dan blijft je klauwplaat dichter bij de lagers van de spindel. Maar een dunne gietijzeren plaat lijkt mij gevaarlijk. Gietijzer buigt niet, het breekt zonder waarschuwing.
Zie o.a. deze discussie. Dus bijv ook om trillingen te dempen.

RVS lijkt me ook niet ideaal. Naast dat het duur en moeilijker te bewerken is, gaat RVS op carbonstaal niet goed: Waarom kun je RVS en staal beter niet combineren? (galvanische corrosie)

Maar goed, ik ga waarschijnlijk ook voor staal als gietijzer moeilijk te krijgen is.
Als ik dit filmpje aan het eind kijk, dan ziet het gietijzer in een gewichtschijf er in ieder geval niet goed uit.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door Kars-cnc »

MeMoRy schreef: 21 okt 2022 09:21 Zie o.a. deze discussie. Dus bijv ook om trillingen te dempen.
Ik heb het niet uitputtend gelezen maar het lijken mij "relaxstoel engineers" die hun mening geven. Ik zie nergens enige theoretische of praktische (ervarings) onderbouwing. Dat gietijzer trilling dempend kan zijn staat buiten kijf. Maar of dat voor een dunne adapterschijf voldoende is om verschil te maken???

Dat mijn adapterschijf van RVS is heeft geen reden. Normaal gesproken zou ik staal gekozen hebben ware het niet dat ik nou net een mooie schijf RVS voor dit doel had liggen.
MeMoRy schreef: 21 okt 2022 09:21 RVS lijkt me ook niet ideaal. Naast dat het duur en moeilijker te bewerken is, gaat RVS op carbonstaal niet goed
Klopt, maar het artikel zegt het al "als het nat wordt". Voor binnen toepassingen geeft dat geen problemen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 21 okt 2022 11:52het lijken mij "relaxstoel engineers" die hun mening geven.
Dan doe ik dat ook maar even. :mrgreen:
Kars-cnc schreef: 21 okt 2022 11:52 Ik zie nergens enige theoretische of praktische (ervarings) onderbouwing. Dat gietijzer trilling dempend kan zijn staat buiten kijf. Maar of dat voor een dunne adapterschijf voldoende is om verschil te maken???
Nee dat gaat geen verschil maken. De dempende werking gaat pas significant worden als er ook enige massa aan te pas komt.
RVS is misschien ook niet optimaal maar als ik moest kiezen tussen een schijf RVS en zo'n gewichtje dan wist ik het wel. Dat gewichtje is enkel gemaakt voor de massa en niet voor de mechanische eigenschappen. Ik denk dat je in je handjes mag knijpen als het überhaupt al in de buurt van GG25 komt en dat is al niks. Zoals al eerder gezegd, dit waarschuwd niet maar spettert ineens uit elkaar. Ik zou dan op zn minst een nodulaire gietijzer soort wensen.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door MeMoRy »

Tjeetje, wat is dat met die prijzen
Ik wil twee adapterplaten maken, dus wil 2 stuks rondstaf 100mm, 15mm lang. Da's samen meer dan 50 euro bij metaalwinkel.nl, en meer bij de rest.
Voor iets meer dan 50 euro heb je via Ali een hele sanou 100mm 3-klauw!
Kan dat niet goedkoper??
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12032
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 23 nov 2022 09:27 Tjeetje, wat is dat met die prijzen
Ik wil twee adapterplaten maken, dus wil 2 stuks rondstaf 100mm, 15mm lang. Da's samen meer dan 50 euro bij metaalwinkel.nl, en meer bij de rest.
Voor iets meer dan 50 euro heb je via Ali een hele sanou 100mm 3-klauw!
Kan dat niet goedkoper??
Misschien als je aanbied om het zelf met je beugelzaag van die lengte van 5 meter af te komen zagen.
En natuurlijk ook even dat stukje zelf uit de stelling pakken.

Die mensen hebben daar gewoon een hoop werk aan, en ook nog een energie rekening net als jij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door bartL »

MeMoRy schreef: 23 nov 2022 09:27 Ik wil twee adapterplaten maken, dus wil 2 stuks rondstaf 100mm, 15mm lang.
Ik zou dit ook niet laten zagen maar laten snijden. Zal heel wat goedkoper zijn.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 nov 2022 10:06 Misschien als je aanbied om het zelf met je beugelzaag van die lengte van 5 meter af te komen zagen.
En natuurlijk ook even dat stukje zelf uit de stelling pakken.

Die mensen hebben daar gewoon een hoop werk aan, en ook nog een energie rekening net als jij.
Dat zal wel sarcastisch bedoelt zijn. Ik begrijp dat mensen ook een rekening hebben te betalen, maar het moet wel een hobby blijven.
Ik blijf het een beetje vreemd vinden dat grondstoffen dus duurder zijn dan eindproducten.
Verklaard misschien ook waarom we zo'n weggooicultuur (mensen kopen eerder iets nieuws, dan dat ze het laten repareren) hebben, en dat bijna niemand meer zelf iets kan maken.
En het verklaart waarom al die jongens staan te dringen om oud ijzer gratis bij je op te komen halen. En mensen op MP de hoofdprijs vragen voor hun oude stukjes ijzer.
(maar goed, dat is mijn frustratie)


Ik ga eens goed om me heen zoeken. Het is bijna goedkoper om een oude 3 klauw op marktplaats te kopen en die te gaan afdraaien.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door MeMoRy »

bartL schreef: 23 nov 2022 10:15 Ik zou dit ook niet laten zagen maar laten snijden. Zal heel wat goedkoper zijn.
Wat is snijden? Je bedoelt laseren/waterstraal/plasmasnijden uit een 15mm plaat?

edit: zijn er bedrijven die aan particulieren leveren en 15mm dik snijden? Zo te zien moet ik een bestand aanleveren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12032
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een beetje sarcasme moet kunnen. :mrgreen:
Maar de strekking van m'n verhaal is om te proberen begrip te kweken waarom sommige producten (wat eigenlijk geen producten zijn) voor de afnemer nogal kostbaar zijn in verhouding tot de materiaal prijs.
Ik ken jouw achtergrond niet, maar als ik ditzelfde verhaal vertel aan iemand die een restaurant runt en ik vraag waarom een glas water €2.- moet kosten dan begrijpt ie me direct. Zal alsnog met een verhaal komen dat dit iets anders is. Maar als jij 100 van die schijven besteld, zodat ze die hele lengte in de zaagautomaat kunnen leggen, de boel in een krat kunnen doen en bij jouw afleveren, zal de prijs opeens ook veel lager zijn.
Dat wij bij spul uit China eigenlijk geen werkloon hoeven te betalen, is geen excuus om dat hier ook zo te willen hebben.

Voor 2 zulke schijfjes, moet die firma dus een werkbon uitdraaien, vervolgens moet een heftruc chauffeur op een waarschijnlijk hectare grote opslag op zoek naar dat stuk staf waar jij 2 plakje van wilt. Dan moet dat op de zaagmachine, die net even druk is om 500 schijven voor een andere klant te zagen, vervolgens ligt dat x minuten op de zaag, waarvoor ze ook ?? per mm zaagsnede rekenen, moeten die 2 plakjes naar jouw verzonden, dat stuk materiaal weer terug.... Ik ben alleen met opschrijven al €10.- verder, ik hoef er dan ook niet van te leven om af en toe hier m'n mening te geven. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door FreesKever »

MeMoRy schreef: 23 nov 2022 10:57
Dat zal wel sarcastisch bedoelt zijn. Ik begrijp dat mensen ook een rekening hebben te betalen, maar het moet wel een hobby blijven.
Ik blijf het een beetje vreemd vinden dat grondstoffen dus duurder zijn dan eindproducten.
Nee, niet echt. Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vind. Het is niet het verschil tussen "grondstoffen" en "eindprodukten", maar het is het verschil tussen "maatwerk" en "massaproduktie".

Snijden van 15mm dik is meestal waarschijnlijk nog met een autogeen brander.

Ik heb net een bestelling binnen van Limtrade.nl. Eerst dacht ik dat ze best "goedkoop" waren, maar alle kleine dingentjes bij elkaar telt toch wel op.
Uiteindelijk had ik 29.7kg besteld 27.3kg gekregen (Is dat mijn weegschaal?) en daar EUR125 voor betaald.
Maar dan heb je wel staal op maat gezaagd, blank gestraald en het wordt bij je vooedeur overhandigd. (EUR 10 verzendkosten t/m 30kg)

Zo'n adapterflens zou ik ook niet van gietijzer maken, en zeker niet van een stuk onbekend gegoten pisbakkenspul zoals die gewicht schijven.

Warm gewalst plat is het goedkoopste "fatsoenlijke" staal wat je nieuw kunt kopen.

https://www.limtrade.nl/wgw-plat-100

Een stukje Plat 100x15 en 205mm lang kost daar EUR 6.5 Limtrade zaagt niet korter dan 200, dus die middelste zaagsnede moet je zelf doen. Het is ook exclusief de verzendkosten van EUR 9.30. IJzer is zwaar, en daardoor zijn verzendkosten vaak een aanzienlijke kostenpost. Maar je mag het ook zelf gaan ophalen in Limburg.

"Speciaal staal" is al heel snel 3x of meer duurder dan het meest gebruikte construktie staal. Voor speciaal staal ken ik https://nl.abrams-industries.com/staal/ en https://hersbach.nl/nl/welkom/ Abrams levert ook kleine stukjes aan partikulieren, van Hersbach weet ik dat niet zeker.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door bartL »

MeMoRy schreef: 23 nov 2022 10:58 Wat is snijden? Je bedoelt laseren/waterstraal/plasmasnijden uit een 15mm plaat?
Inderdaad.
FreesKever schreef: 23 nov 2022 12:42 Snijden van 15mm dik is meestal waarschijnlijk nog met een autogeen brander.
Waarschijnlijk niet. Autogeen is wel de laatste optie ongeveer.
Meest waarschijnlijk is laser of plasma, stukje daarna waterstaal en pas als laatste optie autogeen.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door ruudpg »

Gietijzer koop ik bij http://www.elcas.nl
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door MeMoRy »

FreesKever schreef: 23 nov 2022 12:42 Een stukje Plat 100x15 en 205mm lang kost daar EUR 6.5 Limtrade zaagt niet korter dan 200, dus die middelste zaagsnede moet je zelf doen. Het is ook exclusief de verzendkosten van EUR 9.30. IJzer is zwaar, en daardoor zijn verzendkosten vaak een aanzienlijke kostenpost. Maar je mag het ook zelf gaan ophalen in Limburg.
Kijk, dat zijn prijzen. klinkt veel interessanter. (9 euro verzenden is geen issue, want dat komt er zo'n beetje altijd wel bij)
Van een vierkante plaat een ronde maken lukt me wel.
dank je! :P
Plaats reactie