Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Wytze
Donateur
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Wytze »

En niet alleen verschrikkelijk mooi, maar ook anders dan vele andere machines.
Ben benieuwd hoe het straks gaat functioneren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 15 feb 2023 22:35
andrefc101 schreef: 15 feb 2023 20:48 Ja Ben, hij wordt verschrikkelijk mooi 👍
André, nu begin je toch echt wartaal uit te slaan.
Goed dat jij het opmerkt, anders was ik er iets van gaan zeggen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 15 feb 2023 22:35 André, nu begin je toch echt wartaal uit te slaan.
Grapje Ben, hij is in ieder geval bomvrij…..
…… en je boutenbak is leeg 😉
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Sven »

Ik vind 'm leuk worden. Maarja, ik ben bevooroordeeld als het om gelijmd aluminium gaat.

Had je de drager van de z-as lagerblokken niet wat hoger moeten monteren? Nu is dat de beperkende factor in een hoge z-maat.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Sven schreef: 16 feb 2023 09:43 Ik vind 'm leuk worden. Maarja, ik ben bevooroordeeld als het om gelijmd aluminium gaat.

Had je de drager van de z-as lagerblokken niet wat hoger moeten monteren? Nu is dat de beperkende factor in een hoge z-maat.
Die Z-as ziet er zo uit om de bouten van de karretjes bereikbaar te houden.
De hoogte van het portaal is eenvoudig te variëren door de staanders langer of korter te maken.
De Z-maat is nu iets van 200 mm, een beetje afhankelijk van de langte van de frees en de dikte van het materiaal.
De Z-as kan ook voor de voorkant uitkomen, dus kopse kanten frezen kan ook (als ik een gat maak in het blad waar de hele machine op komt te staan).
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door serum »

Heb je die platen ook vastgezet met polymeer oid Ben?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

serum schreef: 16 feb 2023 10:36 Heb je die platen ook vastgezet met polymeer oid Ben?
Nee, met M6 schroeven en glijmoeren, sommige platen moeten er af kunnen.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 02 feb 2023 22:22 Reden om die motor in elkaar te hebben was eigenlijk dat ik zo'n ronde LED verlichting had besteld bij Ali (heet Angel light en zit o.a. in een BMW auto)
Nu de motor weer in elkaar staat kan ik een plaat tekenen die enerzijds de koker waar de motor in zit (van 4 platen aluminium) aan de bodemzijde afsluit (i.v.m. torsiestijfheid) en waarop dus ook die LEDring gemonteerd zit, waarschijnlijk komen daar ook nog spuitmomdjes voor de minimaalsmering bij, maar dat moet nog even sudderen voordat ik dat ga doen.
ik heb, na jouw idee gepikt te hebben ;-) , ook zo'n Angel light besteld.
Wat een leuk ding! :P
Een behuizing geprint, past precies om mijn spindel. Heb gelijk ook wat grotere diameters besteld om wat te proberen.
Kijk, dat schakelaartje hoefde natuurlijk niet, maar had toch ruimte nodig voor het printje dat voor de ledring zit, dus heb er gelijk een stekker en schakelaar in gevogeld.

24781

24782

24783

24784
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Goh wat ben jij toch een dief.
Flauwekul natuurlijk, doe er je voordeel mee, mede daarom schrijf ik er over.

De schaduw van de spindel vond ik toch te erg en dat vond ik niet alleen, diverse andere forumleden hebben dezelfde ervaring met die dingen.
ik heb het ding al weer aan de kant liggen en 4 flexibele spuitmondjes rondom de spindel gemaakt die verstelbaar zijn.
Ik heb een aantal verschillende LED's besteld die ik er in wil monteren maar die moeten nog binnenkomen.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 22 mar 2023 12:29 De schaduw van de spindel vond ik toch te erg en dat vond ik niet alleen, diverse andere forumleden hebben dezelfde ervaring met die dingen.
ik heb het ding al weer aan de kant liggen en 4 flexibele spuitmondjes rondom de spindel gemaakt die verstelbaar zijn.
Ik heb een aantal verschillende LED's besteld die ik er in wil monteren maar die moeten nog binnenkomen.
Ja, die schaduw viel mij ook al op. :roll:
Want zoals de lamp nu voor foto gemonteerd is was eigenlijk niet mijn bedoeling.
Ik had het zo ontworpen dat de led helemaal tot aan boven tegen de spindel zat. Dan kon je er ook nog tussen met een steeksleutel als de frees verwisseld moet worden. ;-)
Maar dan heb je juist die schaduw van de collet, niet echt handig dus. :lol:
Op de foto had ik de led naar beneden gedaan, dan had je minder last van de schaduw.
Er zijn nu grotere leds onderweg van Alie, van 70, 80 en 90 mm buitendiameter. Eens kijken hoe het er dan uitziet. Leuk projectje.

Had deze led-verlichting eigenlijk ook niet nodig, heb al een zee van licht in mijn hobbykamer en achter in de freesbank.
Vond het gewoon leuk gevonden van jou. ;-)
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door VetteV8 »

Met zoiets ben ik ook bezig voor mijn Bridgeport copy
Ik had de files een paar maanden terug gevonden op Thingiverse, omdat ik maar slecht kan tekenen in CAD. Alleen moesten die files aangepast worden omdat het bevestigingspunt , een staafje van 8 mm dia. iets verder naar buiten geplaatst is op mijn machine, (links-boven op de foto) dan op de originele USA versie; vandaar dat ik een paar "deel printjes" heb gemaakt, om de gewijzigde resultaten te kunnen zien. Die zijn nu klaar, alleen moet ik nog ruimte maken voor de regelaar, zoiets als @Papaatje heeft gedaan.
Als het gemonteerd zit kom ik nog wel even terug om een foto'tje neer te zetten; overigens heb ik 2 ringen van 120mm liggen, die geven ook het meeste licht, en dat is echt wel verbluffend.
Cor
IMG_6224.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Na een paar weken gewoon geen zin te hebben gehad om in de schuur te gaan zitten vernikkelen van de kou en vorige week ook nog een keer van de ladder te zijn geduveld had ik deze week toch weer zin in de hobby, dus gisteren en vanmiddag weer flink bezig geweest met de Z-as van de machine, vooral de verlichting en de verstuivers voor de minimaalsmering ben ik mee bezig geweest. Maar ook met het pompje voor de koeling van de HF spindelmotor, blijkt dat het motortje van het pompje het niet doet, heb dus maar garantie geclaimd, ik ben benieuwd hoe dat af gaat lopen, pompje kostte toch 35 Euro.
De verlichting met die ronde ring was wat mij betreft een miskleun, inderdaad te veel schaduw juist op de plek waar je licht wil hebben, dus wat anders bedacht en dat blijkt echt goed te werken.
Omdat ik ook bezig was met de minimaalsmering kreeg ik het idee om in die slurfjes een LEDje te monteren, ik had daar al wat grotere LED's voor besteld en die bleken verbazend veel licht te geven, en ook nog eens zonder het schaduweffect.
Verlichting 1.jpg
Verlichting 2.jpg
Verlichting 3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Ballegooijen »

Dat ziet er goed uit Ben! Zo heb je van 4 kanten licht en ook nog verstelbaar. Ben je niet bang dat de ledjes stuk gaan door b.v. spaanders?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ballegooijen schreef: 29 mar 2023 22:34 Dat ziet er goed uit Ben! Zo heb je van 4 kanten licht en ook nog verstelbaar. Ben je niet bang dat de ledjes stuk gaan door b.v. spaanders?
Afwachten, anders bestel ik er gewoon nog een stel als reserve. Enige probleem is dan dat ik ze er in gelijmd heb. Maar dat zien we dan wel weer, ik denk dat het wel mee zal vallen.
Plaats reactie