Indymill soft en hardware.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

moet je per se limit switches hebben of kan het ook zonder. ik ben hem aan het proberen ik hoor de motoren wel maar de assen draaien niet.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Bjornski1976 »

Voor tandem homing heb je op iedere as waar een motor de aandrijving verzorgt een switch nodig, dat noemen ze een homing switch.
Een homing switch hoeft niet per definitie op het uiteinde van een as gemonteerd te worden al doet men dat in het algemeen wel.

Een limit switch is een eindschakelaar die op beide uiteinden van een as worden gemonteerd. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat de machine buiten zijn limieten treed en dus de motoren/drivers spanning loos maken.
Limit switches zijn niet per definitie nodig, wel handig maar op de schaal van MoSCoW een "could have" dus geen must.

De homing switches zijn een "should have". Zonder zal de machine het wel doen MAAR je kan niet (tandem) homen en moet dus zelf de portaal recht zetten en regelmatig controleren of deze nog recht staat.
Een "must have" is bijvoorbeeld een motor, driver o.i.d. omdat zonder de machine het niet zal doen.
Een "wont have" is een item die uit overweging er gewoon niet gaat komen.
Deze methode van prioriteiten stellen en afwegingen maken kan handig zijn om binnen de lijntje te blijven.

Dat je de motoren wel hoort maar niet draaid kan verschillende redenen hebben. Het is dan ook raadzaam de motoren los te koppel mechanisch om te voorkomen dat er meteen iets stuk gaat.
Neem ook NOOIT een elektrische aansluiting onder spanning los.

Kan je de motoren met de hand ronddraaien als ze aan staan?
Kloppen de instelling voor stap en dir wel en zijn de aansluitingen juist?
Staan de drivers op enabled en klopt de instelling het wel?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

nee de lampjes op mijn uc300 zijn aan en ik kan de as dan niet draaien. wel als de stroom er af is. ik zie op de monitor wel de cursor bewegen maar mijn spindels staan stil maar ik hoor de motoren wel draaien en als ik aan de as draait dan ratelt hij. of de pin nummering goed is weet ik niet ik heb te weinig kennis daarvan. moet ik een foto van de instellingen posten.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Bjornski1976 »

Ontkoppel de motoren eens voor de zekerheid. Dat je ze niet kan rond draaien als er spanning op staat klinkt goed.

Instelling van de drives posten kan geen kwaad en even controleren is zo gebeurd.

De drives moeten van de UC300 een step puls output krijgen + en - alsook een dir signaal + en -. Nu zitten er op de uc300 een reutel mogelijkheden, X, Y, Z, A, B, C. Welke heb je gebruikt om de drives aan te sluiten?

Welk programma gebruik je om de UC300 aan te sturen? Je moet in die software, Mach3, LinuxCNC of anders de uitsturing nog eel configureren. Hoe weet de software anders welke as wat is??
Als je Mach3 gebruikt moet je een dll plaatsen in een directory van Mach3. In Mach3 moet je uc300 selecteren dan wel configureren. Hoe dat precies moet kan je uut de handleidingen vernemen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

Ik heb alleen xyz gebruikt.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

Ik krijg de foto's van de instellingen er niet op.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Bjornski1976 »

Met wat stuur je de uc300 aan?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

Met mach3 software.of bedoel je dat niAfbeelding.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Bjornski1976 »

Kijk dit filmpje eens door en vergelijk dat met jouw machine.
https://youtu.be/nls07DjwXqI

Het is wel een andere machine met home switches maar het zal je een eind op weg helpen.

Je hebt x, y en z gebruikt. Hoe heb je de slave axis aangesloten dan?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

ik ben toch een stap verder hij draait nu maar 1 kant op. de bedrading op de 556 zat niet goed. ik heb de tandemassen aan elkaar gekoppeld dus de vierde as is over.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Bjornski1976 »

Dan even met een voltmeter de spanning meten op de Dir + en -. Deze moet hoog of laag zijn afhankelijk welke kant je op wilt draaien.
Maar ga zo door, het begin is er en je doet veel kennis en ervaring op
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

hij doet het alleen nu heb ik .step bestanden van alluminium platen. maar mach3 leest dit niet. is er een manier om dit om te zetten,
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jij houd blijkbaar van steile leercurves. :lol:
Wat jij nu wil is net zo iets als iemand met een dictafoon bestand met ingesproken notulen die vraagt hoe die dat nu uitgeprint moet krijgen. ;-)
En ja, er zijn vast wel mogelijkheden met spraak herkenning die dit tegenwoordig wel kunnen, net als er misschien systemen zijn die een step bestand kunnen verwerken.

Maar ga er maar van uit dat je hier zelf aan de bak moet, CAM pakket zoeken die een step bestand inleest, vervolgens aan geven welke vlakken, kamers, gaten je met welke gereedschappen wilt gaan bewerken, en die maakt daar dan een G-code bestand van wat mach-3 waarschijnlijk wel begrijpt. (als je de juiste postprocessor gekozen hebt)
Een voorbeeld van een mogelijk bruikbaar CAM pakket is misschien CamBam, is in ieder geval makkelijk een trial versie van te downloaden, en verder erg bedieningsvriendelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

oke dat had ik niet verwacht. kan het ook met free cat. dan ga ik gewoon verder knutselen. is was eigenlijk verbaast deze bestanden komen van thingiverse en het zijn bestanden om te frezen. om de z-as te veranderen met een kogelomloopspindel.
Plaats reactie