trapezium moer

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: trapezium moer

Bericht door André-R »

en als dat allemaal niet lukt kan je altijd nog in Harderwijk terrecht, maar daar zal wel een prijskaartje aanhangen
https://www.trapeziumdraad.nl/moeren-maatwerk/
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door kitman »

Harderwijk doet het niet.

Wat koop je hier eigenlijk, dat is me niet duidelijk.
https://nl.aliexpress.com/item/10050015 ... pt=glo2nld
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: trapezium moer

Bericht door hfjbuis »

kitman schreef: 18 mar 2023 09:32 Harderwijk doet het niet.

Wat koop je hier eigenlijk, dat is me niet duidelijk.
https://nl.aliexpress.com/item/10050015 ... pt=glo2nld
Een 10 of 8 TPI Acme insert. Bij een pitch van 5 mm, heb je waarschijnlijk een Din schroefdraad dat is een andere norm.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door kitman »

Volgens ik kan lezen ACME = 29 graden en TR = 30 graden.
Het is een Celtic draaibank, dus zeker TR.
Dacht eerst zo een paar moeren bestellen en dan een speling vrij systeem maken.
Niet dus.
Nu vind ik ook plaatjes met code TN ipv TR.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kitman schreef: 17 mar 2023 20:24 Bijkomende vraag, waarom een andere wisselplaat voor linkse schroefdraad?
Dan is de vrijloop de andere kant op, en die vrijloop wordt best belangrijk bij deze diameter-spoed verhouding.
2023-03-18 10_48_20-Scanner_001686.pdf - Adobe Acrobat Reader (64-bit).jpg
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door kitman »

Als ik alles zo lees en zoek is het handiger een nieuwe spindel met moer te plaatsen.
16 mm gaat er ook wel in, alleen die spoed van 5 mm is een probleem.
Het eenvoudigst zou zijn om een kogelomloop te plaatsen.
Nadeel hiervan is dat die te soepel draait en dan moet je telkens de slede vast zetten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met een standaard trapezium 16x4 en een andere nonius er op zou kunnen,
of een kogelomloop met iets van een frictie rem misschien? Al weet ik uit ervaring dat het krijgen van de juiste frictie soms best lastig is, vooral om dat langdurig constant te houden.
Maar dat kan wel weer een topic vullende uitdaging worden. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: trapezium moer

Bericht door hfjbuis »

kitman schreef: 18 mar 2023 10:59 Als ik alles zo lees en zoek is het handiger een nieuwe spindel met moer te plaatsen.
16 mm gaat er ook wel in, alleen die spoed van 5 mm is een probleem.
Het eenvoudigst zou zijn om een kogelomloop te plaatsen.
Nadeel hiervan is dat die te soepel draait en dan moet je telkens de slede vast zetten.
Een kogelomloop met linkse draad is moeilijk te krijgen en duur. Ik heb er naar gezocht voor mijn BF290 maar uitendelijk besloten om een nieuwe spindel te maken.
kitman schreef: 18 mar 2023 10:50 Dacht eerst zo een paar moeren bestellen en dan een speling vrij systeem maken.
Spelingsvrij krijg je alleen als de spindel over de hele lengte gelijkmatig versleten is. Dat zal wel niet en dus moet je een beetje speling hebben om dat op te vangen. Ik dacht dat @Benkr geprobeerd heeft om met een dubbele (vaste) moer de spindel spelingsvrij te maken en dat het om deze reden niet gelukt is.
Een dubbele moer met een veer ertussen kan ook. Nadeel is dat het een stevige veer moet zijn en dat daardoor het vet/olie onder constante druk komt te staan en daardoor snel droog loopt met slijtage tot gevolg. Een dubbele kunststof moer met veer kan ook, die hoef je niet te smeren en de spindel zal er "niet" van slijten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: trapezium moer

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 18 mar 2023 12:27 Spelingsvrij krijg je alleen als de spindel over de hele lengte gelijkmatig versleten is. Dat zal wel niet en dus moet je een beetje speling hebben om dat op te vangen. Ik dacht dat @Benkr geprobeerd heeft om met een dubbele (vaste) moer de spindel spelingsvrij te maken en dat het om deze reden niet gelukt is.
Een dubbele moer met een veer ertussen kan ook. Nadeel is dat het een stevige veer moet zijn en dat daardoor het vet/olie onder constante druk komt te staan en daardoor snel droog loopt met slijtage tot gevolg. Een dubbele kunststof moer met veer kan ook, die hoef je niet te smeren en de spindel zal er "niet" van slijten.
Inderdaad ben ik ooit bezig geweest om met een TR spindel een spelingsvrije overbrenging te maken, dat is eigenlijk volkomen mislukt omdat er grotere afwijkingen in de spoed zaten dan ik kon handelen, op de ene positie spelingvrij afstellen betekende dat de boel een stukje verder helemaal vastliep of omgekeerd dat er daar juist te veel speling optrad.
Later heb ik een paar moeren van POM gemaakt en dat ging eigenlijk veel beter, alleen het maken van die moeren was een heidens karwei, de tap liep telkens binnen de kortste keren vast door de gemaakte spanen, dus moest de tap telkens uit het werkstuk gedraaid worden, de spanen afgevoerd worden en weer een klein stukje verder. Ik heb toen een paar van die moeren gemaakt en het toen maar opgegeven, ik ben toen overgestapt op KO spindels en moeren. Dat beviel toch stukken beter.
Als je op een KO spindel een goede reproduceerbare frictie wil hebben kan dat door er een motortje aan te koppelen en die met een DC stroom een vast tegenkoppel te laten geven. Als het een DC motor is dan dien je de polariteit om te keren wanneer je de draairichting veranderd, met een stappenmotor die je verder niet stuurt hoeft dat niet, maar ik denk dat je wel de stapjes (200 per omwenteling) gaat "voelen" bij het ronddraaien.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 18 mar 2023 22:56 Als je op een KO spindel een goede reproduceerbare frictie wil hebben kan dat door er een motortje aan te koppelen en die met een DC stroom een vast tegenkoppel te laten geven. Als het een DC motor is dan dien je de polariteit om te keren wanneer je de draairichting veranderd, met een stappenmotor die je verder niet stuurt hoeft dat niet, maar ik denk dat je wel de stapjes (200 per omwenteling) gaat "voelen" bij het ronddraaien.
Dat geeft alleen het gevoel van frictie bij bewegen, je wilt juist ook frictie bij stilstand, en een stap voelen wil je al helemaal niet als je nog net een half streepje wilt verstellen voor de laatste µ.
2 schijven middels een veer tegen elkaar drukken zou best wel aardig kunnen werken, even experimenteren welke materialen heb best aanvoelen. Er bestaat speciaal dempingsvet, misschien dat dat mooie resultaten geeft. (is Dabit z'n afdeling :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door Oscar f1 »

https://www.ebay.com/itm/256011958623?h ... R-CA25bfYQ


High Quality TR15x 5mm right-hand Trapezoidal Tap Thread Threading Tool
Opens in a new window or tab
Brand New
$38.99

or Best Offer
+$0.99 shipping
from China
tr15x5-.JPG
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: trapezium moer

Bericht door André-R »

kitman schreef: 18 mar 2023 10:59 Als ik alles zo lees en zoek is het handiger een nieuwe spindel met moer te plaatsen.
16 mm gaat er ook wel in, alleen die spoed van 5 mm is een probleem.
Het eenvoudigst zou zijn om een kogelomloop te plaatsen.
Nadeel hiervan is dat die te soepel draait en dan moet je telkens de slede vast zetten.
Zou je er dan geen stappenmotor op kunnen zetten, en die met een pulser -hadwiel en arduino kunnen aansturen ? zijn diverse filmpjes te vinden op Y T
https://www.youtube.com/watch?v=ZVbnMmooJ2Y
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door kitman »

High Quality TR15x 5mm right-hand Trapezoidal Tap Thread Threading Tool
Spijtig, moet linkse draad zijn.
Gebruikersavatar
newhumanoid
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2022 17:23
Locatie: Oekraïne, Nikolajev

Re: trapezium moer

Bericht door newhumanoid »

Maybe make a nut on a CNC milling machine?
https://www.youtube.com/watch?v=cVfa10W ... 0%9F%D0%A3

G-code rekenmachine
http://segakhv.com/ssserg/calc3.php
Plaats reactie