Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door carlo »



carlo
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Danny »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

carlo schreef: 23 dec 2022 18:45

carlo
Ik kan er niks aan doen, maar ik krijg van die video's van "make it exreme" altijd jeuk op onbereikbare plaatsen... aftekenen..? Really?.. je hebt een freesbank.. duhh..
Eerst een lagerpassing draaien, en er dan een stuk aanlassen... "What the Fuck??".. eerst lassen, en dan de boel op maat maken....en niet andersom...
Bovendien.. lassen.. doe je dus NIET in een t-shirtje...lassen is zo'n beetje het omgekeerde van sex.. geen blote huid als je gaat lassen..
Dan.. als je 2 kruiskoppelingen gebruikt, dan moeten die wel in de juiste positie tenopzichte van elkaar staan, anders is de hoeksnelheid van de gedreven as niet konstant..

Verder... een slijpsteen?...zonder em te trammen heeft dat ook geen zin, en een diamantsteen gebruik je niet voor zacht staal...

En dan die freeskop nog.. niet meteen de gaatjes voor de wisselplaten geboord.. niet handig..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Helaas ben ik nog niet achter de methodiek om die rechte kanten te frezen met een ronddraaiende frees die schijnbaar alleen gesynchroniseerd draait met een andere snelheid heeft dan de spindel. Dat kan dan ook zonder starre koppeling net als bij het draadsnijden met een index en synchronisatie puls of met 2 steppers, één op de spindel en één op het gereedschap.
Of zie ik het verkeerd :?:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 24 dec 2022 13:12 Helaas ben ik nog niet achter de methodiek om die rechte kanten te frezen met een ronddraaiende frees die schijnbaar alleen gesynchroniseerd draait met een andere snelheid heeft dan de spindel. Dat kan dan ook zonder starre koppeling net als bij het draadsnijden met een index en synchronisatie puls of met 2 steppers, één op de spindel en één op het gereedschap.
Of zie ik het verkeerd :?:
Is een redelijk bekende techniek, en er zal vast wel een wiskundige verhandeling te vinden zijn die dit beschrijft.
Ik heb het inderdaad ook zien werken op CNC machines met synchroon aangedreven gereedschap.
https://youtu.be/hmco8mI79gc
https://youtu.be/3Kzk3_uzRAg
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Ik heb het op de todo lijst gezet, interessante techniek om uit te proberen.
De 2e video laat het wat duidelijker zien. Het verschil in 2 en 6 kant is afhankelijk van het aantal snijkanten. Dan moet het met één snijkant toch mogelijk zijn om en 1, 2, 3, 4 en 6 kanten te frezen, of wil ik weer te veel. Zal google eens vragen om e.e.a. te verduidelijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Kan het niet laten, hier een link met iets van theorie.

https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... kBegQIABAM
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 24 dec 2022 14:59 Kan het niet laten, hier een link met iets van theorie.

https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... kBegQIABAM
Jij bent de kerstdagen in ieder geval weer van de straat. :lol:

Als je toch bezig gaat, zou ik voor deze gaan. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat is op zich veel minder spannend dan het lijkt...
Gewoon een functie afleiden.. iets inde trant van f(x) = x×alpha+b..en die op de z-as zetten.. :lol:
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 24 dec 2022 13:01 Dan.. als je 2 kruiskoppelingen gebruikt, dan moeten die wel in de juiste positie tenopzichte van elkaar staan, anders is de hoeksnelheid van de gedreven as niet konstant..
Eens.... maar ik kan nog niet ontdekken waar je kan zien dat dit niet het geval zou zijn. Hij gebruikt in ieder geval een mooie Z-opstelling dus de oneenparigheid heft elkaar op (mits de kruisjes uitgelijnd zijn).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 24 dec 2022 19:26 Dat is op zich veel minder spannend dan het lijkt...
Gewoon een functie afleiden.. iets inde trant van f(x) = x×alpha+b..en die op de z-as zetten.. :lol:
Nee spannend is het niet.
Het spannende zit ook in het feit dat het resultaat goed is. Op deze manier draaien ze ook dubbel focus lenzen b.v.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef: 24 dec 2022 13:01 Ik kan er niks aan doen, maar ik krijg van die video's van "make it exreme" altijd jeuk op onbereikbare plaatsen... aftekenen..? Really?.. je hebt een freesbank.. duhh..
Eerst een lagerpassing draaien, en er dan een stuk aanlassen... "What the Fuck??".. eerst lassen, en dan de boel op maat maken....en niet andersom...
Bovendien.. lassen.. doe je dus NIET in een t-shirtje...lassen is zo'n beetje het omgekeerde van sex.. geen blote huid als je gaat lassen..
Dan.. als je 2 kruiskoppelingen gebruikt, dan moeten die wel in de juiste positie tenopzichte van elkaar staan, anders is de hoeksnelheid van de gedreven as niet konstant..

Verder... een slijpsteen?...zonder em te trammen heeft dat ook geen zin, en een diamantsteen gebruik je niet voor zacht staal...

En dan die freeskop nog.. niet meteen de gaatjes voor de wisselplaten geboord.. niet handig..
Dat is allemaal waar.
Maar deze meneer heeft wel een waslijst aan video's en 1,91 miljoen volgers.
Dat is een boterham waar je je niet voor hoeft te schamen.

Wie heeft hier dan gelijk?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Niet alleen dubbele lenzen, ik heb voorbeelden gezien van complexere geometriën...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Geen cnc maar wel een erg handige tip om kabels buizen etc goedkoop snel en strak tegen de muur te monteren.
Gat boren, tiewrap erin vouwen, schroef erin (tiewrap wordt dan de plug) en klaar

https://www.youtube.com/shorts/h-4l2UnOhlI
Plaats reactie