50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 jan 2023 14:28
Portje schreef: 28 jan 2023 09:22 grr
Ik had daarvoor net een aantal artikelen zitten lezen over het plaatsen van airco's dus keek over aluminium heen en dacht aan kunststof.
Toch een vorm van dementie?
Ik zie ook nergens dat het aluminium kokers zijn, kan staal zijn, of glasvezel extrusie, of ?

Ik begrijp ook niet dat die maat van te voren niet bekend is, maat van die panelen ligt toch vast?
Maar goed, alweer oplossingen genoeg lijkt me. (stond de oude vertrouwde decoupeerzaag er ook al bij?)
Kijk eens hoe dit topic heet, is het dan nog steeds niet duidelijk?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Bericht door serum »

Dacht dat ze in het zuiden altijd zo warm en vriendelijk waren Ben?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Bericht door benkr »

serum schreef: 28 jan 2023 16:07 Dacht dat ze in het zuiden altijd zo warm en vriendelijk waren Ben?
Klopt helemaal, maar ze zijn vaak ook recht en duidelijk, ze draaien er niet omheen.
En ik weet tegen wie ik dit roep, jij kunt er wel tegen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Bericht door Sven »

Dank voor de reacties mannen.

Een schrobzaag (reciprozaag) is praktisch best een optie, ik heb er alleen geen ervaring mee.
Een cirkelzaag past fysiek niet op de plek want tegen de onderrand van het paneel.

De delen weer op de grond leggen om daarna te zagen zou idd het mooiste zijn maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren.

@ Hugo, de panelen moeten zo hoog mogelijk op de frames komen maar tijdens het ophangen moeten ze wat zakken. Hoeveel dat moet zijn is vantevoren niet goed op te geven.

@ Dabit, in de werkplaats kan ik met een bankschroef en handzaag op het oog beter haaks zagen dan de meeste mensen met de complete werkplaats.
Deze klus is niet in de werkplaats, in verstek en op twee meter hoogte. Ik weet vooraf dat dat buffelen wordt, ook met goed gereedschap, en dus wil ik me voorbereiden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Bericht door assink »

Toen ik alleen de titel zag wist ik al meteen de auteur van het topic :mrgreen:
Rondom aftekenen, en dan of met een handzaag, of een slijptol.
Gewone slijpschijven lopen wel snel vol met aluminium en zijn er eigenlijk niet voor gemaakt, maar smeren met het een of ander schijnt te helpen. Of anders een speciale schijf voor aluminium gebruiken.
Recipro gaat snel zwabberen is mijn ervaring, en helemaal met verstek zagen, haaks gaat meestal nog wel aardig.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 28 jan 2023 15:09 Kijk eens hoe dit topic heet, is het dan nog steeds niet duidelijk?
Sorry Ben, die titel lees ik inderdaad nog wel eens overheen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef: 28 jan 2023 18:26 Gewone slijpschijven lopen wel snel vol met aluminium en zijn er eigenlijk niet voor gemaakt, maar smeren met het een of ander schijnt te helpen. Of anders een speciale schijf voor aluminium gebruiken.
Blokje bijenwas er tegenaan houden. (of opta akawax )
Die speciale voor aluminium moet ik nog eens zien te bemachtigen, schijnt een hoop te schelen.

Maar 2 meter is niet zo hoog. Als je goed staat, kun je het ook wel op jouw beproefde manier gewoon met de ijzerzaag.
Dus zorgen dat je er stabiel bij kunt staan is misschien de simpelste oplossing. (stijgertje) Is even werk, maar zo veel toch ook weer niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Bericht door Sven »

Steigertje heb ik maar nog niet aan gedacht die te nemen. Dat en de speciale schijf voor alu zijn voor mij alweer de winst van dit topic ; )
assink schreef: 28 jan 2023 18:26 Toen ik alleen de titel zag wist ik al meteen de auteur van het topic
Jullie zijn mijn meest directe collega's, en ik heb denk ik de meest onhandige opleiding van allemaal. Als ik dan ook nog makkelijk in mijn eigen kringetje blijf ronddraaien... Beter af en toe zo'n vraag stellen ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: 50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Bericht door zeeschuim »

Sven schreef: 28 jan 2023 19:14 Steigertje heb ik maar nog niet aan gedacht die te nemen.
Een beetje handige harrie maakt met een paar 2"en 3" en een strook underlayment een passend steigertje ter plaatse.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 28 jan 2023 19:14 Dat en de speciale schijf voor alu zijn voor mij alweer de winst van dit topic ; )
En dat scheelt aardig met een gewone staal-slijpschijf gebruiken. Heeft minder de neiging om het alu weg te duwen en gaat verbazingwekkend lang mee. Verder kun je net zoals met staal gewoon rustigaan zonder kracht over het alu bewegen en het ding z'n werk laten doen.

Dus als je een lijntje tekent, jezelf zo positioneert dat je de slijptol evenwijdig met dat lijntje kunt bewegen en vervolgens met een paar halen het alu doorhaalt dan is er niks aan het handje. En zo wel dan frees je een paar mooie dopjes :mrgreen:

Klopt die 2 meter? Da's toch maar 20cm boven je bolletje, ruim binnen bereik van een keukentrapje?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Bericht door Sven »

De écht handige harry denkt er zelf aan de spullen te gebruiken die die al een keer gekocht heeft...

En ja, met een keukentrapje kom ik er ook.

Maar ik heb er afgelopen vrijdag 4 uur over gedaan om een opbouw stopcontact te vervangen door een 2 voudige versie.
Ik had vast minder last van gierende frustratie gehad als ik aan het begin de boel beter had voorbereid... Onder andere op een betere manier op de juiste hoogte staan.
Alleen maar de kolomboor van zijn tafeltje tillen had een boel gescheeld.
Maar ik dacht weer eens, och, een paar keer eventjes op 1 been staan, dan ben ik er ook.

Volgende klus maar eens beter voorbereiden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Bericht door skillalot »

Niet verkeerd bedoelt, maar als je al problemen ziet in het afzagen van een aluminium koker, kun je dat hele aluminium werk dan niet gewoon veel beter uitbesteden en in die tijd doen waar je zelf goed in bent?
Vaak willen we alles zelf doen om een paar euro te besparen, en vervolgens doen we er 3x zo lang over als de vakman en is het nog niet helemaal naar ons zin. Dan kun je die tijd beter gewoon gaan werken en die vakman betalen denk ik dan.
Zo heb ik ook eens een schuur gebouwd en de vloer zelf gestort en gevlinderd. Als ik al het materiaal wat ik moest huren bij elkaar op tel, en de tijd die ik er mee kwijt was, dan was uitbesteden even duur/goedkoop geweest. En de vloer was redelijk, maar niet helemaal naar mijn zin. Ben er de hele dag mee bezig geweest tot 's avonds 23:00 uur, en de spierpijn die ik had van dat kl*te vlinderapparaat heen en weer slingeren was ook niet mis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Bericht door Kjelt »

skillalot schreef: 28 jan 2023 22:21 Vaak willen we alles zelf doen om een paar euro te besparen, en vervolgens doen we er 3x zo lang over als de vakman en is het nog niet helemaal naar ons zin.
Aan de andere kant heb je het afgelopen jaar al geprobeerd iemand in te huren?
Uurlonen zijn giga gestegen en een klus die minder dan een dag werk kost betaal je een dag werk of ze komen niet. Althans mijn laatste ervaring en die van een collega.
Maar jij woont niet in het westen of zuiden (rond Eindhoven) dus wellicht dat het in de rest van het land nog goed te doen is.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 50 mm aluminium koker in situ afzagen, waarmee?

Bericht door assink »

Ohja.. eerst een spoortje trekken met de slijpschijf en langzame "down-feed". In plaats van in 1 keer de volle diepte pakken scheelt ook, qua precisie en ook qua slijpschijven.
Heb ooit meerdere meters 4mm staalplaat legering onbekend mogen slijpen, de week daarna had ik een plasmasnijder daarvoor. Want het was geen gewoon pisbakken staal voor m'n gevoel, lang leve de oud ijzer boer :lol:
Plaats reactie