Materiaal voor het frezen van 1.7m hoge poppen?

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Materiaal voor het frezen van 1.7m hoge poppen?

Bericht door bbg »

Voor een jubileum willen we een mascotte poppetje op een grootte van 1.70m maken. Ik heb een 3D scan van het poppetje en kan het schalen. Maar hoe nu de pop te maken? Ik zit te denken om het het poppetje in gedeelten te frezen en dan aan elkaar te lijmen. Maar welk materiaal te gebruiken?

Het poppetje moet vervoerbaar zijn (dus niet te zwaar) en het liefst ook nog een tijdje mee gaan (zodat het later weer gebruikt kan worden).

Ik zit te denken aan een PU schuim of zo. En dan eventueel bekleden met een gel coat of zoiets. Maar vraag me af of het niet te zacht / kwetsbaar wordt.

Suggesties voor materialen waaruit ik het kan frezen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Materiaal voor het frezen van 1.7m hoge poppen?

Bericht door tuonov4 »

neem een etalage pop
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Materiaal voor het frezen van 1.7m hoge poppen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat modelschuim heb je in vele hardheden, keuze genoeg:
https://www.scabro.com/blokmaterialen/s ... ten-licht/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Materiaal voor het frezen van 1.7m hoge poppen?

Bericht door bbg »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 feb 2023 10:31 Dat modelschuim heb je in vele hardheden, keuze genoeg:
https://www.scabro.com/blokmaterialen/s ... ten-licht/
Dat ziet er goed uit. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Materiaal voor het frezen van 1.7m hoge poppen?

Bericht door DaBit »

Maar als je daar een pop van 1m70 van wil maken dan ga je er aardig op leeglopen. Voor een pop voor een jubileum misschien iets te.

Piepschuim, PU (isolatie)schuim en MDF zijn de goedkoopste keuzes. En dan zou ik nog het spul een beetje in vorm op elkaar plakken voor ik zou gaan vormen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Materiaal voor het frezen van 1.7m hoge poppen?

Bericht door FreesKever »

Vroeger bij de padvinders eens een keer een soort vogelverschikker gemaakt door wat kledingstukken met sto vol te proppen.

Je kunt ook gipsverband om een echt mens heenwikkelen, dat weer openzagen, en dan als mal gebruiken en van binnenuit weer bekleden. Of je gebruikt (misbruikt?) iemand met dunne ledematen, en accepteert dat het met wat lagen gipsverband wat dikker wordt.


Een andere manier is:
1. Pak wat draad einden of metalen stangen (of PVC elektriciteitsbuis, whatever).
2. Pak wat platen PUR isolatieschuim (of polystyreen, maar de bolletjes zijn niet handig) en meet de dikte op.
3. Frees plakjes uit triplex of dun MDF en stapel die omstebeurt met je schuim.
4. Snijd het schuim af tot aan de uitgefreesde stukken triplex.

Als ledematen moeten kunnen bewegen, kan dat het smipelste door een stuk tuinslang ofzo er in te doen, eventueel met wat stukken ijzerdraad om het stijf genoeg te maken zodat het van zichzelf in model blijft.

Bedenk ook: zolang er kleding overheen gaat, hoef wat er onder te zitten niet precies op maat te zijn.
Plaats reactie