Welke frees voor vuren panelen?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke frees voor vuren panelen?

Bericht door serum »

Jacala schreef: 16 feb 2023 09:54 8mm negatieve 2 snijder (22mm lang) van veldman slijptechnirl.

18k rpm in 1 gang er doorheen en met 7500mm/min.

Gaat hier ongeveer 1m3 zaagsel goed.
Dat is ook ruwweg mijn recept, alleen dan met een 8mm 3 snijder met chipbreakers. 7 Graden negatief en op 14000 rpm en met 9m/min, maar dan nooit meelopend. Er is eigenlijk geen enkele houtsoort dat meelopend mooier freest dan tegenlopend. (sporadisch een keer een populieren multiplex dat slecht verlijmd is, zo is mijn ervaring althans). Die frezen met HSS/stalen ziel vind ik niets voor dergelijke klussen.

Gewoon in 1 haal inderdaad. Dat gaat het mooiste. (soms doe ik het om het vacuum wat langer stabiel te houden in 2 passes, eerste pas op +.2 Z hoogte en .3mm offset van het materiaal, laatste pass op -.1z en 0mm radiale offset, maar dat is nagenoeg nooit nodig, alleen als het spoilboard aan vervanging toe is en het om kleinere onderdelen gaat.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welke frees voor vuren panelen?

Bericht door keesfrees »

Ballegooijen schreef: 16 feb 2023 10:24 Mijn machine is sterk genoeg om het in 1 keer te doen. Ik heb dat nog niet gedurft :roll:
Gewoon doen :-)
Ballegooijen schreef: 16 feb 2023 10:24 Ik ga eens die 2 snijder met negatieve spiraal bestellen en dan in 1 keer proberen.
Bestel dan ook de D6 er bij.
Ballegooijen schreef: 16 feb 2023 10:24 Voor de pocket zou ik dan de contour eerst kunnen doen en daarna de pocket leegfrezen met een 12mm
Als de oppervlakte groot is dan ja, anders wacht ik gewoon wat langer. En de overlap op weinig zetten.
In bepaalde gevallen maak ik liever een inzetstukje, maar dat hangt van vele factoren af of dat zin heeft.

Maareuh, je komt er wel uit nu, we zien het resultaat wel, hoop ik tenminste.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Welke frees voor vuren panelen?

Bericht door Grafjan »

serum schreef: 16 feb 2023 10:32
Jacala schreef: 16 feb 2023 09:54 8mm negatieve 2 snijder (22mm lang) van veldman slijptechnirl.

18k rpm in 1 gang er doorheen en met 7500mm/min.

Gaat hier ongeveer 1m3 zaagsel goed.
Dat is ook ruwweg mijn recept, alleen dan met een 8mm 3 snijder met chipbreakers. 7 Graden negatief en op 14000 rpm en met 9m/min, maar dan nooit meelopend. Er is eigenlijk geen enkele houtsoort dat meelopend mooier freest dan tegenlopend. (sporadisch een keer een populieren multiplex dat slecht verlijmd is, zo is mijn ervaring althans). Die frezen met HSS/stalen ziel vind ik niets voor dergelijke klussen.

Gewoon in 1 haal inderdaad. Dat gaat het mooiste. (soms doe ik het om het vacuum wat langer stabiel te houden in 2 passes, eerste pas op +.2 Z hoogte en .3mm offset van het materiaal, laatste pass op -.1z en 0mm radiale offset, maar dat is nagenoeg nooit nodig, alleen als het spoilboard aan vervanging toe is en het om kleinere onderdelen gaat.
Is dat in een zo’n “haal” precies op maat, binnen een paar tiende van een millimeter?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke frees voor vuren panelen?

Bericht door serum »

Ja, zeker. Tenzij er spanning in het materiaal zit en je het vacuum uitzet. Dan wil het nog wel eens wijken. Je moet in de CAM wel een beetje nadenken over je lead/out, maar dat heb je snel genoeg door. Vanaf 25mm dikte pak ik een 10 of 12mm frees. En als je echt gas wilt geven in 18mm spaanplaat een 16mm frees. 6mm frezen willen nog wel een beetje buigen.

Als het echt nauwkeurig moet doe ik het in twee keer en onderbreek ik het vacuum een keer.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welke frees voor vuren panelen?

Bericht door keesfrees »

Grafjan schreef: 19 feb 2023 14:27 Is dat in een zo’n “haal” precies op maat, binnen een paar tiende van een millimeter?
Bij mij wel, maar dat hangt uiteraard van de machine af, logischerwijs.
Daar bij is bij dit soort zachte, taaie materialen er altijd spraken van terugveren, als ik een passing wil hebben dan frees ik op proef een gat en inzetstuk. Maar dan nog is het lastig, door materiaal variatie, nerf richting enzzzz.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Welke frees voor vuren panelen?

Bericht door Grafjan »

Echt gaaf dat dat zo goed gaat! Op mijn machine denk ik niet dat ik die 7meter per minuut ga halen. En 18 mm in een keer?? Weet niet of ik dat durf op mijn zelf gemaakt machientje.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Welke frees voor vuren panelen?

Bericht door Grafjan »

Ballengooien, succes met je project.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Welke frees voor vuren panelen?

Bericht door Ballegooijen »

Grafjan schreef: 19 feb 2023 14:55 Ballengooien, succes met je project.
Dank je wel. Gaat vast goedkomen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie