gereedschapswisselaar TNC426

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

gereedschapswisselaar TNC426

Bericht door peco2002 »

Beste,

Ik heb een DMU 60 E van 1999 gekocht met TNC426 op. Er staat een gereedschapswisselaar op.

Het toestel is getransporteerd naar me en sindsdien werkt de wisselaar niet.
Ik heb vastgesteld dat de bouten van de flens van de arm losstonden.
Is dit iets wat ik zelf kan afstelllen of moet ik daar een technieker voor laten langskomen?


mvg pedro
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: gereedschapswisselaar TNC426

Bericht door rien1959 »

Wat is de foutmelding op het scherm ? Anders wordt het wel gokken wat het is.
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: gereedschapswisselaar TNC426

Bericht door peco2002 »

Hi Rien,

bedankt voor snelle reply.

Ik heb de machine 2de hands gekocht. Volgens de vorige eigenaar werkte de machine goed, alleen had die af en toe wel eens problemen met toolwissel. Dit was me jammer genoeg pas verteld toen de machine bij mij stond, ik ze voor de eerste keer wou gebruiken en eigenlijk niet meer aan de praat kreeg.

Inbusbouten van de arm (als die loskomen staat de arm los tov de motor) stonden los.
IMG_20230121_210004.jpg
Ik weet niet in welke positie die moeten staan of hoe ik dat kan aflezen...
ik heb hem nu met die lange lijn zo goed mogelijk gelijk gezet..


Foutcode:
Externe noodstop
Arm WTW in basispos. ontbreekt
WT-wissel basispos. ontbreekt

Ik weet niet of ik nog iets moet doorgeven...

mvg pedro
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: gereedschapswisselaar TNC426

Bericht door rien1959 »

Zowel de wisselarm als de carrousel zullen een benaderingsschakelaar hebben als nulpunt. Die kan te ver van nulpunt afstaan door slijtage of losse bouten. Alles eerst vast draaien en kijken of alles op het nulpunt staat. Zo niet, dan is het meestal via de aandrijfmotor (handmatig) op zijn plek te krijgen. Staat alles goed, dan moeten de benaderingsschakelaars een brandend lampje hebben. Anders schakelaar iets dichterbij zetten.
De noodstop melding vind ik gek, maar kan vanuit positiefout komen.
Heb je schema's van de machine ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gereedschapswisselaar TNC426

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rien1959 schreef: 22 jan 2023 14:43 De noodstop melding vind ik gek, maar kan vanuit positiefout komen.
Heb je schema's van de machine ?
Kan ook gewoon nog een deur openstaan. (naar de wisselaar)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: gereedschapswisselaar TNC426

Bericht door tuonov4 »

onder MOD moet er een servicemenu zitten om de wisselaar in grondstelling te zetten, ik heb daar helaas geen beschrijving van. Allereerst moet wel de externe nooduit opgeheven worden. Groet: Fred
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: gereedschapswisselaar TNC426

Bericht door peco2002 »

de carrousel zelf lijkt me OK. Ik zie ook de sensoren branden op de carrousel.

De positie van de arm zelf is volgens mij dmv encoder...
Ik weet niet of daar nog een naderingschakelaar bij zit...?


mvg pedro
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: gereedschapswisselaar TNC426

Bericht door rien1959 »

Als sensoren branden wil het nog niet zeggen dat ze werken. Vaak is de uitgang kapot. Meten is weten !
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: gereedschapswisselaar TNC426

Bericht door tuonov4 »

wat me nog te binnen schiet is of je het draaiveld (de richting) wel hebt gecontroleerd
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: gereedschapswisselaar TNC426

Bericht door peco2002 »

sorry maar ik heb nog geen ervaring met een gereedschapswisselaar.

Wat bedoel je met draaiveld?


mvg pedro
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: gereedschapswisselaar TNC426

Bericht door rien1959 »

Met het draaiveld bedoelen we de fase volgorde van de 400 Volt. Het kan zijn dat er twee fasen moeten worden omgedraaid. Soms zijn het gewone 3 fase motoren die de wisselaar bedienen.
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: gereedschapswisselaar TNC426

Bericht door peco2002 »

oh daar is niemand aan geweest.

De arm is mechanisch losgekomen (zie foto van de flens met die inbusbouten...)


mvg pedro
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: gereedschapswisselaar TNC426

Bericht door rien1959 »

Dat er niemand aan geweest is slaat nergens op. Het gaat om de draden in de stekker naar het net. Jouw draaiveld kan net andersom zijn. En heb je de benaderingsschakelaars nou al getest (met multimeter) ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gereedschapswisselaar TNC426

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou ben ik geen vonkentrekkert, maar ik wil daar nog wel even op inhaken:
Het gaat om de draden in de stekker naar het net.
Het kan immers ook in de machine nog verkeerd om aangesloten zitten, of in het net zelf..
Ik heb in een bedrijf gewerkt waar men de machines voor de buitendienst altijd op een en dezelfde wandcontactdoos (400V) testte, omdat men wist dat de bedrading van die contactdoos overeenkwam met de norm, zoals die op bouwplaatsen gehanteerd werd.
Mijn advies is dan ook controleer al je contactdozen om te zien of ze in elk geval identiek bedraad zijn.
In mijn werkplaats heb ik 2 wandcontactdozen 400 Volt, en die zijn beiden identiek bedraad, en volgens de norm ook nog eens, want de draaibank, en de koelpomp van de draaibank liepen de goede kant uit.

Je moet nagaan wat de wisselaar allemaal moet doen voor een gereedschapswissel, en controleren of er voor elke eindstand van een actuator een sensor is gemonteerd, en of die het ook doet.. Multimeter doet wonderen, wat heet.. zelfs een ouderwetse spanningszoeker zou nog kunnen werken.

Ik heb met wisselaars met een wisselarm weinig ervaring..ik heb eens een machine moeten repareren die te traag wisselde, bleek een totaal vervuild luchtbediend ventiel te zijn... na een gaatje boren in het machineframe zodat de koelvloeistof eruit kon lopen, en het uiteennemen van het ventiel, en de boel grondig reinigen de boel weer gemonteerd, en Presto!..

Ik weet (van de TNC 410) dat de "Paraplu" in elk geval een sensor heeft, bij de eerste wissel na inschakelen doet ie eerst een volle ronde.. de Spilpositie zit ook op een sensor, in dit geval (Bridgeport VMC800) was dat tevens de spindel Encoder.
Die is daar een keer losgeraakt, waardoor de machine zijn gereedschappen niet goed vastpakte, en ze uit de spindel liet vallen..
Opgelost door even de nokjes uit de spindel te halen (de Drive Dogs), en een wissel uit te voeren, en de encoder te verdraaien tot de inkepingen in de spil weer in lijn stonden met die van het gereedschap..boel weer teruggemonteerd. problem solved..

Bij jou is het mechaniek door de wisselarm wat complexer, maar stap voor stap de problemem beetpakken werkt altijd..
Plaats reactie