Emcoturn 240

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Miko75
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2023 11:48

Emcoturn 240

Bericht door Miko75 »

Hallo allen,

Ik heb kortgeleden de beschikking gekregen over een Emcoturn 240. Op een cassette na helemaal compleet.
De machine is schoongemaakt, nagekeken en voorzien van wat tlc. Nu weet ik dat de machine om te bouwen is naar
een moderne besturing maar vooralsnog heb ik daar geen zin in. Ik heb de spullen, op de motoren na, wel liggen maar wil eerst
weten hoe de machine draait.
Nu zit er onder het bedieningspaneel een aansluiting. Kan ik deze gebruiken en dan via usb op mijn laptop aansluiten en met het juiste
programma de machine aan het werk zetten? De machine draait op Emcotronic T1 en ik heb vector93 erbij gekregen, maar ik ben hier
niet bekend mee.
Is dit te simpel bedacht en heb ik meer nodig dan een kabel en de juiste software?
Ben benieuwd of iemand dit weet.

Alvast bedankt !
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emcoturn 240

Bericht door hfjbuis »

@Miko75

Ik zie dat je nog geen antwoord op je vraag hebt gekregen. Ik heb zelf geen ervaring met Emcoturn en ook onze knowledge base heeft geen handleiding voor de emco. Normaal worden deze machines met een uitgebreide handleiding geleverd. Daar zal dan vast een en ander staan over hoe het ding te programmeren is.
Deze handleiding heb ik van internet geplukt.
ET120P VS2712 88-5.pdf
(3.41 MiB) 74 keer gedownload
Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
emcodeckel
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2020 16:04

Re: Emcoturn 240

Bericht door emcodeckel »

Is het al gelukt om een verbinding te maken met de PC om programmas heen en weer te sturen?
Welke besturing zit er op je Emcoturn 240?

Mogelijk helpt deze link;

https://www.practicalmachinist.com/foru ... em.235349/

Laat maar weten of dit werkt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Arie Kabaalstra »

emcodeckel schreef: 05 feb 2023 07:33 Is het al gelukt om een verbinding te maken met de PC om programmas heen en weer te sturen?
Welke besturing zit er op je Emcoturn 240?

Mogelijk helpt deze link;

https://www.practicalmachinist.com/foru ... em.235349/

Laat maar weten of dit werkt.
eh.. niet om de bijdehand uit te hangen.. maar in de eerste post staat...
De machine draait op Emcotronic T1
een T1 besturing dus.. dat is die met een Folietoetsenbord.
Volgens mij zijn die T1 en de TM02 niet heel verschillend.. maar net genoeg om als je verstand hebt van de TM02.. je toch maar beter eerst de boeken induikt om met een T1 te gaan werken..

In elk geval spookt er genoeg rond van de T1 , alsmede de TM02, dus dat mag het probleem niet zijn..

First things first:
Je hebt de machine sinds kort.. de grote vraag is: "Doet ie het, of doet ie het niet?"..
Immers, als de machine een poosje uit staat, dan loopt de backup batterij leeg, en dan raakt de machine zijn parameters kwijt.
In dat geval zul je dus de parameters opnieuw in moeten voeren, en em daarmee vertellen dat ie een draaibank is, de T1 besturing werd namelijk voor meerdere machines gebruikt.. en het hangt van de parameters af wat voor machine... voor het zelfde geld zet je em morgen aan.. en denkt ie dat ie een broodrooster is.., wel fijn om vers gebakken boterhammen bij de lunch te hebben.. maar die machine is er om boterhammen te verdienen.. niet om ze te roosteren.. dat moet je em in dat geval even duidelijk maken, door het opnieuw invoeren van de parameters.

eigenlijk het makkelijkste zijn om iemand met eenzelfde machine te vinden.. met ook die T1 besturing.. want dan kun je de parameters op cassette zetten, en die in jouw machine laden.

Dan staat het meeste weer goed.. alleen de offsets zul je zelf even moeten uitvlooien..niet moeilijk, maar je moet er wel even je koppie bijhouden..

Die aansluiting onderaan je bedieningsconsole, dat zal een 25 Pins verbinding zijn.. RS 232 dus, een prima verbinding, alleen heb je daar op de PC nog wel een RS 232 aansluiting voor nodig.. niet elke PC heeft dat nog, en de RS232-USB verloopjes werken niet altijd.
ik ben zelf ook een poosje aan het tobben geweest met zo'n adapter.. en ik heb uiteindelijk maar een echte RS232 kabel in elkaar gezet, met het programma Coolterm kun je prima je bestanden over en weer zenden.. ik gebruik dat momenteel ook nog, en tot volle tevredenheid (Ik heb een EMCOturn 120, met TM02 besturing)
qua programmeren..neuh..Emco is niet heel ingewikkeld.. dat valt alles mee..
Zelf was ik gewend aan Fagor 8055 en later EdingCNC op de draaibank, en met name met EdingCNC is heel veel mogelijk, omdat je zelf cycli kan maken, compleet met dialogen enzo.
Maar de TM02.. zoals ik die heb.. is best wel een fijne besturing, met zo zijn eigen handigheidjes..
emcodeckel
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2020 16:04

Re: Emcoturn 240

Bericht door emcodeckel »

Hoi Arie,

Niet om deze tread te kapen, maar waar zitten de backup batterijen voor de TM01 en TM02?

En hoe ziet de bedrading van de seriele kabel eruit? (welke pinnen aan PC kant verbinden met welke pinnen aan de EMCO kant) ?

Groeten
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Arie Kabaalstra »

Waar de Backup Batterijen van de T1 zitten zou ik zo niet weten.. ik heb nog nooit een T1 open gehad..laat staan dat ik er ooit in in het wild heb gezien..

Bij de TM02 zit ie, als ik het me goed herinner, rechtsonder in de kast van achteren gezien., 'tis als ik me niet vergis een Varta Unit, maar de mijne werkt nog (in elk geval een paar maanden) dus heb ik em lekker laten zitten..
Helaas moet ik over een tijdje, als ik de werkplaats weer in ga (dat wil zeggen als mijn been voldoende is opgeknapt) de Parameters er even opnieuw in moet schieten.. maar die heb ik op de PC staan..

Wat de bedrading van de RS 232 Kabel betreft.. Daarvoor zal ik ook Thuis even in de "boeken" moeten duiken.. ik meen dat ik ook ergens een T1 Manual heb.. (note to self.. T1 Manual uploaden indien thuis)
Momenteel verblijf ik nog niet thuis, ben nog altijd aan het revalideren..
emcodeckel
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2020 16:04

Re: Emcoturn 240

Bericht door emcodeckel »

Van harte beterschap!
Miko75
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2023 11:48

Re: Emcoturn 240

Bericht door Miko75 »

Dank allen voor de reacties.
Ik ga de linkjes bezoeken en kijken of ik nog meer informatie kan vinden, top!
De machine is klaargemaakt en de batterij was inderdaad leeg en overleden. Deze is vervangen en zit inderdaad een beetje rechts onderin de besturingskast. Ik heb de originele handleiding en nog wat andere documentatie dus ben een aardig eind op weg intussen. De parameters heb ik er opnieuw ingeklopt en tot grote vreugde lijkt alles te werken. Aankomende week de offsets doen en dan eens proberen een proefdraai te doen en dan denk ik dat de machine weer gebruikt kan worden zoals vooorheen. Maar ja, de uitdaging zit ‘m in de verbinding met de pc.
Als ik het verhaal van Arie dan lees, is het toch niet zo simpel als ik had gehoopt. Het gaat inderdaad om een 25 polige poort en verloop naar usb werkt inderdaad niet. In de papieren handleidingen die ik heb, kan ik niks vinden over deze verbinding dus misschien is er nog iets dat ik mis en hou ik me aanbevolen 😉. Mocht iemand iets missen wat ik misschien wel heb, vraag gerust en dan kan ik het uploaden of toezenden. Ik heb wat stekkers liggen en een kabel solderen is het probleem ook niet, maar een pc waar ie op past… nieuwe uitdaging zeg maar, dus ik ga op zoek. En dan eens kijken naar Coolterm.
Arie, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik lees dat je revaliderende bent dus wens je veel sterkte en hopelijk ben je snel weer thuis!
Miko75
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2023 11:48

Re: Emcoturn 240

Bericht door Miko75 »

Overigens heb ik wel een schema om van een 25 polige stekker naar een 9 polige stekker te gaan. Geen idee of dit werken zal maar ook dit ga ik iig even testen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emcoturn 240

Bericht door hfjbuis »

Miko75 schreef: 05 feb 2023 22:23 Het gaat inderdaad om een 25 polige poort en verloop naar usb werkt inderdaad niet.
Die oude emco zal waarschijnlijk een echte rs232 poort nodig hebben, dat is geen kritiek maar een teken van goed ontwerp. Niet alle USB<=>RS232 converters doen het op de juiste manier. De meeste oude PC's en sommige heel oude laptop's hebben nog een echte rs232 aansluiting. Daar zou je het mee kunnen proberen. Als het dan niet werkt, weet je zeker dat het niet aan de rs232 poort ligt en het probleem ergens anders ligt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Miko75
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2023 11:48

Re: Emcoturn 240

Bericht door Miko75 »

De poort is doorgemeten en vertoont geen gebreken. Als ik de kabel aansluit op de Emco en ik steek de usb in de laptop, krijg ik wel
het bekende geluidje uit de laptop dat er een usb apparaat wordt aangesloten maar daar blijft het bij. Ik denk dat ik ook nog het juiste programma op de laptop nodig heb dus wellicht werkt het dan wel en ben ik er ook. Dit ga ik dan maar als eerst proberen voordat ik met een andere kabel aan de slag ga.
Tnx Huub😃
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Emcoturn 240

Bericht door benkr »

Heel vaak is dat de CH340 driver, maar er zijn er meer.
Maar.... die USB dingen maken een 3,3V signaal terwijl vooral de wat oudere apparaten een + / - 12V signaal verwachten, een beetje minder werkt meestal ook nog wel, maar 3,3 V is te weinig vandaar dat het dan niet werkt.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Stephan »

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Stephan »

Ik heb ook een T1 en draai al jaren probleemloos productie met de machine, lees bovenstaande topic maar even.
Plaats reactie