Dat geldt hier precies zo, die regeltjes zijn overal gelijk, maar in het algemeen blijft de basisregel overeind en mag je dingen gewoon keihard koppelen, tenzij er redenen zijn om dit niet te doen, en daar zit de adder. Als je dingen op de verkeerde plek aan elkaar knoopt geeft dat ellende, daarom wordt er bijna altijd geroepen om dingen alleen op een gezamenlijk sterpunt aan elkaar te knopen.MeMoRy schreef: ↑23 mar 2023 08:17 Maar goed, misschien is het voor deze toepassing dan minder kritisch, aangezien stuurstromen significant zijn. Ik heb jaren in digitale communicatie gewerkt en daar zit je met veel hoogfrequente lage stromen. Als je daar de massas verkeerd koppelt gaan die juist als antenne werken, en propageren de signalen via de massa naar andere lijnen. .
Een ander heel erg belangrijk ding is een goede aarding, niet die draad naar de aardklem (hoewel die ook erg belangrijk is voor veiligheid) maar b.v. een goed blanke basisplaat waar vooral de grote onderdelen echt goed op vastgeschroefd zitten zoals voedingen, VFD's, netfilters en meer van dit soort zaken. Soms zie je hele brede platte gevlochten draden, dat heeft een reden om dat zo te doen, en dat heeft alles te maken met hoogfrequent aarding, en dan krijg je wat hier wordt aangehaald "Als je daar de massas verkeerd koppelt gaan die juist als antenne werken, en propageren de signalen via de massa naar andere lijnen"