Tool post drilling machine:

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Tool post drilling machine:

Bericht door hfjbuis »

Ik heb (eindelijk) de tool post boormachine voor radial en axial boren gemaakt. De werking, het ontwerp en de alternatieven staan in deze video. De link naar het FreeCad project: https://github.com/MetalWorkerTools/Sha ... lPostDrill
Een van de alternatieven is een lidl boormachine: PSBSAP 20-LiB2. Dat is een boormachine met BLDC motor en een Röhm boorkopje die zonder accu en lader €55,-- kost. Als je die als onderdelen gebruikt, is dat misschien wel de gemakkelijkste en goedkoopste manier om er een te maken.
Het volgende project wordt een tap kop die er vrijwel hetzelfde uit gaat zien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool post drilling machine:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het is jammer dat zoiets niet in mijn EMCOturn120 past..
Een mooie aanvulling op je machine, helemaal als je er ook mee kan frezen, maar dat is de volgende stap denk ik?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Tool post drilling machine:

Bericht door Kars-cnc »

Dat is een prima constructie voor een Tool post drilling machine lijkt mij! Wel zou ik zelf denk ik een tandriem kiezen i.p.v. tandwielen want ik ben niet zo handig in het maken van tandwielen ;-)

Ik heb al minstens 2 jaar een ER16 collet met 10mm as in huis om ook zoiets te maken maar er komt maar niet van... In ieder geval heb ik nu wel weer inspiratie na het zien van jou filmpje 8)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tool post drilling machine:

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 22 jan 2023 11:23 Een mooie aanvulling op je machine, helemaal als je er ook mee kan frezen, maar dat is de volgende stap denk ik?
Ik gebruik de originele trapezium spindels. Ik frees wel tandwielen op de draaibank maar dat zijn bewegingen in één richting. Het frezen van een 6 kantje is een probleem omdat de X-richting veranderd. Dat gaat waarschijnlijk niet goed, zeker op de kleine draaibank.
Kars-cnc schreef: 22 jan 2023 11:24 Wel zou ik zelf denk ik een tandriem kiezen i.p.v. tandwielen
De opzet was een rechte koppeling zonder tandwielen. Dan is het ding super stil en eenvoudiger van opzet. Helaas paste dat, bij axiaal boren, niet in de BF290 tool post. Daarom de motor haaks gezet met 2 kroonwielen gemaakt uit POM. Dat was echter te veel lawaai en daarom gekozen voor twee rechte tandwielen. Daarmee is het geluid acceptabel.
Een kleinere Nema17 motor is momenteel bij StepperOnline alleen via China te bestellen. Dan zijn de kosten niet helder. Ik draai nu op halve kracht zodat ik kan testen of de kleinere motor voldoet. Tot nu toe, in aluminium, nog geen problemen gehad.
Een tandriempje zal het ding hoger maken en heeft een spansysteem nodig. Nu is de hartafstand tussen de 2 assen 20mm.
Kars-cnc schreef: 22 jan 2023 11:24 ik ben niet zo handig in het maken van tandwielen
Er zitten nu 3D geprinte PETG tandwielen in. Voorlopig zie ik nog geen noodzaak om ze van POM te maken. Ze zullen dan ook meer geluid maken. N.B. de PETG kroonwielen (15% vulling) waren stiller dan de zelf gemaakt POM kroonwielen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Tool post drilling machine:

Bericht door bartL »

Handige tool! En zeker op een draaibank waarbij je de spindel kan indexeren.
Ik zal hem onthouden voor als mijn cnc draaibank ooit werkt en ik me ga vervelen. :mrgreen:
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Tool post drilling machine:

Bericht door Hessel Oosten »

WoW, Huub,

Grondig, degelijk en duidelijk (als steeds !).

Op het verlanglijstje (lees: op het to-do-lijstje).

Hessel

p.s.

Zie dat je achternaam veranderd is van Buis, naar Metalworker... ;-)
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Tool post drilling machine:

Bericht door FreesKever »

Ziet er best netjes uit. En inderdaad, een tandriem is wel stiller, maar heeft ook meer ruimte nodig. Een ander alternatief is om er een of 2 kruiskoppelingen in te zetten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool post drilling machine:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kruiskoppelingen zijn ruimtevreters, en, je moet op de orientatie letten, anders krijg je hoeksnelheidsverschillen en derhalve geen eenparige rotatie van je boorspindel.

de stilste oplossing zou volgens mij zijn : schuine vertanding..
Plaats reactie