spindle/vfd defect

Moderator: Moderators

Plaats reactie
SvenVl
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2022 09:45

spindle/vfd defect

Bericht door SvenVl »

Beste,


Ik ben nieuw in de CNC wereld, heb net m'n workbee gemonteerd. Met de nodige struikelblokken lijkt die nu deftig te werken :)

Het enige wat nog niet werkt, zijn m'n spindle & VFD:
- bij de eerste run geraakte de spindle direct oververhit, exit spindle..
- xx runs later heb ik de VFD laten kortsluiten doordat ik de kabel verlegde. Blijkbaar zat er dus een draadje niet helemaal goed gesoldeerd waardoor beide polen contact hadden

Zijn zo een zaken doorgaans nog te repareren? Die spindle lijkt me gevaarlijk omdat daar veel stress/warmte op komt, maar eventueel de VFD?
Ik heb zeer beperkte elektronica kennis, maar ik sta altijd open voor uitdagingen (vb onlangs ook wasmachine open gegooid & kapot elementje gedetecteerd & een nieuw gesoldeerd, werkt weer perfect)


Bedankt,

Sven
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: spindle/vfd defect

Bericht door MeMoRy »

Bijna alles is te repareren. De kosten (geld en tijd) kunnen alleen de pan uit rijzen. De vraag is, hoeveel is het waard.
En nieuwe vfd kost 100-200 vermoed ik (ik weet je vermogen niet) en tweedehands gaan ze voor minder.
De kosten van professionele reparatie (100+ euro per uur) wegen daar niet tegenop.
Als je het zelf wilt doen, moet de electronica wel begrijpen. En als je met smd zit, kan je soms niet eens achterhalen welk component gebruikt is. Dan heb je echt de schema's nodig, die vaak nergens te vinden zijn.
Risico is ook dat als je het verkeerd doet, je een gevaarlijke situatie kan geven. Het is 230-400V en met bewegende delen. Dus de noodstop moet blijven werken. Een je wilt geen brand. Je wilt ook niet dat je nieuwe spindle direct doorbrand.

(Ik vraag me af wat je hebt zitten solderen, want vfds en verkengkabels zou ik met schroefklemmen en of andere klemverbindingen hebben gedaan. Solderen in dit soort toepassingen doe ik alleen om bijv printplaat te repareren in zulke apparaten)
SvenVl
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2022 09:45

Re: spindle/vfd defect

Bericht door SvenVl »

Bedankt voor de snelle reactie!

Gezien het ook een Chinees merk is, lijkt het me dan inderdaad het verstandigste om er af te blijven. De draad heb ik gesoldeerd omdat die moest passen in de connectoren voor respectievelijk m'n controller & m'n spindle. Gezien dat kleine oppervlaktes zijn lijkt het niet realistisch dat dit op een andere manier op te lossen is?

Nu zou die beter gesoldeerd moeten zijn, al zijn m'n soldeerskills niet zo deftig. Ik heb er ook krimpkousjes over gedaan nu.

Mvg,

Sven
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: spindle/vfd defect

Bericht door benkr »

Ik heb geen idee waar je ergens woont, maar je mag altijd langskomen met de VFD + spindel.
Ik zeg niet dat ik alles kan repareren, maar een poging wagen kan altijd, je hebt denk ik 50% kans dat het lukt, maar wat echt kapot is lukt dus echt niet meer. Een verbrande motor is echt einde verhaal om maar iets te noemen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: spindle/vfd defect

Bericht door Bjornski1976 »

Wat betreft die spindel zou ik eens doormeten met een laag ohmige weerstands meter L1L2 L1L3 EN L2L3.

Ook even meten van L1 naar massa.

Je geeft aan dat ie oververhit is geraakt wat best vreemd is om voor elkaar te krijgen tenzij vfd instellingen niet goed waren.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
SvenVl
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2022 09:45

Re: spindle/vfd defect

Bericht door SvenVl »

Alvast bedankt voor het aanbod! Het is 2u30 rijden, niet erg bij de deur :) Maar een optie die ik overweeg!

De VFD instellingen snap ik eerlijk gezegd niet, ik heb een tijdje geleden die VFD proberen opzoeken maar geen informatie gevonden. Die zat pre-installed in een behuizing met de controller. Gezien diezelfde persoon de spindle ook leverde, vermoed ik dat de instellingen wel goed waren.

Het is wel een air cooled spindle, en die heeft blijkbaar een minimale RPM nodig alvorens die koeling echt werkt. Ik had die gewoon een minuutje laten draaien op lagere toeren, uit veiligheid, maar misschien heeft net dat die de das om gedaan.. De behuizing was direct gloeiend heet.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: spindle/vfd defect

Bericht door benkr »

Heel waarschijnlijk staat de V/F curve niet goed ingesteld, dat doe je met een paar variabelen in de instellingen.
Plaats eens een paar foto's van de VFD, die zal best wel ergens een typeplaatje hebben, dat en een vooraanzicht zijn wel de belangrijkste dingen.
Ja, zo'n motor heeft een minimum toerental, vooral voor de ventilator inderdaad, maar als de motor onbelast draait mag deze nooit zo warm worden dat die kapot gaat. Dat is echt de V/F instelling. Je bent echt niet de eerste die hierdoor zijn motor in rook laat opgaan.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: spindle/vfd defect

Bericht door MeMoRy »

SvenVl schreef: 24 nov 2022 20:47 Alvast bedankt voor het aanbod! Het is 2u30 rijden, niet erg bij de deur :) Maar een optie die ik overweeg!
2,5 u = 250km en weer terug 500km. Bij 1/12 is dat met de huidige benzineprijs al 60+ euro. En reken daar afschrijving, onderhoud etc kosten bij, en natuurlijk tijd, dat ook niet gratis is. (Ik doe altijd mijn uurloon x2 voor privetijd als ik bedenk wat dingen waard zijn)
En dan heb je de kans dat het niet te repareren is, waardoor je het geld uiteindelijk dubbel kwijt bent, omdat je toch een nieuwe moet kopen..

Maar goed, dat is misschien een wat negatieve insteek. Ik heb zelf wel dit soort keuzes gemaakt, waar ik achteraf spijt van had.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: spindle/vfd defect

Bericht door benkr »

Voor 2 x 7,25 Euro (heen en terug) doet PostNL rijden het voor je, kun je er alleen zelf niet bij zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: spindle/vfd defect

Bericht door benkr »

Al eerder geroepen:

Plaats eens een paar foto's van de VFD, die zal best wel ergens een typeplaatje hebben, dat en een vooraanzicht zijn wel de belangrijkste dingen.
SvenVl
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2022 09:45

Re: spindle/vfd defect

Bericht door SvenVl »

Sorry, geen mails gehad dus dacht niet dat er nog een antwoord was ondertussen, blijkbaar wel :)

Heel interessante info benkr, geeft me ook moed dat zo een toestel inderdaad niet zomaar mag overhitten. Ik vond het ook al zeer vreemd, maar ja.

De spindle gemeten, geen weerstand tussen L1L2 L1L3 L2L3, wel weerstand met de aarding & met de massa.

De rit is inderdaad een probleem, ik heb het geluk een bedrijfswagen te mogen gebruiken dus het gaat enkel over m'n tijd. Het overwegen waard om kennis op te doen, echter is het niet te combineren met m'n gezin & werk vrees ik.

De VFD is een vdf-v m2s0015b shanghai jin drive. Foto:
Afbeelding

Bedankt!

Sven
Plaats reactie