vragen over stepper driver instellingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

vragen over stepper driver instellingen

Bericht door mauritswoudenberg »

Voor mijn cnc plasma snijder heb ik voor de X en Y as de volgende drivers:

X as: DM556
Y as: TB6600

Nu ben ik ze aan het instellen en ik wil beiden op half step zetten. Bij de DM556 is het duidelijk, daar staat een dip switch configuratie bij voor 400 steps per revolution. Bij de TB6600 staat er een duidelijk overzicht van 1 = 200, 4 = 800, 8 = 1600, 16 - 3200, maar bij 400 (dus half step) staan 2 verschillende configuraties, namelijk 2/A = 400 en 2/B = 400.

Ik kan nergens het verschil tussen deze twee vinden. Heeft iemand een idee?

Iets anders: Op beide motoren staat een max van 3 ampere, maar de ene is 269 oz.inch en de ander 425 oz.inch. Is dit niet gek? Bij een voeding van 24V is er dan toch bij beiden een vermogen van 72?
En is deze maximale stroom van 3A per spoel, of de hele motor en moet ik dus de instelling door 2 delen als beide spoelen tegelijk worden ingeschakeld?

Laatste: Er staat enkel 'peak current'. Is dit de 3A, of kan ik ook wel de volgende stap = 3,2A instellen als is het toch maar om piek belasting gaat en het dus over het meestal lager is?

Dank!!
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: vragen over stepper driver instellingen

Bericht door Bjornski1976 »

Plaats even een foto van de driver waarop de omschrijvingen van instellingen duidelijk zichtbaar zijn.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: vragen over stepper driver instellingen

Bericht door hfjbuis »

Ik heb dit lijstje voor mijn TB6600 drivers:
TB6600 setup.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

Re: vragen over stepper driver instellingen

Bericht door mauritswoudenberg »

Dank!

Ik heb zowel 2/A als 2/B geprobeerd. Geen verschil, dus ik laat me gewoon ergens op staan.

Iemand nog een idee over mijn andere vragen? Is 3A per spoel of kan de driver op 3A instellen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: vragen over stepper driver instellingen

Bericht door hfjbuis »

mauritswoudenberg schreef: 02 jan 2023 20:22 Nu ben ik ze aan het instellen en ik wil beiden op half step zetten. Bij de DM556 is het duidelijk, daar staat een dip switch configuratie bij voor 400 steps per revolution. Bij de TB6600 staat er een duidelijk overzicht van 1 = 200, 4 = 800, 8 = 1600, 16 - 3200, maar bij 400 (dus half step) staan 2 verschillende configuraties, namelijk 2/A = 400 en 2/B = 400.
De 2A en 2B microstepping (Exitation) heeft te maken met de manier waarop de halfstep wordt gemaakt. Bij de 2A is de overgang iets geleidelijker dan bij de 2B wat resulteert in iets minder kabaal maar ook iets minder koppel tijdens draaien (of was het andersom?). Zie onderstaande tabel.
ExitationMode.jpg
mauritswoudenberg schreef: 02 jan 2023 20:22 Iets anders: Op beide motoren staat een max van 3 ampere, maar de ene is 269 oz.inch en de ander 425 oz.inch. Is dit niet gek? Bij een voeding van 24V is er dan toch bij beiden een vermogen van 72?
Een stappenmotor heeft een maximale stroom met bijbehorende spanning. Meestal is dat maar een paar volt. Bij mijn Nema24 is dat 6V, 2A. Dit is per spoel. Deze motor heeft daarmee een vermogen van 6X2=12W per spoel, 24W in totaal. Als de motor in beweging komt wordt er door de spoel een inductie spanning gegenereerd. Om dan die 2A er doorheen te krijgen heb je meer spanning nodig. Hoe hoger het toerental, hoe meer spanning je nodig hebt.
De driver zet op de motor de maximale voedingsspanning van de driver. Bij jou dus 24V. Dan gaat er een stroom door de spoel lopen. Door de inductie van die spoel is die stroom klein in het begin en neemt die geleidelijk aan toe. Als de driver ziet dat de stroom de max ingestelde waarde bereikt, schakelt die de voeding op de spoel uit (chopper). Daardoor blijft de stroom op/onder de ingestelde waarde.
De stroom op de motor wordt aangegeven in A RMS (effectief). Op de driver staat meestal de piekstroom. In de datasheet vindt je de bijbehorende RMS stroom. De DM556 heeft een piekstroom van 5.6A die 4A RMS is.
Dat 2 motoren bij dezelfde stroom een ander koppel leveren heeft te maken met de spanning die nodig is om de stroom door de spoel te laten vloeien.
mauritswoudenberg schreef: 02 jan 2023 20:22 Laatste: Er staat enkel 'peak current'. Is dit de 3A, of kan ik ook wel de volgende stap = 3,2A instellen als is het toch maar om piek belasting gaat en het dus over het meestal lager is?
Bij een stappenmotor zet de driver altijd de ingestelde maximale stroom op de spoel, ongeacht of dat nodig is. Alle stroom (vermogen) die niet nodig is om de zaak in beweging te krijgen/houden wordt omgezet in warmte. Stel de stroom dan ook niet hoger in dan nodig is en zeker niet hoger dan wat de motor mag hebben. Zolang je de motor, na lang draaien, nog vast kunt houden is die niet te warm. Kijk wat minimaal nodig is en ga daar een stukje boven zitten (20%). Mocht je stappen verliezen, verhoog dan de waarde nogmaals met 10%.
N.b. de motoren worden het warmste bij de lage toerentallen en helemaal als ze stop staan. Je kunt de stop current beperken tot 30%..70% (afhankelijk van de driver) en zeker bij een plasma tafel kun je die instelling ook gebruiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: vragen over stepper driver instellingen

Bericht door Bjornski1976 »

Heb ook al eens mee gemaakt dat de goedkope tb6600 drivers helemaal niets met de microswitches deden en als maar een kant op draaide.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

Re: vragen over stepper driver instellingen

Bericht door mauritswoudenberg »

@hfjbuis, wat een heerlijk uitgebreid, goed onderbouwd antwoord. Een beknopt naslagwerk... Hartelijk dank, alles duidelijk!
Plaats reactie