Leadshine L7 driver rem word niet geactiveerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jeroen Beskers
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2023 19:16

Leadshine L7 driver rem word niet geactiveerd

Bericht door Jeroen Beskers »

Goedendag allemaal

Hierbij mijn eerste post op dit forum.
Een tijdje terug heb ik een stepmore 4040 gekocht met een 2,2 kw spindel en 400w servo's.
Ik dacht de meeste problemen eruit te hebben gehaald totdat ik laatst een stuk had getest.
De bedrading van de rem van de servo driver (leadshine L7) klopte niet.
Ik heb deze aangepast, maar het lijkt erop dat de driver geen signaal verstuurd naar de rem.
Mijn vermoeden is dat de parameters niet kloppen voor de outputs en deze zou ik dus willen controleren.
Doe ik dit met een applicatie of programma of kan dit met de driver zelf?
Als dit met een programma moet, kan ik een universeel programma daarvoor vinden of krijgen?
Ik probeerde dit eerst met de leverancier/maker in China op te lossen maar heb last van radiostilte en wil de machine draaiend krijgen.
Als je tips hebt voor dit of iets wat hiermee zou kunnen helpen hoor ik het graag.

Groetjes, Jeroen
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leadshine L7 driver rem word niet geactiveerd

Bericht door Kjelt »

Bedoel je de EL7 driver ? Ik kan geen L7 driver vinden bij Leadshine.
Ik ken deze drivers zelf niet maar in de datasheet van de EL7 driver staat in ieder geval dat je de uitgang 3 kunt configureren.
Zelf had ik een Omron servo met rem en deze werd alleen geactiveerd als de drive disabled was.

Afbeelding
Jeroen Beskers
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2023 19:16

Re: Leadshine L7 driver rem word niet geactiveerd

Bericht door Jeroen Beskers »

Hey Kjelt

Ik geloof dat de EL7 de nieuwe variant van de driver is.
Als ik de rem wil deactiveren moet hij elektriciteit krijgen vanaf het relais.
Hieronder zie je wat foto's van welke value misschien niet goed staat.
Ik weet niet of ik dit zou moeten veranderen met een applicatie of dat dit kan met de knoppen van de driver zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leadshine L7 driver rem word niet geactiveerd

Bericht door serum »

Hoe was het aangesloten? Was het misschien opgemomen in het sysready signaal oid? Bij zowel mijn grote als kleine machine wordt de remfunctie geregeld vanaf de controller ipv via de driver.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leadshine L7 driver rem word niet geactiveerd

Bericht door Kjelt »

Ik heb deze driver zelf niet dus onderstaand is voor eigen risico, zeg het er voor de zekerheid even bij ;-)

Zoals ik jouw fotos lees staat er dat je met de M switch in de parameter setting mode kunt komen.
Dus je wilt zoiets als onderstaand proberen voor elkaar te krijgen maar daar zul je wat met de driver moeten experimenteren.

- Druk twee keer op de M key dan kom je in parameter setting mode
- Ga met de down key of draaiknop naar parameter Pr4.13 op het display
- Druk op de left key of misschien SET knop om de waarde te zien en te veranderen.
- Je hebt maar 6 led digits dus de eerste twee nullen zijn irrelevant.
Waarde dus aanpassen naar 030303 zoals in de eerste foto staat.
- SET indrukken.
Checken of de waarde is overgenomen en kijken of het werkt.
Als je problemen hebt dat de motor probeert te draaien terwijl de rem nog aktief is, zou ik op de rem een losse voedingsspanning aansluiten.
Anders maak je misschiet iets kapot.
Dan meet je met een multimeter op de uitgang van de remconnector of de spanning er op komt te staan tijdens bewegen (zo heb ik het tenminste gedaan want bij mijn servo was het mij ook onduidelijk wanneer de rem opgeheven werdt.)
Jeroen Beskers
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2023 19:16

Re: Leadshine L7 driver rem word niet geactiveerd

Bericht door Jeroen Beskers »

serum schreef: 15 mar 2023 13:27 Hoe was het aangesloten? Was het misschien opgemomen in het sysready signaal oid? Bij zowel mijn grote als kleine machine wordt de remfunctie geregeld vanaf de controller ipv via de driver.
De rem van de servo zit wel direct aangesloten op de driver. Dus dit zou denk ik niet het geval zijn, tenzij ik je verkeerd begrijp natuurlijk.
Of bedoel je dat de driver misschien geen signaal krijgt van het systeem?
Jeroen Beskers
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2023 19:16

Re: Leadshine L7 driver rem word niet geactiveerd

Bericht door Jeroen Beskers »

Kjelt schreef: 15 mar 2023 13:41 Ik heb deze driver zelf niet dus onderstaand is voor eigen risico, zeg het er voor de zekerheid even bij ;-)

Zoals ik jouw fotos lees staat er dat je met de M switch in de parameter setting mode kunt komen.
Dus je wilt zoiets als onderstaand proberen voor elkaar te krijgen maar daar zul je wat met de driver moeten experimenteren.

- Druk twee keer op de M key dan kom je in parameter setting mode
- Ga met de down key of draaiknop naar parameter Pr4.13 op het display
- Druk op de left key of misschien SET knop om de waarde te zien en te veranderen.
- Je hebt maar 6 led digits dus de eerste twee nullen zijn irrelevant.
Waarde dus aanpassen naar 030303 zoals in de eerste foto staat.
- SET indrukken.
Checken of de waarde is overgenomen en kijken of het werkt.
Als je problemen hebt dat de motor probeert te draaien terwijl de rem nog aktief is, zou ik op de rem een losse voedingsspanning aansluiten.
Anders maak je misschiet iets kapot.
Dan meet je met een multimeter op de uitgang van de remconnector of de spanning er op komt te staan tijdens bewegen (zo heb ik het tenminste gedaan want bij mijn servo was het mij ook onduidelijk wanneer de rem opgeheven werdt.)
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik zal dit morgen eens voorzichtig proberen.
De servo heeft zichzelf al vaker door de rem getrokken, maar hij is nu al wel losgekoppeld. Inderdaad wel handig om het zo op te meten, tot nu toe heb ik er geen negatief effect van gemerkt. Maar het is beter om te voorkomen natuurlijk.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: Leadshine L7 driver rem word niet geactiveerd

Bericht door Andre_designer »

zit je enable port(EN) wel vast??
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Jeroen Beskers
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2023 19:16

Re: Leadshine L7 driver rem word niet geactiveerd

Bericht door Jeroen Beskers »

Andre_designer schreef: 16 mar 2023 08:43 zit je enable port(EN) wel vast??
Bedankt voor de reactie.
Ik zou zo niet weten wat de enable port(en) is.
Waar zou ik die moeten kunnen vinden?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Leadshine L7 driver rem word niet geactiveerd

Bericht door andrefc101 »

Andre_designer schreef: 16 mar 2023 08:43 zit je enable port(EN) wel vast??
Ik geloof niet dat de enable iets met de rem te maken heeft. Normaal zit er een normale aansluiting op de driver voor de brake, en wordt deze door de driver geactiveerd wanneer de driver er klaar voor is. Zo werkt het bij mij in ieder geval.
Jeroen Beskers
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2023 19:16

Re: Leadshine L7 driver rem word niet geactiveerd

Bericht door Jeroen Beskers »

andrefc101 schreef: 16 mar 2023 18:39
Andre_designer schreef: 16 mar 2023 08:43 zit je enable port(EN) wel vast??
Ik geloof niet dat de enable iets met de rem te maken heeft. Normaal zit er een normale aansluiting op de driver voor de brake, en wordt deze door de driver geactiveerd wanneer de driver er klaar voor is. Zo werkt het bij mij in ieder geval.
Ik geloof dat dit al wel zou moeten kloppen. De kabels van de brake zitten goed aangesloten op de driver. Als hier stroom op word gezet gaat de rem er ook af.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Leadshine L7 driver rem word niet geactiveerd

Bericht door andrefc101 »

Jeroen Beskers schreef: 16 mar 2023 19:21
andrefc101 schreef: 16 mar 2023 18:39
Andre_designer schreef: 16 mar 2023 08:43 zit je enable port(EN) wel vast??
Ik geloof niet dat de enable iets met de rem te maken heeft. Normaal zit er een normale aansluiting op de driver voor de brake, en wordt deze door de driver geactiveerd wanneer de driver er klaar voor is. Zo werkt het bij mij in ieder geval.
Ik geloof dat dit al wel zou moeten kloppen. De kabels van de brake zitten goed aangesloten op de driver. Als hier stroom op word gezet gaat de rem er ook af.
Pas op hè! Er komt geen spanning vanaf de driver, deze fungeert in mijn beleving als een schakelaar. Ik bedien met de mijne gewoon een ssr, en deze schakelt vervolgens de rem in/uit. De driver schakelt dan puur alleen het ssr. Maar goed, misschien werkt het bij jou drive anders…. just my two cents 😉
Jeroen Beskers
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2023 19:16

Re: Leadshine L7 driver rem word niet geactiveerd

Bericht door Jeroen Beskers »

andrefc101 schreef: 16 mar 2023 20:01
Jeroen Beskers schreef: 16 mar 2023 19:21
andrefc101 schreef: 16 mar 2023 18:39
Ik geloof niet dat de enable iets met de rem te maken heeft. Normaal zit er een normale aansluiting op de driver voor de brake, en wordt deze door de driver geactiveerd wanneer de driver er klaar voor is. Zo werkt het bij mij in ieder geval.
Ik geloof dat dit al wel zou moeten kloppen. De kabels van de brake zitten goed aangesloten op de driver. Als hier stroom op word gezet gaat de rem er ook af.
Pas op hè! Er komt geen spanning vanaf de driver, deze fungeert in mijn beleving als een schakelaar. Ik bedien met de mijne gewoon een ssr, en deze schakelt vervolgens de rem in/uit. De driver schakelt dan puur alleen het ssr. Maar goed, misschien werkt het bij jou drive anders…. just my two cents 😉
In mijn geval schakelt hij een relais in dus dat zit wel goed geloof ik. Was dat even vergeten te vertellen😅
Plaats reactie