Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door André-R »

Ik heb afgelopen zomer een Optimum bf 46 vario gekocht. Deze was cnc voorbereid d.w.z. dat de trapezium spindels al waren vervangen voor KO spindels en er stappenmotoren op zitten en een grote besturings kast die op Mach 3 zou moeten werken.
Daar ik goedkoop tegen een Eding cpu 5a3 kaart aanliep en closed loop steppers was ik om, (heb meer vertrouwen in een cat6 kabel dan een paralelle poort..)en ben nu de machine beetje bij beetje aan het ombouwen.
Echter, het het omhoog laten komen van de freeskop kostte zoveel moeite (mega veel stappen verlies met de originele 12 Nm 6A open-loop motor die ook nog een poelie heeft 22 tand op de motor, 32 tand op de KO ) dat ik eerst maar eens wat op inspectie ben uitgegaan. De machine is welliswaar nieuw maar heeft 8-9 jaar in een magazijn gestaan. Ik kwam erachter dat er geen vetnippel op de Z-as ko moer zat, op de ander assen wel. Dus dat is al 1 verbeter puntje. En om die stappenmotor voor de z-as wat te ontlasten bedacht ik dat het misschien ene idee zou zijn een contra gewicht te maken. Dus heb ik eens die kop gedemonteerd en op de weegschaal gezet.. 3 keer raden wat ie weegt.
Als ik in de huidige toestand aan de z as tandriempoelie draai dan voel ik die as gewoon torderen voor er beweging in komt , is dat normaal ?
En als ik de x as verdraai voel ik getik ...?? Allemaal dingen die me een beetje zorgen baren...
Ik ga dus eerst maar eens alles goed schoon maken en opnieuw van vet voorzien...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En de geleidingen van die machine zijn zwaluwstaart?
Dat vet en of olie wat er ooit tussen gezeten heeft zal ook wel aardig uitgehard zijn.
En als het allemaal schoon is, is het afstellen van de geleidingen ook nog een uitdaging.

Als je de spoed van de Z as ko weet, en het gewicht van de kop kun jij vast wel uitrekenen wat het houdkoppel moet zijn om de boel stil te houden, en vervolgens bepalen of een gewicht nut heeft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door andrefc101 »

Is het nu een prijsvraag om dat gewicht?
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door rien1959 »

Met een 12 Nm stappenmotor tilt mijn freesbank een tafel van vele honderden kilo's. Bij jouw bank is er dus duidelijk iets mis.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door André-R »

andrefc101 schreef: 01 feb 2023 20:23 Is het nu een prijsvraag om dat gewicht?
haha nee hoor... hij weegt ongeveer 110 kg. Ik krijg er helaas geen foto bij geplaatst..
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door André-R »

rien1959 schreef: 01 feb 2023 20:24 Met een 12 Nm stappenmotor tilt mijn freesbank een tafel van vele honderden kilo's. Bij jouw bank is er dus duidelijk iets mis.
Ja daar was ik al bang voor, daarom haal ik de hele boel maar eens uit elkaar...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door André-R »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 feb 2023 20:19 En de geleidingen van die machine zijn zwaluwstaart?
Dat vet en of olie wat er ooit tussen gezeten heeft zal ook wel aardig uitgehard zijn.
En als het allemaal schoon is, is het afstellen van de geleidingen ook nog een uitdaging.

Als je de spoed van de Z as ko weet, en het gewicht van de kop kun jij vast wel uitrekenen wat het houdkoppel moet zijn om de boel stil te houden, en vervolgens bepalen of een gewicht nut heeft.
De geleidingen zijn inderdaad zwaluwstaart. De spoed is 5 mm. En het gewicht van de kop 110 Kg. Dat is alleen de kop. De zwaluwstaart geleiding zal ook wel zo'n 20+ kg zijn, schat ik
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door andrefc101 »

André-R schreef: 01 feb 2023 20:38
andrefc101 schreef: 01 feb 2023 20:23 Is het nu een prijsvraag om dat gewicht?
haha nee hoor... hij weegt ongeveer 110 kg. Ik krijg er helaas geen foto bij geplaatst..
Mijn koppie weegt ongeveer 250 kg, voorheen met een 12Nm stepper, nu met een 750 W servo. In beide gevallen heb ik de ijlgang terug geschroefd omdat het een beetje angstaanjagend was! Absoluut geen contragewicht; dat wil ik niet. De spoed van mijn KO is 5mm, dat is ook wel van belang.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door benkr »

Begin eens met wat Hugo al aanhaalde, maak die zwaluwstaart geleidingen echt goed schoon en smeer ze daarna met leibaan olie, die is er voor bedoeld. Ook het afstellen van die zwaluwstaart geleidingen is een ding waar je geduld en als het kan ervaring mee moet hebben, stel ze in, laat de machine een kwartier flink bewegen en stel ze dan weer opnieuw in, weer een kwartier bewegen en weer instellen, net zo lang totdat er niets meer veranderd, de olie moet zijn plekje vinden en worden verdeeld, het te veel aan olie wordt er tussenuit gewerkt, zo lang er te veel olie zit blijft er speling terugkomen na een aantal bewegingen.
Zorg wel dat je regelmatig met de kwast (of via een automatisch smeersysteem, wat eigenlijk aan te bevelen is) olie op de zwaluwstaart geleidingen smeert want anders lopen ze vast en gaan ze vreten.
Je moet de KO spindels makkelijk met de hand kunnen draaien (zet er desnoods een soort van knop op, maar ze moeten gewoon licht lopen, ook met 110 kg aan gewicht er op)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 01 feb 2023 22:52 …….ook met 110 kg aan gewicht er op)
Jij denkt dat de spoed niet uit maakt?
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door André-R »

benkr schreef: 01 feb 2023 22:52 Begin eens met wat Hugo al aanhaalde, maak die zwaluwstaart geleidingen echt goed schoon en smeer ze daarna met leibaan olie, die is er voor bedoeld. Ook het afstellen van die zwaluwstaart geleidingen is een ding waar je geduld en als het kan ervaring mee moet hebben, stel ze in, laat de machine een kwartier flink bewegen en stel ze dan weer opnieuw in, weer een kwartier bewegen en weer instellen, net zo lang totdat er niets meer veranderd, de olie moet zijn plekje vinden en worden verdeeld, het te veel aan olie wordt er tussenuit gewerkt, zo lang er te veel olie zit blijft er speling terugkomen na een aantal bewegingen.
Zorg wel dat je regelmatig met de kwast (of via een automatisch smeersysteem, wat eigenlijk aan te bevelen is) olie op de zwaluwstaart geleidingen smeert want anders lopen ze vast en gaan ze vreten.
Je moet de KO spindels makkelijk met de hand kunnen draaien (zet er desnoods een soort van knop op, maar ze moeten gewoon licht lopen, ook met 110 kg aan gewicht er op)
Dank voor de uitgebreide info en tips. Ga ik doen. Ik was al aan het kijken geweest voor een automatisch smeersysteem. (bij een forumlid al een paar liter leibaan olie overgenomen) Suggesties over welk systeem zijn welkom. Ga er volgende week mee verder...eerst een weekje langlaufen in Oostenrijk.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 02 feb 2023 01:32
benkr schreef: 01 feb 2023 22:52 …….ook met 110 kg aan gewicht er op)
Jij denkt dat de spoed niet uit maakt?
Natuurlijk wel, maar daar was al een uitspraak over gedaan.
Maar ik denk dat zelfs met een 10 mm spoed het nog wel lukt met een 12 Nm motor.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door rien1959 »

Hier een heel goedkope automatische smering : https://hardware-cnc.nl/winkel/cnc-acce ... pomp-230v/

Als ik het goed heb berekend geeft een spindel met 10 mm spoed een kracht van 2740 Newton en spoed 5 mm het dubbele. De reductie is daar bij inbegrepen.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door André-R »

rien1959 schreef: 02 feb 2023 10:29 Hier een heel goedkope automatische smering : https://hardware-cnc.nl/winkel/cnc-acce ... pomp-230v/

Als ik het goed heb berekend geeft een spindel met 10 mm spoed een kracht van 2740 Newton en spoed 5 mm het dubbele. De reductie is daar bij inbegrepen.
Dank voor de tip, op dit moment helaas uitverkocht. Per geleiding heb ik 4 'smeerpunten 'dat zijn nu van die messing busjes (of hoe je dat moet noemen) met een klein stalen kogeltje. De diam lijkt 8 mm. Die zal ik dus moeten gaan vervangen.. zal eens youtube raadplegen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie