Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Kars-cnc »

De Shopfloor Programmer for EdingCNC V0.3 staat in de knowledge base!

Ik heb nog niet veel terugkoppeling van gebruikers gehad maar ook nog niemand die een probleem ondervonden heeft. Ik hoor wel wat er verder nog verbeterd kan worden...

Het werkt nog niet goed in EdingCNC V5.0 beta5. Het automatisch laden van de teach file gaat niet goed. Eding weet er van en een en ander gaat goed komen.

Via Eding ben ik ook met Niels Saarloos in contact gekomen. Niels doet al een tijdje weinig met CNC (trouwen, verbouwing etc.) maar vindt het wel leuk dat het weer opgepakt wordt. Hij heeft een GitHub account waar hij V0.22 op gezet heeft. Ik ben mede beheerder van dit account en kan toevoegingen e.d. doen. Versie 0.3 zal daar ook op gaan komen.


Ten opzichte van V0.22 biedt V0.3 het volgende:

Side Milling; extra macro om zijkanten vlak te maken maar ook om er een sponning of kortere uitsparing in te frezen.

Slitting; extra macro om sleuven te frezen van A naar B. Kan gebruikt worden om plaatmateriaal in delen te frezen, een niet rechthoekige vorm ergens uit te frezen (b.v. een zeskant) of gewoon om een sleuf met de breedte van de frees te maken.

Square Drilling; uitbreiding van de Drill macro zodat niet alleen een enkel gat, maar ook een rij of matrix van gaten gemaakt kunnen worden.

Circular Drilling; uitbreiding van de bestaande macro met het kunnen boren van een cirkel-segment als aanvulling op een volle cirkel.

Flatten; uitbreiding van de bestaande macro met een keuze voor de freesrichting.

Verder zijn wat klein bugs verwijderd uit de bestaande macro's en is er een beperkte controle op de juistheid van de ingevoerde parameters toegevoegd. Zo is het b.v. niet meer mogelijk een Z-start te programmeren die lager ligt dan Z-End.

Ook heb ik de gebruikte parameters gegroepeerd waardoor het gemakkelijker te zien is of er conflicten met andere macro's zouden kunnen ontstaan.

Hieronder een voorbeeld van Niels:

example_milling_shopfloor_programmer.jpg

En hier wat testjes van mij op een stukje beukenhout:

Testjes in Beukenhout.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Perkeo »

Wow, gaaf dat je aan een nieuwere versie werkt en hier beschikbaar stelt :!:

Ik heb hem vanmiddag even op de CNC PC gezet, maar liep met een flatten actie met een foutmelding eruit.

Volgens mij op de regel bij het frezen in X-richting:

Code: Selecteer alles

G3 Y[#3009] R[ #3070/2]
In elk geval na de eerste baan in X-richting komt de halve boog weer op dezelfde baan uit. Mijn variabele #3070 stond ook op nul. Er toen maar mee gestopt en even snel een code uit Fusion360 gegenereerd (ik was met mijn G68 Gitaarhals bezig).

Vanavond in simulatie modus kreeg ik wel het hele flatten programma netjes in beeld, maar stond #3070 ook op 12,5, want freesdiameter 25 en stepover 0,5 ingegeven.

Hoe dan ook, ik ga de volgende keer Shopfloor V0.3 verder uitproberen, maar wilde ook een dikke Afbeelding geven.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Kars-cnc »

Stond de stepover de eerste keer misschien op nul? dan krijg je inderdaad een foutmelding dat het rondje niet gemaakt kan worden omdat het begin en eind van de arc op hetzelfde punt liggen. Maaarrr, ik dacht dat ik een check had ingebouwd om een stepover van nul niet te accepteren. Ga ik naar kijken...

Dankje voor de duim!
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Perkeo »

Kars-cnc schreef: 27 nov 2022 21:03 Stond de stepover de eerste keer misschien op nul? dan krijg je inderdaad een foutmelding dat het rondje niet gemaakt kan worden omdat het begin en eind van de arc op hetzelfde punt liggen. Maaarrr, ik dacht dat ik een check had ingebouwd om een stepover van nul niet te accepteren. Ga ik naar kijken...

Dankje voor de duim!
Dat de stepover op nul zou staan was ook mijn gedachte, echter dat zou niet voorbij de controle komen, die controle dat de stepover #4905>0 moet zijn staat wel in de code.

Code: Selecteer alles

Sub SHOPFLOOR_FLATTEN
	#3150=2
	dlgmsg "shopfloor Flatten" "Direction: 0=auto, 1=X, 2=Y" 4919 "X start" 4901 "Y start" 4902 "X size" 4911 "Y size" 4912 "Z start" 4903 "Z End" 4913 "Stepover (0..1)" 4905 "Z Increment" 4906 "Tool (1..99)" 4914 "Speed (rpm)" 4916 "Coolant (0,1,2)" 4918 "Feed (mm/min)" 4904 "Safe Z" 4907
	If [#5398 == 1]
		If [[#4919>=0] AND [#4919<=2] AND [#4903>#4913] AND [#4911>0] AND [#4912>0] AND [#4905>0] AND [#4905<=1] AND [#4906>0] AND [#4907>=[#4903+1]]]   ; Check input parameter integrity
Ik check de volgende keer op de CNC PC als het niet lukt!!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Kars-cnc »

Ik denk dat ik het al weet, de tool diameter heeft waarschijnlijk op nul gestaan in de tooltabel, dat geeft hetzelfde probleem.
Hier kan ook eigenlijk niet bij parameter invoer op gecheckt worden.
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Perkeo »

Kars-cnc schreef: 27 nov 2022 21:24 Ik denk dat ik het al weet, de tool diameter heeft waarschijnlijk op nul gestaan in de tooltabel, dat geeft hetzelfde probleem.
Hier kan ook eigenlijk niet bij parameter invoer op gecheckt worden.
Brr, frisjes in de mancave, maar was te nieuwsgierig om niet direct je aanname te verifiëren. En, right-on :idea: :

24614
(even niet op de machine limit violation letten dat was nog van vanmiddag met de G68 en ander nulpunt)

Waarom nu precies tool 25 verkeerd stond en nog drie anderen van de eerste pagina verkeerd stonden?? :shock:
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door kevertje »

Ook geïnstalleerd (goede handleiding) en getest gisteravond. Geen rare dingen gezien, erg mooi.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door WillyH »

Bedankt om deze leuke tool opnieuw leven in te blazen. Zou eigenlijk standaard in de Eding software moeten aanwezig zijn, imho.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

WillyH schreef: 28 nov 2022 19:27 Bedankt om deze leuke tool opnieuw leven in te blazen. Zou eigenlijk standaard in de Eding software moeten aanwezig zijn, imho.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

WillyH schreef: 28 nov 2022 19:27 Bedankt om deze leuke tool opnieuw leven in te blazen. Zou eigenlijk standaard in de Eding software moeten aanwezig zijn, imho.
Ja, misschien wel, maar het risico is wel dat er altijd wijs(k)neuzen in de code gaan rotzooien en het niet testen en/of documenteren.
En dan heb je een mega probleem.

Hoe dan ook ik wil er zeker een keer induiken.

Hoe werkt het eigenlijk? Kies je een bewerking, en vul je locatie, verspanings gegevs en de tool in en doe je dan een sub aanroep?

In mijn systeem kun je meerder cycli in een programma zetten en met het wijzugen ook dd uikomst verandered..ook leuk :roll: :lol: zodra ik uit de revalidaie klinkiek kommoet toch een beest staan ;-)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door kawarider »

Ik heb t in Aalburg gezien. Te gek, ga ik zeker wat mee doen

👍

Van mij ook een dikke duim Kars
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door H.C »

in v5

krijg de buttons niet goed,(werken wel)
copy/paste de txt file, maar eenmaal eding afsluit en ini opslaat gaat het fout.

EUB20_enabled = 1
EUB20_iconFileName = "op_f_key\user\U20.bmp"
EUB20_buttonText = "Flatten Surface"

eenmaal eding de ini opslaat word dat:

EUB20_enabled = 1
EUB20_iconFileName = "op_f_keyser\U20.bmp"
EUB20_buttonText = "Flatten Surface"
Het werkt nog niet goed in EdingCNC V5.0 beta5. Het automatisch laden van de teach file gaat niet goed.
waar in v5 pas je de link aan ?

1.5 Start EdingCNC op en ga naar Setup, pagina 2. Geef in het veld "file name to load"
_shopfloor_teach.cnc aan en zet een vinkje achter "watchFileChanged en "load
automatically". Herstart EdingCNC om de wijzigingen te activeren.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door H.C »

v5: buttons: werkt wel als je de links via de setup pagina ingeeft.
edit: en dan de ini eens checken...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Kars-cnc »

H.C schreef: 03 dec 2022 18:00 copy/paste de txt file, maar eenmaal eding afsluit en ini opslaat gaat het fout.
Zelf had ik Schopfloor al geïnstalleerd in V4.03 toen ik V5-beta5 installeerde. De user button toewijzingen zijn daarbij wel correct overgenomen. Hoe het gaat als je dit volgens de (door mij geschreven) handleiding doet weet ik eigenlijk niet :mrgreen: Ik zal daar nog eens nader naar kijken.

Het instellen van het automatisch laden van de teach file gaat bij V5.0 in "Setup / Special purpose":

Teach file assignment in V5.png

Echter werk dit laden in V5-Beta5 niet stabiel. Ik heb dit bij Eding gemeld en het is al opgelost! Ik heb een "work in progress" versie gekregen om te testen en heb daar geen probleem met het automatisch laden meer vastgesteld. Het beste is denk ik om even geduld te hebben tot V5-beta6 on-line komt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie