ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door serum »

Beetje afhankelijk, mijn JMC' waren een OC, daar moest een spanning op staan om te laten werken. In de OMC's zit iets anders, die gaan gewoon naar 0 ohm als er iets mis is. Dat alarm zelf heeft geen spanning nodig om te werken in tegenstelling tot de JMC's. Ik heb daarom de plus en de - van de alarm-input van eding direct op de +/- van de alarm output van de motoren aangesloten. Je kan ook per alarm output een input pakken van de controller. In dat geval kan je ook zien welke motor het alarm heeft veroorzaakt. De alm-in op de eding kaart is maar 1 ingang nl, je kan niet zien welke motor de ellende veroorzaakt.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door pgroot »

schutter schippers schreef: 08 mar 2023 13:46 Hier vind ik op pagina 6: Max. current rating at 30 °C voor 0,5mm = 10A, maar moet je dan ook niet rekening houden met welk voltage, en over welke lengte? Dit deel vind ik lastig uit te google-en. ik vind meerdere tabellen en allemaal roepen ze iets anders...
Het maximale wat je door het draadje heen mag sturen is idd van een aantal factoren afhankelijk zoals kabellengte, spanning, maximalel stroom en toelaatbaar spanningsverlies.

Ik weet zo even niet meer de formule op te lepelen maar even googelen op kabelcalculator geeft wel wat resultaten.
bv: https://www.luxalight.eu/nl/draadcalculator
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door benkr »

Bij stuurstroom dingen lopen er hooguit enkele tientallen milliAmperes, dan is eigenlijk elk draadje goed genoeg. Wat veel belangrijker is, is de samenstelling van de kabel, meerdere dunne draadjes i.p.v. één massief draadje, en dan liefste ook nog getwist en eventueel afgeschermd.
Ik heb bij verschillende machines daarvoor soepele netwerkkabel gebruikt, de eerste machine waar ik dat gedaan heb is de machine van Tony, die draait inmiddels zeker 5 jaar en wordt echt veel gebruikt, hij heeft me wel eens verteld dat hij er al meer dan 20 km mee gefreesd had, en dat is zeker al weer 2 jaar geleden. Het enige probleem wat hij ooit heeft gehad was een 4 aderige kabel naar de HF spindelmotor waar door het te strak aantrekken van een kabelbindertje de interne draden door de isolatie waren gegaan, waardoor er daardoor interne sluiting in de kabel zat. Er was verder niets stuk, maar de VFD klaagde dat er sluiting was tussen 2 motorspoelen.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Er zijn flinke meters gemaakt met de schakelkast.

De knoppen op de Deur zijn allemaal verbonden en functioneel, behalve de 3 standen schakelaar. Ik kan een toolsetter en XYZ probe blijkbaar zonder te schakelaar tegelijk gebruiken, dus die schakelaar heeft (nog) geen doel. :P
Afbeelding

De Eding 760 is verbonden met de drivers en ik heb kunnen testen of alle uitgangen werken. Op alle uitgangen kreeg ik de stepper in beweging met de wirless pendant! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Na een hoop uitzoekwerk heb ik ook de VFD in gesteld, en de spindel laten draaien :mrgreen:.
Hij zit nog niet aan de Eding 760 gekoppeld, maar dat komt morgen.

Ik heb uit een hoop bronnen voor mijn setup de volgende parameter lijst met uitleg samengesteld en toegepast:


Huanyang 2,2kW input 1 phase 230V
Power: 2.2 KW
Voltage: 220V~250V
Frequency: 400 Hz
Motor poles 2

Begonnen meteen factory reset:

PD013=8 (Factory reset)

PD000=0 (Parameter unlock)
PD001=1 (Source of Run Commands)
PD002=1 (0 for keyboard , 1 for remote/terminal control)
PD005=400 (Max operating frequency)
PD004=400 (Base frequency)
PD003=400 (Main frequency)
PD006=2.5hz (Intermediate frequency)
PD007=20 (Minimum Frequency)
PD008=220 (Max voltage)
PD009=15 (Intermediate voltage)
PD010=8 (Min voltage)
PD011=120 (Minimum Setting for air-cooled 120)
PD014=10 (Acceleration time)
PD015=10 (Deceleration time)
PD044=1 (FOR= start/stop)
PD070=0 (speedcontrol=0-10v)
PD072=400 (High end frequency)
PD073=120 (Low end frequency)
PD141=220 (Motor Rated Voltage )
PD142=8.5 (Motor Max Amps)
PD143=2 (Motor Number of Poles)
PD144=3000 (Max Motor RPM) 3,000= (24,000)


Missen jullie hier iets of zien jullie iets raars?

Nu zat er bij de koop van de losse onderdelen ook een remweerstand bij (zilveren ding boven de FVD) en die heb ik per de handleiding aan de P+ en PR gehangen.
Afbeelding

Hierna spreekt de handleiding niet duidelijk meer over die remweerstand, en in in geen van de online info bronnen over het instellen van de VFD heb ik hier iets over gelezen... Moet ik voor die remweerstand nog een instelling wijzigen bij bijvoorbeeld de "PD015=10 (Deceleration time)" instelling naar beneden, of elders?


Ik heb voor de kastverlichting een een momentschakelaar met 3D geprint houdertje gemaakt.
Toch fijn als er je altijd meteen licht hebt als het deurtje open gaat.
Afbeelding

Al met al is de kast dus bijna af, voor de opbouw van de machine wacht ik nog steeds op levering van voelerband helaas :(

Hoe is de ervaring met Eding 5 beta? is het aan te raden om als nieuweling in te stappen in die beta, of is kan ik beter bij een evt. stabielere 4.03 beginnen?
Laatst gewijzigd door schutter schippers op 23 mar 2023 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Ik heb geen 2,2kW maar een 1,5kW. Check even aantal polen van je motor bij iemand met dezelfde motor. Bij mij staat deze op 4.
De acceleration en deceleration staan bij mij ook lager.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 22 mar 2023 23:07 Ik heb geen 2,2kW maar een 1,5kW. Check even aantal polen van je motor bij iemand met dezelfde motor. Bij mij staat deze op 4.
De acceleration en deceleration staan bij mij ook lager.
Ik kan me vergissen, maar als je met een 4 polige motor 24.000 toeren wilt halen, moet je VFD 800 Hz leveren. (800 x 60 sec. / 2 poolparen)
En de meeste wat goedkopere VFD's doen max 400Hz volgens mij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Lang geleden weer (vier jaar) ik zou de factory defaults inderdaad gewoon aanhouden.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Kjelt schreef: 22 mar 2023 23:07 Ik heb geen 2,2kW maar een 1,5kW. Check even aantal polen van je motor bij iemand met dezelfde motor. Bij mij staat deze op 4.
De acceleration en deceleration staan bij mij ook lager.
Ik heb het nog even gecontroleerd, het is een 2 pole motor.
hugo stoutjesdijk schreef: 23 mar 2023 08:39 Ik kan me vergissen, maar als je met een 4 polige motor 24.000 toeren wilt halen, moet je VFD 800 Hz leveren. (800 x 60 sec. / 2 poolparen)
En de meeste wat goedkopere VFD's doen max 400Hz volgens mij.
Klopt, de VFD staat ook op 400Hz, en kan niet hoger.


Ik heb de VFD aan de Eding 760 gehangen, en de "spindel-aan" knop in Eding werkt perfect.

Het 1-10V speed control signaal snap ik niet helemaal denk ik...

De VFD reageert prima op 0-10v zoals van de VFD gevraagd, Dit heb ik onafhankelijk getest.
De Eding kant doet nog even niet helemaal mee...

Als ik de spindel inschakel in Eding gaat hij aan en naar de 7200RPM terwijl hij op S100% staat en ik 0v meet op PWM1. Druk ik op de wirless MPG "speed+" loopt het percentage wel op, maar de spindel gaat niet harder.
Invert ik PWM1 in de setup (pagina 2) dan start de spindel, en gaat zoals ik verwachte naar 24000RPM en staat hij op 100% en meet ik 10,2v op PWM1 , maar als ik op de MPG "speed-" druk gaat het percentage niet onder de 100%. Wel er boven, maar gezien de instelling van de spindel gaat de spindel niet daadwerkelijk harder.

In het IO tabblad kan ik de PWM1 en dus de spindel overigens van 0 tot 100% (7200-24000RPM) prima bedienen en het toerental geleidelijk op laten lopen als ik het percentage verhoog...

Waarom kan ik het snelheidspercentage niet onder de 100% zetten?

Hieronder wat de CNC.ini nu bevat:

[SPINDLE_0]
;Main spindle M90
onOffOutputPortID = 0 ;0: Standard tool output, 1-10: AUX1-AUX10
directionOutputPortID = 0 ;0: Standard tool dir output, 1-10: AUX1-AUX10, -2: MIST COOLANT Output
pwmOutputPortID = 1 ;0: Standard PWM output, 1-8: PWM1-PWM8 Output
spindleReadyPortID = 0 ;0: not used 1-10 AUX Input 1 - 10
spindleReadyPortMode = 0 ;0: ready wit m3/m5, 1 ready with m3 not ready with m5
rightOnLeftOnMNode = 0 ;0: default TOOL ON/OFF and TOOL_DIR output, 1: TOOL => LEFT-ON, TOOL-DIR=>RIGHT-ON
spindleRampUpTime = 1.00
spindleRampDownTime = 0.00
spindleNmax = 24000.00
spindleNmin = 100.00
spindleUseRPMSensor = 0
stepperMotorMode = 0
countPerRev = 1
smoothCountMode = 0
pwmCompensationOn = 0
pwmCompensationFileName = "Spindle-0-pwmCompTable.txt"
maxAvgSpeedFilterTimeMillisecs = 3000
sensorSpeedControlOn = 0
sensorSpeedControlCycleTime = 10.000



Ik heb het nog even gecontroleerd, maar de Jumper op de Eding 760 kaart staat op standje 1-10V (IPV. PWM)

Wat mis ik hier?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Ik zet altijd de snelheid in de MDI bv S15000
dan staat hij op 15000 rpm. Daarna kun je met het ikoontje de spindel aanzetten en met de wireless pendant de snelheid wijzigen.
Probeer dat eens.
Daarnaast is er een calibratietabel, ik heb daar eens een stukje over geschreven, kan het zo snel niet vinden maar daarin kun je dus mocht er een afwijking zitten in de 0-10V 0-24000rpm grafiek deze corrigeren met gemeten waardes.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door serum »

Ik heb deze destijds gebruikt om mijn huanyangs in te stellen.
https://www.estlcam.de/chinaspindel.php
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kars-cnc »

Als je de spindel 0-10V input extern gecheckt hebt moet het eigenlijk aan de Eding output liggen. Ook dat kun je gemakkelijk apart checken. Als je een voltmeter op de 0-10V output van de CNC760 hangt moet je gewoon elke spanning tussen 0 en 10V kunnen produceren door, zoals Kjelt beschrijft, een Snnn commando te geven in MDI. Een klein addertje kan zijn dat er toch PWM i.p.v. analoog uit de CNC760 komt. Een universeel meter kan dit tot een 0-10V signaal uit-middelen, maar of de VFD dat ook doet betwijfel ik. Analoge oordopjes met een 1k-Ohm weerstand aan de 0-10V koppelen kan uitsluitsel bieden, je mag vrijwel niets horen (ik heb dit zelf niet geprobeerd, dus geen garanties :mrgreen: )

Als die 0-10V er gewoon goed uitkomt kan het eigenlijk alleen nog in de koppeling tussen die twee zitten. Voor de analoge input op de VFD moet je ACM (Analog Common Mode o.i.d.) als ground gebruiken (al geloof ik dat DCM (digital ground} ook gewoon werkte).

Hieronder het schema zoals het bij mij werkt met een Huan Yang VFD en de CNC760. Misschien heb je er wat aan.

Spindle - CNC-out connections.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Kjelt schreef: 23 mar 2023 14:53ik heb daar eens een stukje over geschreven, kan het zo snel niet vinden.
Jou stukje kon ik ook niet vinden, maar wel wat jij bedoelt denk ik. Eding zelf heeft hier ook een stukje over geschreven kwam ik achter (Hier te vinden mocht iemand het nodig hebben).

Na het aan passen van de kalibratie tabel kan ik in der daad in de MDI met sXXXXX naar alle gewenste toerentallen komen met redelijke precisie.
Ik denk dat ik niet helemaal snapte hoe dingen horen te werken, maar ik ben er uit en alles lijkt nu te werken naar behoren :P bedankt weer ;-) .

De kast is bijna geheel afgemaakt, en met dank aan mijn nieuwe camera (Sony A7C voor de liefhebbers) wat mooie foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alle niet gelabelde aansluitingen hebben voor nu nog geen doel, maar zijn voorbereiding op een evt. 4e as.

Ik heb gelijk mijn werkplek opgeruimd, en nu is het wachten tot ik ver genoeg ben in de schuur om de kast te plaatsen.
Voor nu mag hij nog even in mijn computerkamer staan zodat ik het een en ander kan proberen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat er nog moet gebeuren in de kast is:
-het alarm van de spindel aan de Eding kaart hangen
-de probe stekker aansluiten aan de Eding kaart
-kijken hoe ik de 24v PWM ventilator zo aan kan sluiten dat hij enkel aan gaat bij temperatuur X om onnodige herrie te voorkomen (ik gok dat een printje van Amazon dit gaat fixen)

Voor het goed instellen van de motor drivers bei ik nog opzoek naar wat kennis over de volgende instellingen:
Afbeelding

Om dit in te stellen heb ik enkel een Chinese versie van de software gevonden, en na de tip van dit youtube filmpje , kan ik dit wel instellen aan de hand van de bovenstaande foto. (mocht iemand weten waar een ENG versie van deze software te vinden is, hoor ik het heel graag).

Wie kan vertellen hoe dit moet staan voor mijn motor-driver? ( Leadshine stepper driver HBS507 + Leadshine 57HS20-EC-1000, 2.0 Nm motoren).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Het ziet er erg netjes uit 8)
Wel wat aandachts puntjes

De aarde van je kast hangt die alleen aan de mains aarde?
De metalen plaat waar zit die geaard? Ik vermoed alleen via de twee schroeven van je mains filter? Zo ja dat is echt onvoldoende (alhoewel anderen daar vast weer anders over denken) en je koperen moer op de kast waar zit die aan, die moet ook hard aan de aarde.

Verder (nu niets meer aan doen maar mocht je problemen ondervinden) de pigtails van je driver stuurstroom kabels zijn veels te lang. Die wil je zo kort mogelijk dus in dit geval tegen de geaarde kast of ijzeren basisplaat aarden. Niet helemaal terugvoeren naar het ster aardpunt.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Kjelt schreef: 24 mar 2023 18:58 De aarde van je kast hangt die alleen aan de mains aarde?
De metalen plaat waar zit die geaard? Ik vermoed alleen via de twee schroeven van je mains filter? Zo ja dat is echt onvoldoende (alhoewel anderen daar vast weer anders over denken) en je koperen moer op de kast waar zit die aan, die moet ook hard aan de aarde.

De pigtails van je driver stuurstroom kabels zijn veels te lang. Die wil je zo kort mogelijk dus in dit geval tegen de geaarde kast of ijzeren basisplaat aarden. Niet helemaal terugvoeren naar het ster aardpunt.
De aarde van de kast hangt alleen aan de mains aarde in der daad. is het gebruikelijk hier een aparte aardpen voor te slaan of...? :shock:

Direct naast het ster aardpunt rechtsonder zit een 2,5mm aardedraad met een ringkabelschoentje in de onderplaat geschroefd., daarnaast de 2 schroeven bij het filter in der daad. De 3 voedingen staan met een aardedraad aan het sterpunt en maken middels hun behuizing ook weer contact met de onderplaat.

De pigtails ga ik even kijken of ik die her en de makkelijk kan aarden dichterbij aan de onderplaat.
Als ik hier problemen mee krijg, welke symptomen zie ik dan? Hoe uit zich dit?

Kijk, dat begint op een CNC te lijken!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor het gemak van uitleggen, zo benoem ik mijn assen:
Afbeelding
Hier is in de topics nogal eens verwarring over, maar ik hou dit systeem aan simpelweg omdat dit het meest voorkomend is.

Y-railsen kreeg ik binnen 0,03mm recht, uitgelijnd op de spindels en het geheel liep met brug aardig soepel.
Hoe parralel de railsen staan kan ik met mijn middelen niet betrouwbaar meten/.
X-railsen lukte minder goed (0,09mm) en probeer ik later waarschijnlijk even opnieuw. (Nog tips over hoe je deze goed uitlijnt?).

Inmiddels heb ik ook de stuurkast en monitor opgehangen en de kabelrupsen geplaatst, maar vergeten een foto te maken :roll:

Voor de Z-as tandwielen en riem had ik ergens een notitie gemaakt, maar kan ik nergens terug vinden...
Ik geloof een 225mm riem met een 14T tandwiel op de motor en een 20T op de KO as.
Nu was er ook nog iets met GT2 en HTD...? Wie weet mij te vertellen wat ik precies nodig heb, en waar dat te koop is (bij voorkeur in Europa) :mrgreen: .

Snel weer een update!
Plaats reactie